Står i årsrapporten for 23 under noter om jeg ikke husker feil
Du har helt rett. De får dog kjøpt resten til “fair value”.
Side 93:
As part of the Shareholder Agreement for FiiZK Topco AS, Nekkar has a right, but no obligation, to acquire all the shares in FiiZK Topco AS from the other shareholders. The call option may be exercised from 14-28 June 2024, and may be postponed yearly, whereby 14-28 June 2026 shall be the last possible Exercise Period. The purchase price shall be determined as the fair value at the time the call option is exercised
ref: https://nekkar.com/assets/images/Nekkar-Annual-integrated-report-2023.pdf
Ja, spent på hvem som har tatt et jafs her.
Kan dette ta tid f.eks fordi at Skeie har tatt de 10% og må få satt sammen et bud? Spør for en venn 🥲
Det er vel heller en henvisning til at de som har tegnet seg får vite allokering ila dagen - ikke at selskapet skal børsmelde hvem som har kjøpt (det har de tross alt ingenting med med mindre det er primærinnsidere eller aksjonærer som krysser flaggegrenser).
Dags omsetning på over 21 mill, sjeldent syn i Nekkar
Nekkars buy-back program ser ut til å ha rom for 9.6millioner aksjer til. Da de hittil har kjøpt 1.1 millioner til en snittkurs på 10,76.
Hvor mye kan man håpe de kjøpte av blokksalget på 11.5 millioner, når de de kan få kjøpt til en kurs på 8 i steden?
Forhåpentligvis alt.
Spørsmålet er hva som er lovlig. De kjøper åpenbart maks av hva som er lov. Hadde vært fantastisk for oss som er aksjonærer om de kunne kjøpt alt, men det er ikke lovlig. Selv kan jeg ikke reglene godt nok, og lurer på om de i det hele tatt har lov til å kjøpe noe. Mener jeg har hørt at tilbakekjøp må gjøres i det åpne markedet dvs ikke dark pools/blokk.
Ville vel vært et dårlig tegn om ingen eksterne investorer er villige til å kjøpe aksjer med mer enn 25% rabatt
Det kommer vel litt an på hvor desperate de var og hvor god tid de hadde.
Edit: Etter å ha sett på regnskapet til Rassmussengruppen er det ikke mye som tyder på at de skal være desperate
Det ser ut som de generelt selger seg ut av Oslo børs:
Som sagt er verditapet deres i NYKD fra toppen omtrent like stort som verdien av alle aksjeinvesteringene deres ved inngangen til 2024. De eier ikke noe annet enn NKR de kunne realisere raskt. Virker som de avviklet hele børs-avd.
Edit:
Må bare like hvordan biotek fortsatt f*ster meg i den mest konservative aksjen jeg noen gang har tatt posisjon i
, ja, ser de har hatt en sinnsyk possisjon i Nykode
Kan vel potensielt ha vært større enn milliarden på et tidspunkt. Men de har også hatt resultat på over milliarden de siste årene. Mulig de måtte selge Nekkar pga skatt eller noe
Denne gangen har du i hvert fall noe fundamentalt under slik at tilfeldig nedsalg ikke kan ødelegge like mye
Nevnte det tidligere, de er midt oppi, eller har akkurat gjennomført et arveoppgjør.
Rannfrid testamenterte alle aksjene sine i rasmussengruppen til sønnen, men han kan ikke selge de ut av familien eller bruke de som pant.
I ettertid har han tilbudt søstrene opp mot 200 mill hver mot at de ikke skal gjøre krav på mer. Pengene kommer fra kontanter og solgte fond som var en del av arven til sønnen.
Har ikke hørt de har kommet til noen enighet.
Så, Nekkar kjøpte ingen aksjer av de som ble solgt til 8 kr?
27/09/2024 | 15,200 | 8.8921 | 135,159.92
Kjøpte 15k aksjer til snittpris 8,89 da.
Tilbakekjøpsprogram har dessverre ikke lov til å gjøre blokkjøp, de må kjøpe i det åpne markedet. Jeg sjekket reglene i går, og det var som jeg fryktet (og antydet over).
Altså, de må ha hatt ekstremt dårlig tid når de gjorde salget på denne måten? For de må jo ha kunnet gjøre en deal med Nekkar (som da måtte tas på en ekstraordinær generalforsamling) hvor de kjøpte til solgte til Nekkar til f.eks. 9 kr.