Det har ikke SÅ mye å si hva kursene i tilbakekjøpene er. 10 mil aksjer til 8kr er bare 20mil kr billigere enn 10mil aksjer til 10kr. 20mil kr er ca 2% av markedsverdien. Det hadde vært fint om de fikk tak i 10% av aksjene til en bra pris og slettet dem.
Ser ut til at Blystad hvertfall tok 2,5 mill av aksjene i blokksalget.
hvordan ser du det på listene?
Når det ligger store overheng av eiere som man forventer skal ut, så vil dette ofte virke nedtrykkende på kursen.
Kristian Falnes dobler sin posisjon i Nekkar 30.09.24 (altså ikke i blokksalget). Han er like “ondervurdert” som bjellesau som de aksjene han investerer i. En av Norges beste investorer.
Ser ut som blokken til Rasmussengruppen har blitt kuttet opp i veldig mange biter. Kommer nok til å bli høyere omsetning i aksjen fremover med bla mange finansinstitusjoner som aksjonærer.
Han skriver selv på xtrainvestor at han var med i blokksalget.
Ja, okei, står oppført på 30.09.24, men det er sikkert bare fordi aksjene ble oppgjort da. Har ikke så mye å si, men rett skal være rett og takk for korreks.
Det var helt fint å ha Rasmussengruppen som stor aksjonær, men alt i alt er det som er skjedd et stort pluss etter min oppfatning. Kursen falt riktignok en del siden de kun fikk 8 kr pr aksje, men den har siden tatt seg noe opp igjen.
Problemet med denne aksjen har altfor lenge vært mangel på oppmerksomhet og interesse. Med unntak av noen få dager rundt kvartalspresentasjonene har omsetningen ligget på i beste fall kr 100-200.000 pr dag. Nå har den økt. Forhåpentligvis vil økt oppmerksomhet og interesse også føre til at norske meglerhus begynner å lage analyser og anbefalinger på Nekkar, p.t. er det vel stor sett kun ett svensk selskap som gjør det.
Han delte også noen tanker på xi:
“EV er ca 800 mil (market cap på 1 mrd fratrukket netto cash). Dette tilsvarer ca. det jeg setter som fair verdi på Syncrolift. Dvs. en får Oceanlift, Intellilift, Fiizk, Globetech og Skywalker på kjøpet. Mange spennende vekstmuligheter her. Liker case der en får mange “gratis” opsjoner.”
Verdivurderingen hans av Syncrolift var lav! Nettoresultat 109 mil kr på 515 mil omsetning i 2023. Det er mye pessimisme i aksjen nå. Ingen har har tro på at de skal vinne anbud.
Noe jeg mer eller mindre har nevnt flere ganger her
Det er lett å se på Nekkar som et industriselskap som driver med produksjon og leveranse av varer, mens mye av fokuset til ledelsen er R&D og strategiske oppkjøp og samarbeidsavtaler for ny teknologi.
Jeg tenker på Nekkar som et solid selskap i bunn (Syncrolift) som finansierer et framtidsrettet R&D selskap. R&D innen industrisektoren tar tid, men man begynner jo å se at de får til ting med Intellilift og FiiZK. Oceanlift var et svært opportunt oppkjøp. Så blir det interessant hva de får til med Globetech.
Blir interessant å se om de har funnet noen som skal ha ansvar for investeringer. Søknadsfristen gikk ut 31. august, hvis jeg husker riktig.
Globetech ser ut att ha adderat fartyg senaste tiden. Det skrevs 150+ vid förvärvet samt i Q2 rapporten va?
Techano søker “Finance Controller”. Skriver i annosen: “Techano Oceanlift AS er i en spennende vekstfase som leverandør av avansert lasthåndterings utstyr til maritim, vind og offshoreindustri, og står foran en omfattende vekst.”
Det høres jo unektelig veldig bra ut
Sjøforsvarssjef Oliver Berdal vil bygge de nye fregattene i Norge:
“– Det er viktig for Forsvaret og for norsk verftsindustri at de standardiserte fartøyene bygges i Norge. Både med hensyn til utvikling av maritim næring og for å oppnå bedre sikkerhet og beredskap.”
Hvis han tenker logisk og konsekvent, så bør han også velge en norsk leverandør til skipsheis på Haakonsvern når det finnes (og den leverandøren i tillegg er ledende på teknologi).
Jeg lurer på om de må bygge en ny stor skipsheis i Norge før de kan bygge fregatter? Finnes vel ingen som er stor nok? Blir en pølse i slaktetiden uansett…
https://www.doffin.no/notices/2024-113811
Virker til å være frist i anbudet neste uke. Men verdien av kontrakten virker nesten umulig liten. Er det mulig å prosjektere og bygge noe sånt for 5 millioner? Til sammenligning mente Peter Warren i en podcast nylig at kommunen anslo tegning og prosjektering av 180 meter fortau til 5 millioner (tatt veldig løssluppent fra hukommelsen, men dog)
Nei, det der er noe annet. Ikke Skipsheisen. “Båtheis” det er for små båter ala de som marinejegerne bruker. Haakonsvern er en ganske stor base. Skipsheisen blir nok i størrelsesorden 200mil.