Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Så, Nekkar har som mål å oppnå en vekst på 125% over tre år, eller 30% årlig for 2025, 2026 og 2027. For meg virker det ikke som markedet har noe som helst troen på at Nekkar vil være i nærheten av å lykkes.

Satt å funderte på hva som var greia og jeg tenker det hovedsakelig er at fordi Syncrolift leverte ekstremt bra i 2021 og har levert dårligere etter, så har ikke markedet fått med seg at FiiZK, Intellilift og Techano Oceanlift alle er selskaper som har levert svært solid den siste tiden.

At markedet ikke har troen på at Nekkar skal kunne gjøre gunstige oppkjøp er merkeligere synes jeg. Når man ser på Techano Oceanlift og FiiZK, så har de klart veldig mye på veldig kort tid.

Når man ser på Redeye sitt estimat:
image

Så kan man jo tenke på at de ikke priser inn f.eks. oppkjøp og ser på hva det har generert for verdi til Nekkar tidligere.

Jeg har vært med på to selskaper tidligere som har nevnt om om mål om økt omsetning tidligere, Kitron og Reach Subsea. Begge to har klart å nå målene sine og Nekkar er i en rimelig unik posisjon hvor de har nok cash til å ikke nødvendigvis trenge å kjøre emisjon for å få det til, noe begge de to måtte.

Ledelsen har ikke tenkt på et tall når de satte målet om 2 milliarder i omsetning. De har lagt en plan, regnet på hva de tror de kan klare å oppnå og så funnet et pent, rundt tall som er lavere enn det de har regnet seg fram til.

12 Likes

På hvilket tidspunkt var det fond mv. skulle inn døren i eks. KIT?

Når market cap er høy nok til at aksjene som trades gjør at volumet blir høyt nok? :sweat_smile:

Når det først skjer, så trades ikke lenger aksjen til bear scenarioet. :sunglasses:

Ikke sant… Litt underlig ikke flere “defensive” aktører laster det de kan i NKR før den skal inn i “alle” porteføljer.

En positiv ting her er jo at det ble flere aksjer i omløp når Rasmussengruppen solgte seg ut. Kortsiktig, så har det gjort at kursen er lavere enn den ellers ville vært, men på litt lengre sikt, så er det faktisk ok.

Er ikke mitt inntrykk av ledelsen i Nekkar at de er cowboyer som har urealistiske mål for fremtiden. Jeg tror ikke de vill satt 2bn som mål om de ikke oppriktig mener at de kan nå det målet. Eller?

1 Like

Det er poenget med innlegget mitt, at markedet ikke priser inn noe særlig sjanse for at de lykkes med å nå målet med 2 milliarder i omsetning i 2027.

3 Likes

Kan jo være fordi alle kortsiktige piler peker mot null :woman_shrugging:t4:

1 Like

Jepp. Interessant å tenke på at kursen var høyere i 2021 enn nå. Og jeg synes det hsr skjedd masse med selskapet siden da. I det minste mye mer potensiale for større inntjening.

Hva skjer med Skywalker nå? Kan ikke huske hørt mye om det? Mye fuzz om det i 2021

2 Likes

Tipper det må komme et samarbeid ala FiiZK for at det skal bli noe av. Som forsåvidt er mulig.

1 Like

Vi vet jo fra tidligere at de har sett etter oppkjøp, hadde f eks denne gått igjennom + at de kjøper Fiizk til sommeren har de jo allerede lagt til typ 6-800m i omsetning 2027? (Gitt litt vekst i Fiizk og det som glapp). Så legger vi til litt organisk vekst for resten også.

Jeg tror de når dette målet ganske greit, Skeie har gjort dette før (Med TTS). :slight_smile:

Ser også at noen er skeptiske til at de kun guidet på omsetning, men ikke marginer. Har vært nevnt flere ganger at de ser etter oppkjøp med gode marginer ala Globetech nå sist med 20% ebitda marginer.

4 Likes

https://x.com/olensrud/status/1862564775122637193

1 Like

Målet burde ikke være å kjøpe omsetning, men inntjening

Nekkar har to oppkjøp hvor selskapene slet økonomisk, FIIZK og Techano Oceanlift. Det fine er jo at de begge på kort tid ser ut til å ha klart å snu selskapene til positiv drift.

Fordelen med å gjøre det på den måten er jo at de har gitt henholdsvis lite og tilnærmet ingenting for disse to selskapene. Da skaper man verdi i tillegg til å synliggjøre.

8 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

https://www.redeye.se/events/1038747/redeye-technology-life-science-day?tab=schedule

13:20 i dag :slight_smile:

3 Likes

For dem som ikke kikket innom sluttauksjonen:

image

2 Likes

NKR, eneste stedet i universet hvor tilbud og etterspørsel ikke resulterer i at pris beveger seg.

2 Likes

Jeg er nesten overrasket over at ingen av de som kjøpte på 8 ikke solgte nå. Er vel et hint om at det ikke er så mange selgere på under 10.

2 Likes

Altså, hvem er investert i NKR for å selge på 10?