Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Every castle needs a moat

Nekkar invests in and develops ocean-based technology companies, has significant exposure to the defence industry and a net cash position. We point to its significant growth potential, low valuation and prudent M&A strategy. We initiate coverage with a Buy recommendation and 12M target price of NOK18.

• King of the dock. The largest subsidiary, Syncrolift, designs and delivers shiplifts and yard transfer systems for large vessels. With c.60% market share and a NOK7.4bn tender pipeline (Q2), up c.85% y/y (c.70% defence-weighted), it boasts a positive outlook. For tenders, we model a 35% win rate, translating to c.75% revenue growth to NOK860m by 2027E, with 30% upfront payments and a growing aftermarket underpinning strong cash conversion and visibility.
  • Red-light approval unlocks orders. With an option to acquire all of FiiZK, the closed-cage supplier with a strong track record and the largest installed base in this segment globally, we expect a near-term increase in orders as fish farmers use verification-based approval to reinstate biomass lost under the traffic light system. We estimate 3-4% of Norway’s sea volume will be added back in the first phase, with FiiZK positioned to capture a major share of the closed cage orders.
  • Robust profitability and growth. We expect Nekkar to reach its 2027 guidance of NOK1.5bn revenue and 10-20% EBITDA margin before M&A. Consequently, we model an FCF (ex. M&A) yield of 12% in 2025E, rising to 18% in 2026-27E.
  • Valuation. Nekkar trades at 5.5x P/E on our 2027E. As orders start coming in for both Syncrolift and FiiZK, we expect a de-risking to lift the shares. Hence, on our SOTP-based 12M target price of NOK18, Nekkar would trade at 9x 2027E P/E.
8 Likes

35% win rate for syncrolift? Bør være mulig å levere bedre enn de forventningene.

Altså, for meg, så er vel hovedspørsmålet om det blir utsettelser fra de som vil ha jobben. Med 35% win rate, så tar man høyde for at ikke alt som blir lagt ut på anbud blir noe av, eller blir noe av senere enn indikert. Et par års utsettelse på slike prosjekter er dessverre ikke uvanlig.

Et selskap som har levert sterk vekst i et par år, med økt profitabilitet blir sjeldent priset til P/E 9. P/E 9 - 13 vil vel være mer typisk. Har de kontrakter som går lengre framover, så ville jeg ikke vært overrasket over P/E 13-17.

Noe av problemet med Nekkar og prising er mcap på rundt 1 mrd. Det gjør trading volumet for lavt og det blir vanskelig for fond å ta plass uten å flytte kursen for mye. Med rundt 2 mrd mcap, så blir det lettere. Enda bedre med 3 mrd mcap. :wink:

4 Likes

Hvorfor fortsetter de med tilbakekjøp? Jeg synes kursen er litt høy før det.

1 Like

Tja. Kursen har jo gått flatt i et rektangel i snart to år, så gjør ikke så fryktelig stor forskjell på om de handler de få aksjene på 9 eller 11. Ikke deres jobb å spekulere i kurs sånn sett.

5 Likes

Ser nok billig ut om et års tid;)

2 Likes
3 Likes

Synes det lover bra at det begynner å bli bevegelse blandt aktørene :crossed_fingers:t2:

2 Likes

Så du har ikke noe tro på analysen som ble postet over? :sweat_smile:

Jeg sitter ikke i aksjen fordi jeg tror fair pris er 11 kr. Gjør du? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Interessant åpningsauksjon i Nekkar i dag. Vanligvis er det bare bullshit når kursen går opp 60 øre, men her gikk det faktisk 48k aksjer på 11,40.

2 Likes

Interesting!

Sliter med å se andre kandidater som utgjør salgssiden nå enn denne.

bilde

bilde

7 Likes

Contract incoming?

Hvem tenker du er selger?

Liten oppgradering her også? ONEX Undertaking Second Phase of Expansion of Greek Shipyard at Syros

2 Likes

Husker ikke om det er et fond eller noe annet, samme kan det være - på dette volumet går det raskt.

Bewi

1 Like

The company highlighted that it is investing €5 million for upgrading on its floating dry dock and an additional €2.5 million for the Syncrolift.

Hva gjelder Hardingsmolt som gikk for “ScaleAQ” lukket merd, så ser jeg at også den har 10.000 kubikkmeter mindre kapasitet enn Protectus.

3 Likes

image

Ser ut som volumselgeren ble ferdig med dét.

1 Like