Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Shareholding disclosure - Nordnet Pensionsförsäkring AB

Transactions carried out under the buy-back program

Det begynner å stake seg ut en kurs her nå

2 Likes

Shareholding disclosure - Nordnet Pensionsförsäkring AB

2 Likes

Oooh, mer enn 500 denne gangen! :stuck_out_tongue:

Litt interessant å se på aksjonærlistene for hittil i februar, svenskene har solgt ca 1m aksjer via nordnet/avanza, mens en amerikansk meglerhus er opp nesten 800k aksjer. Fra november til nå, så har de økt med nesten 2m aksjer. Utenom det, så er det Nekkar som har kjøpt ca 340k aksjer.

Har spurt før men glemmer alltid svaret: hvordan endte man opp med så evig mye svensk retail?

Hvilket meglerhus har dekning på Nekkar? :slight_smile:

RedEye kom da på banen lenge etter AVA og NON hadde enorme mengder aksjer? Og etter de tok opp dekning med base milevis over dagens nivåer så har svenskene bare redusert videre.

1 Like

Da er min andre teori avanza-forumet, men det er fem år siden, så husker ikke så godt :stuck_out_tongue:

Nekkar har vært diskutert i noen svenske podcaster også. Men uvisst hvor mye det har bidratt.

1 Like

Interessant å se utviklingen i aksjonærlisten fra slutten av desember 2023 til idag, hvor flere utlendinger (under custodians) har lastet opp i aksjen. Kanskje mest interessant er Amerikanske Pershing LLC, som har kjøpt suksessivt siden november 2024.

2 Likes

image

Det er mao ikke nødvendigvis en entitet, man må se på dem som Nordnet eller Avanza, det er fra 1-x personer eller firmaer som står bak.

Det jeg egentlig synes er minst like interessant som at de kjøper er at svenskene selger. Hvis stemningen i Sverige snur, og de blir netto kjøpere i stedet for selgere, samtidig som dagens kjøpere fortsetter å kjøpe, så kan man jo få en interessant situasjon. :slight_smile:

Ja, det er eiere under custodians. Min erfaring med svenskene (fra twitter/podcasts osv) er at de 1) er kortsiktig orientert/“value-traders”, og 2) har lav tiltro til norske selskaper generelt. Mange har brent seg på Euronext growth aksjer som IPOet under en lav sko under COVID.

Med det sagt kan de nok vende til å bli nettokjøpere dersom Nekkar leverer på pipelinen og generelt det de har kommunisert til markedet.

Liker de uten å ha fått jobben tro? :slight_smile:

Skjermbilde 2025-02-28 141509

5 Likes

Neppe.

Transactions carried out under the buy-back program

Min mening er at det som skjer borte i USA er utelukkende positivt for denne aksjen, litt mer urolig for andre aksjer i porteføljen.
Tror også folk undervurderer hvor mye av omsetningen som kommer fra forsvarssektoren, leste et sted et tall, men klarer ikke å finne kilden igjen hvis noen vet hva jeg snakker om.

2 Likes

Jeg tror handelskrigen mellom USA og resten av verden kraftig styrker Syncrolift’s evne til å vinne fremtidige forhandlinger. Ikke glem at de opererer i et duopol med Amerikanske Pearlson. Videre har Syncrolift ~0 business selv i USA.

Man kan jo spørre seg hvilke verft utenfor USA som tør å velge Pearlson fremfor Syncrolift mtp den generelle usikkerheten i USA’s politikk. Videre vil handelskrigen mest sannsynlig øke kostnaden på innsatsfaktorene til Pearlson’s skipsheiser, noe som videre svekker deres konkurranseevne.

11 Likes

Interim Q3_2024 side 14/41 sier jo litt om dette.

Er vel neppe tilfeldig at de benytter en U-båt som bakgrunn :wink: