Bare å bli sittende her, eventuelt kjøpe mer. Dagens tall og gode nyheter burde normalt tilsi en betydelig kursoppgang, så her er det nok enkelte aksjonærer som allerede før presentasjonen hadde bestemt seg for at de skulle redusere eller ut.
Er det noe som har funnet det excel arket med historisk EBITDA NKR sa de skulle legge ut?
Fortsatt ingen medier eller analytikere som har omtalt hverken det meget gode Q3-resultatet eller de øvrige nyhetene som ble presentert. Og det er vel akkurat der man får “svi” litt for å være investert i et forholdsvis lite selskap, med en børsverdi på under 1 milliard så er ikke interessen like stor fra noen av de nevnte. Det kommer nok med tid og stunder, men foreløpig er det sannsynligvis mest eksisterende aksjonærer som har fått med seg presentasjonen vil jeg tro.
Er det ikke noen av dere hvalene her inne som har direktelinje inn til noen div meglere/analysefolk som kan spre det gode budskap da?
Det er fra ebitda og nedover som skuffet relativt stort. På slik omsetning hadde man over 30%ebitda for to år siden,så det er en enorm forskjell. Hadde vel oms på 430 mill i 21 med 30% ebitda året under ett.
Jeg håper årsaken er at de er konservative med inntektsføring på pågående prosjekt. Dette er ikke så lett for investors å følge med på. Jeg har god tro på bedre margin i q4.
Jeg synes rapporten var god. Ingen overraskelser - verken positive eller negative. Nærmest de fleste aksjer har falt 10% på rapportene sine i q3. Feks Kitron og Norbit med ATH resultater og ok guiding. Og det på tross av P/E 10 i Kitron sitt tilfelle. Det er fare for resesjon, så det er et ganske dårlig markedssentiment. Heldigvis børe Nekkar være lite påvirket av makro.
Det er flere grunner til lavere marginer.
-Marginene var kunstig høye noen år tidligere bla pga svært lav kronekurs under pandemien.
-Mange av kontraktene er gamle og kostnadene har gått opp. Ikke alt kan hegdes. Lønnskost i Syncrolift utgjør feks ca 50% av prisen på skipsheis, mener jeg de har sagt.
-Det er mer service, som har lavere marginer.
-De høyeste marginene kommer når man fullfører nybygg som både du og Lundekunde helt korrekt sier. Da får man også fylt opp med mer kontanter i kassa.
-CEO sier på presentasjonen at han tror marginene vil ta seg opp igjen noe.
-Det er mange flere ansatte i Nekkar nå. Jeg tror det kan være den største grunnen. Man kan regne over 1 mil i kost per ansatt. Feks Techano har ikke så mye intekter enda, men det kommer. De er skalert for en helt annen omsetning enn den de har nå. Jeg tror de vet hva de gjør her, bla Skeie kjenner dette markedet ut og inn.
Det er nå 3,7 milliarder i aktive anbud ute for Syncrolift. En økning på 200mil fra Q2 i tillegg til den kontrakten på 160mil som Nekkar akkurat forsynte seg med.
Da har noen kjøpt 500.000 akjer
få inn Folketrygdfondet også så blir de bra
Børsverdien må vel opp en god del før Nekkar blir interessant for de store, omsetningen i aksjen er som regel begrenset til noen få hundre tusen kroner på en vanlig børsdag. Men med tid og stunder er den jo nødt til å øke gitt den positive utviklingen vi ser kvartal etter kvartal nå. Blir veldig spennende å se hvor mange rigger Inteliwell kan få installert sin software på i løpet av det neste året, ledelsen var rimelig positive der under presentasjonen tirsdag.
Markedet, hvis man ser på hva de har fått inn til nekkar tenker jeg er på rundt 5 milliarder i installasjonsomsetning. Også kommer SaaS oppå det. Regnet ut fra ca 237 rigger og 22 Mnok omsetning til nekkar pr rigg. (15 Mnok er for Q2 og Q3, antar det blir 7 Mnok for Q4).
EDIT
La oss si Intellilift klarer å få 50% av dette markedet over en periode på 10 år, det blir da 2500 millioner/10 = 250 MNOK omsetning i året. + SaaS.
Nå vet jeg ikke om Intellilift sin løsning er kompatibel med hele riggmarkedet, jeg tviler egentlig litt. Burde ha spurt på Q-presentasjonen.
EDIT2: bare så det er sagt, softwareselskap pleier å omsette for vesentlig høyere enn P/E 13 som jeg har på industriselskaper. 20-25 er vel mer vanlig.
De 3 JV partnerne skal dele installasjonene mellom seg basert på geografi. Intellilift gjorde første installasjon og fikk inntektene på den. De tallene som du nevner, er alle Intellilift sine inntekter, og kommer fra mange andre ting enn bare Inteliwell. Hvis du sammenligner Intellilift sine tall fra i fjor med årets tall, ser du bare en økning på 7mil i YTD inntekter - uten at det på noen måte er en fasit på hva som kommet fra Inteliwell.
I Q1 var det en ordreinngang på 27mil for Nekkar. Det ble sagt at det hovedsakelig kom fra Inteliwell, men det inkluderer vel Saas over 4 år.
På geografi? What? Link gjerne kilde.
Jeg tildelte omsetningen slik fordi det er hva nekkar sier, i hvert fall for Q3.
Husk på at intellilift gjør jobber for søsterselskap, så ikke veldig rart at omsetningen ikke øker så mye, siden de først og fremst har jobbet med riggen.
Ble sagt på en presentasjon (husker ikke hvilken) at Intellilift hovedsakelig skal stå for installasjoner i Europa, Viasat rundt Brasil og Transocean rundt USA (sine hjemmemarkeder). Det er ganske vagt, siden det finnes andre regioner. Man kan kanskje anta at Intellilift skal dele sine erfaringer fra den første installasjonen når evt Transocean og Viasat skal utføre sine første installasjoner. Jo større andel av kontrakten som er SaaS, jo bedre vil det uansett være, siden alle 3 selskaper i JV får SaaS inntekter på alle installasjoner, og det sannsynligvis vil være mye høyere marginer på det.
Synes det høres rart ut når de som har laget softwaren er det 51% eide Nekkar-selskapet. Ville trodd at de ville stå for installasjonen. Tenker det kanskje gjør at ting går et par hakk treigere, for da må de drive opplæring av flere folk.
Det vil uansett få en meget positiv innvirkning på inntjeningen i Nekkar dersom/når dette installeres på flere rigger, kostnadene er jo beskjedne så vi snakker vel om tilnærmet ren netto pr omsatt krone.
@Cristian: Sånn jeg har forstått det, har Inteliwell blitt til ved å ta det beste fra 3 programmer/systemer som Transocean, Viasat og Intellilift har utviklet hver for seg i starten. Viasats program: Intelie | Viasat “INTELIE is already in use on the majority of drill ships today” - fra Nekkars børsmelding i '22. Får håpe de får flyttet mange av disse kundene over på Inteliwell. Jeg er heller imponert over at Intellilift får være med de store gutta på JV. De to partnerne kan skaffe mange kunder, som kanskje er den største fordelen.
@Longterm: Det er ikke alltid gratis å drifte og vedlikeholde software, men Saas kan ha veldig høye marginer, ja. Installasjonen krever hardware og deler - det er kanskje inkludert i omsetningen og ordrereserve?