Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

få inn Folketrygdfondet også så blir de bra :slight_smile:

image

3 Likes

Børsverdien må vel opp en god del før Nekkar blir interessant for de store, omsetningen i aksjen er som regel begrenset til noen få hundre tusen kroner på en vanlig børsdag. Men med tid og stunder er den jo nødt til å øke gitt den positive utviklingen vi ser kvartal etter kvartal nå. Blir veldig spennende å se hvor mange rigger Inteliwell kan få installert sin software på i løpet av det neste året, ledelsen var rimelig positive der under presentasjonen tirsdag.

2 Likes

Markedet, hvis man ser på hva de har fått inn til nekkar tenker jeg er på rundt 5 milliarder i installasjonsomsetning. Også kommer SaaS oppå det. Regnet ut fra ca 237 rigger og 22 Mnok omsetning til nekkar pr rigg. (15 Mnok er for Q2 og Q3, antar det blir 7 Mnok for Q4).

EDIT
La oss si Intellilift klarer å få 50% av dette markedet over en periode på 10 år, det blir da 2500 millioner/10 = 250 MNOK omsetning i året. + SaaS.

Nå vet jeg ikke om Intellilift sin løsning er kompatibel med hele riggmarkedet, jeg tviler egentlig litt. Burde ha spurt på Q-presentasjonen. :stuck_out_tongue:

EDIT2: bare så det er sagt, softwareselskap pleier å omsette for vesentlig høyere enn P/E 13 som jeg har på industriselskaper. 20-25 er vel mer vanlig.

3 Likes

De 3 JV partnerne skal dele installasjonene mellom seg basert på geografi. Intellilift gjorde første installasjon og fikk inntektene på den. De tallene som du nevner, er alle Intellilift sine inntekter, og kommer fra mange andre ting enn bare Inteliwell. Hvis du sammenligner Intellilift sine tall fra i fjor med årets tall, ser du bare en økning på 7mil i YTD inntekter - uten at det på noen måte er en fasit på hva som kommet fra Inteliwell.
I Q1 var det en ordreinngang på 27mil for Nekkar. Det ble sagt at det hovedsakelig kom fra Inteliwell, men det inkluderer vel Saas over 4 år.

På geografi? What? Link gjerne kilde.

Jeg tildelte omsetningen slik fordi det er hva nekkar sier, i hvert fall for Q3.

Husk på at intellilift gjør jobber for søsterselskap, så ikke veldig rart at omsetningen ikke øker så mye, siden de først og fremst har jobbet med riggen.

Ble sagt på en presentasjon (husker ikke hvilken) at Intellilift hovedsakelig skal stå for installasjoner i Europa, Viasat rundt Brasil og Transocean rundt USA (sine hjemmemarkeder). Det er ganske vagt, siden det finnes andre regioner. Man kan kanskje anta at Intellilift skal dele sine erfaringer fra den første installasjonen når evt Transocean og Viasat skal utføre sine første installasjoner. Jo større andel av kontrakten som er SaaS, jo bedre vil det uansett være, siden alle 3 selskaper i JV får SaaS inntekter på alle installasjoner, og det sannsynligvis vil være mye høyere marginer på det.

1 Like

Synes det høres rart ut når de som har laget softwaren er det 51% eide Nekkar-selskapet. Ville trodd at de ville stå for installasjonen. Tenker det kanskje gjør at ting går et par hakk treigere, for da må de drive opplæring av flere folk.

Det vil uansett få en meget positiv innvirkning på inntjeningen i Nekkar dersom/når dette installeres på flere rigger, kostnadene er jo beskjedne så vi snakker vel om tilnærmet ren netto pr omsatt krone.

1 Like

@Cristian: Sånn jeg har forstått det, har Inteliwell blitt til ved å ta det beste fra 3 programmer/systemer som Transocean, Viasat og Intellilift har utviklet hver for seg i starten. Viasats program: Intelie | Viasat “INTELIE is already in use on the majority of drill ships today” - fra Nekkars børsmelding i '22. Får håpe de får flyttet mange av disse kundene over på Inteliwell. Jeg er heller imponert over at Intellilift får være med de store gutta på JV. De to partnerne kan skaffe mange kunder, som kanskje er den største fordelen.
@Longterm: Det er ikke alltid gratis å drifte og vedlikeholde software, men Saas kan ha veldig høye marginer, ja. Installasjonen krever hardware og deler - det er kanskje inkludert i omsetningen og ordrereserve?

2 Likes

Går igjennom Nekkar tall her (har ikke hørt selv enda).

3 Likes

Hadde troen på Nekkar denne karen her.
Det eneste spørsmålet han hadde var jo om dette med ordreinngang. Det har jo ikke haglet inn med meldinger om kontrakter fra Nekkar. Men den siste var jo på solide 15 mill dollar. Ledelsen svarte under Q3 att de ikke hadde tapt ett eneste annbud i Q3. Har vel være nevnt fra flere her inne att man kanskje var litt bekymret for att det hadde vært en vridning i konkurranse situasjonen i markedet og att Nekkar ikke like enkelt vant utlyste kontrakter. Ledelsen sa jo også att det var ting på gang i q4 og i månedene fremover.
Jeg synes ting ser veldig bra ut fremover for Nekkar, tror kursen kommer viss de melder flere kontrakter. Q3 raporten var jo bra, viss de kommende kvartalsrapportene viser lignende økninger som Q3 gjorde og vi får bra med ordreinnganger, er kursen vi har nå på rett over 8 kr altfor lavt. Ja det har vært kjedelig å være aksjonær i Nekkar i lang tid nå. Men kan ikke skjønne at det neste året blir like dårlig kursmessig .
Noen tanker @Christian ?

1 Like

Kursen spratt jo opp fra 6 til 8 tidligere i år og har blitt der permanent. Selskapet er imidlertid fortsatt priset til godt under milliarden, hvilket er noe underlig tatt i betraktning Q3-presentasjonen som etter min oppfatning var positiv på flere felter, ikke minst med hensyn til utsiktene for nye rigg-kontrakter for Inteliwell.

Noe av problemet er at selskapet er så lite at få eller ingen analytikere følger dem, jeg har i alle fall ikke registrert en eneste analyse etter Q3-tallene kom. Med andre ord er oppmerksomheten og interessen for Nekkar ganske så beskjeden, hvilket gjenspesiler seg i den daglige omsetningen på Oslo Børs. Som i dag, hvor børsen nå har vært åpen i halvannen time og det er omsatt NEK-aksjer for i underkant av kr 60.000.

Priset før aksjen per i dag er helt OK. Finns ikke noen grund før speciellt mye høyre pris en dagens. Ikke mye lavere heller, uten jeg syens intervallet runt 8-8:50 er en god vurdering.

Ettersom aksjen ikke er særlig billig er det ikke så mange som vill kjøpe. Og prisen er heller ikke overdrevet høy, så de som har aktjer sitter gjerne og ruger på dem til videre. Jeg også.

Altså, hvis Nekkar kun bestod av Syncrolift, så hadde jeg også tenkt at prisen på selskapet var grei. Hverken dyr eller billig. Greit å ha pensjonssparingen i selskapet, men ikke noe for en spisset portefølje.

Nå består Nekkar i tillegg av Intelliwell, Fiizk, Techano Oceanlift og Skywalker. Prisen på disse selskapene mener jeg at er tilnærmet lik 0 i dag. Det kan selvfølgelig gå dritt, men det kan også gå svært bra. To av disse selskapene mener jeg har muligheter til å oppnå tilsvarende omsetning/marginer som Syncrolift. Jeg tenker da på Intelliwell og Fiizk. Jeg har da ikke nevnt Intellilift som jeg ser på som mye av årsaken til at vi har fått Intelliwell og Fiizk. De sitter på en type kompetanse sammen med Nekkar som gjør at det kommer svært billige prosjekter med svært store muligheter til avkastning på rekke og rad.

Særdeles oppløftende synes jeg det er at Nekkar har klart å dra i land gode samarbeidsavtaler. Nekkar sitter ikke med hele kaken selv, men de har klart å gjøre det på en måte som risikerer minimalt og gjør at kaken blir mye større til å starte med. Jeg tenker da på at Nekkar effektivt sett har 17% av Intelliwell og 39% av FiiZK.

EDIT: jeg er jo litt der at den begredelige utviklingen i kursen henger sammen med at det ikke har skjedd så mye i Nekkar som har endt som omsetning, men det har jo skjedd mye ellers, derav de trege årene. Null forventningshype å spore i markedet. Satser på at det kommer halsende etter når ting begynner å skje. :slight_smile:

4 Likes

Enig med siste taler, mye lovende men så langt ikke så mye konkret. Har god tro på at det kommer til å skje positive ting i løpet av det nærmeste året, først og fremst for Inteliwell og Fizzk, og i så måte er det underlig at ikke et eneste meglerhus har tatt seg bryet med å se nærmere på selskapet.

Men det kommer nok etterhvert.

Man må nesten kjøpe før Intelliwell og FiiZK begynner å levere gode Q-tall tenker jeg. Får se om de kommer der i løpet av 2024 på en positiv måte. :slight_smile:

3 Likes

Noen synes den er fair priset andre synes den er billig (me included) :slight_smile:

https://www.origofonder.se/2023/12/05/sv-SE/månadsrapport-november-2023-46605326

“Hög lönsamhet, en överkapitaliserad balansräkning och låg värdering ~7x ebit skapar förutsättningar för fortsatta aktieåterköp i Nekkar. Med stor nettokassa relativt marknadsvärdet, finns dessutom utrymme för mer värdeskapande M&A i gruppen.”

5 Likes

image
På mine estimater handler denne grisebillig. Fair EV/EBIT for et slikt selskap på 10-12x

Nekkar-led consortium awarded grant

11 Likes