Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Enten vil de gjenoppta tilbakekjøp, eller så er det noen nyheter som gjør at de ikke kan kjøpe tilbake aksjer enda. Kanskje har det noe med denne å gjøre?

4 Likes

Ja, det er mange regler for tilbakekjøp. Og “The share buy-back program will be managed by an independent financial investment firm, which will make its trading decisions regarding the timing of
the share repurchases independently of, and without influence by, Nekkar.”

Fin graving å finne den om Darwin @Whaleshit_Investment.

Lave kurser i fortiden er som oftest etterpåklokskap, men vi etterlyste jo tilbakekjøp her inne alle mann når kursen sto i 6kr, så jeg må si meg enig med @BankruptBeforeLunch denne gangen. Det var SÅ åpenbart at kursen var for lav. Styret burde ha utnyttet det. Jeg hadde dobbelt så mye i NKR som min nest største posisjon da.

Jeg synes fortsatt at det ser billig ut pga stor anbudsaktivitet for Syncrolift, noe som bør føre til økt omsetning fremover. Syncrolift er i seg selv et vekstselskap.

Altså jeg mener tilbakekjøp er bra - fortsatt og så lenge jeg eier NKR, men de skulle begynt å kjøpe før, det var poenget mitt. Hvis NKR holder seg på dette nivået, kan de kjøpe 10% av aksjene neste år også. Da øker EPS’en med 1,21 ganger’n i årene etter. Jeg tror heller kursen går opp før den tid. NKR er min største aksjepost, jeg ser mye oppside her, kanskje litt i motsetning til @BankruptBeforeLunch. Omsetningen blir den høyeste noensinne i 23 og hvorfor skal den ikke fortsette oppover når anbudsaktiviteten stiger til nye høyder? Det investeres mye i fremtidig vekst, noe som holder EPS litt nede i det korte bilde, men jeg liker at de tenker langsiktig.

2 Likes

Hvis man ser til vinnst så mener jeg at dagens kurs er ovre delen av hva som er bra.
Annbuden har man jo ikke fått inn ennå. Men hvis man får det skall ju kursen opp. Per idag menar jeg en kurs i spannet 8-8:50 er bra. Mer = litt dyrt. Lavere = før billig, kjøp mer.

Vel. Dagens kurs forsvares etter min oppfatning av dagens inntjening. Hvilket innebærer at siden nesten all omsetning inntil videre kommer fra den tradisjonelle virksomheten, får man de øvrige forretningsområdene nærmest som en gratis opsjon på kjøpet. Hvilket sier noe om potensialet i kursen.

2 Likes

Det var kjedelig at nekkar valgte å bruke overskuddskapital til tilbakekjøp. Det er stort sett bare fint for de som syns nekkar er verdens beste aksje,men disse folka kunne jo bare kjøpt mer nekkar aksjer for utbyttepengene og oppnådd det samme. Som tidligere nevnt blir det dårligere likviditet i en allerede illikvid aksje,mer makt til største aksjonær som allerede fra før styrer skuta i stor grad. Jeg tror rett og slett jeg hadde forvaltet disse pengene bedre selv i form av utbytte.

Uansett;det viktigste var 2019 utbytte. Det var gull. Et mindre,kontinuerlig utbytte fom i år og jeg hadde fortsatt beholdt alle mine nekkar.

3 Likes

Kan du ikke bare selge litt og litt aksjer? :see_no_evil:

3 Likes

Har valgt å redusere nekkar posten min noe. Må bare innse at det ikke gikk som håpt. Sånn er det noen ganger. Bare kjedelig å selge et såpass gunstig priset papir.
Men har skjønt nå,at å gå å håpe på at en langsiktig plassering skal utvikle seg til et utbyttecase kan glemmes. Skal man ha utbytte må det leites i utbytte-haugen.

1 Like

10% utbytte er bra, men det er 10 ganger bedre at kursen dobler seg.

1 Like

I stedet for å bare leve på syncrolift og betale utbytte, så har de investert i og fått på plass:

  • Intelliwell (17%)
  • FiiZK (39%)
  • Techano Oceanlift (100%)

De holder også på å utvikle skywalker og har fått 75 MNOK i støtte fra staten. (i tillegg til tidligere støtte til skywalker og starfish)

Jeg tenker at utbytte er noe som kan komme når Intelliwell har vokst litt og de har fått FiiZK til å bli profitabelt.

6 Likes

Financial calendar

Nekkar ASA: Offshore crane contract

13 Likes

Ikke dårlig å få Salmar på laget. Hva tenker dere om Fiizk fremover?

En spennende opsjon som er priset til 0 :slight_smile:

To større kjøp har skjedd siden september:

  • Nekkar selv har kjøpt tilbake 1,35m aksjer siden midten av september
  • Patronia AS har økt med ca 0,75m aksjer siden midten av november

Topp 50

    1. januar 2024: 93 100 718 eller 86,68%
    1. september 2023 91 341 837 eller 85,04%

Topp 50 har altså økt med 1,75m aksjer, eller 1,64% de siste fire månedene som stemmer bra med når aksjen begynte å gå opp fra ca 6,5 kr.

2 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

1 Like

Noen med abonnement på FA som kan gjengi hva som står her?

Gunnar Syvertsen i Bewi Invest og Ole Falk Hansen i Nekkar om FiiZK etter konkurs: Spår kjempevekst | Finansavisen

sjekk PM :slight_smile:

Interessant sak. Tidslinjen er ikke spesielt lang:

I løpet av første halvår 2024 vil det vise seg om testene gir grunnlag for tommel opp. Hvis alt går som det skal, skal merdene fra FiiZK ut på markedet igjen.

Greit potensiale hvis løsningen til FiiZK er god.

– Vi tror FiiZK kan være en sentral bidragsyter til vekst i oppdrettsnæringen. Om fem år skal vi ha mange titalls lukkede merder i drift. Markedspotensialet de neste ti årene tror vi er mellom 300 og 600 lukkede merder som supplement til tradisjonelle merder, sier Ole Falk Hansen, daglig leder i Nekkar og styreleder i FiiZK.

Skal kanskje opsjonen snart begynne å bli priset inn? Høres ut som det kommer utgifter i første halvår før det kommer noe særlig inntekter.

6 Likes

Nå som staten har økt skattene for lakseoppdretterne, så burde de kanskje tilby litt insentiver for løsninger som ikke har så mye problemer med lakselus og avfall? F.eks. gratis midlertidig lisens for lukkede merder?

3 Likes