Vet ikke om denne er delt her, men dukket opp hos meg idag.
Forøvrig første gang jeg ser tilsvarende bilde i saken også.
Vet ikke om denne er delt her, men dukket opp hos meg idag.
Forøvrig første gang jeg ser tilsvarende bilde i saken også.
(Deleted)
Hvilket punkt tenker du på?
De skal ihvertfall ikke drive oppdrett selv, men være teknologileverandør til oppdrettsnæringen med fokus på lukkede merder. Da konkurrerer de med blant annet gamle Botngaard (nå Fiizk), Ekomerden og alle de lukkede/semilukkede merdene som holder på å bli realisert gjennom systemet med utviklingstillatelser (som Starfish er en del av). Nå er det litt forskjell på de ulike selskapene jeg nevner her, men de leverer alle lukkede systemer. Det kommer også til å komme flere aktører inn i dette segmentet.
I forhold til eksisterende aktører ser jeg at Nekkar sin metode å lukke merden på ikke er noe revolusjonerende. Alle de andre aktørene har slamhåndteringssystemer (siste anlegget jeg var på hadde renseeffekt på 97%), alle de andre aktørene har dobbel not, og de har instrumentering.
Har det siste året vært på befaring på noen av de lukkede anleggene i Norge for å fikse problemer og levere tilleggsløsninger som kundene ser de har behov for. Det jeg hører når det kommer til lukkede anlegg med pose/duk, er at det er håpløst på lokaliteter med store miljølaster. Det blir større deformasjon på duken og volumet inne i merden minker ved sterk strøm og dette er et problem. I området med lite miljølaster er oppdretterne stort sett fornøyd. Dermed vil nok ikke markedet være “4000 merder”, men betydelig mindre enn det. Spørsmålet er om lukkede merder kan få tillatelser der konvensjonelle merder ikke kan.
Fordelen til disse produsentene er at det blir stadig mer fokus på miljø og forurensning (selv om konvensjonelle anlegg ikke har noe særlig problemer her), og at regelverket for lus er veldig strengt (og dermed krever flere behandlinger = $$ + litt kjipt for fisken).
De går inn i et marked som er konkurranseutsatt, hvor andre leverandører stiller med høy kompetanse fra mange års erfaring i næringen. Og det kommer til å bli flere konkurrenter. Jeg vet ikke hvor lang sjøtestingen av Sjøsternen skal være, men det kan tenkes at det kommer til å komme flere konkurrenter allerede før Nekkar er i kommersialiseringsfasen.
Jeg er dog spent på resultatene fra sjøtestingen og hvis/når det kommer, den første fullskalatesten. Jeg er også spent på hvordan samarbeidsavtalen mellom Lerøy og Nekkar er. Eier Nekkar teknologien, har de lov til å selge til andre oppdrettere etc?
Selv om jeg kanskje høres negativ ut, så har jeg fortsatt Nekkar i porteføljen.
Hva man ikke kan oppdrive av kompetanse her på forumet! Tusen takk for et inngående svar!
(Deleted)
Som regel er det en grad av overvåkning og styringssystemer på alle moderne anlegg. I ventemerder (fisken hentes fra et nærliggende merd, leveres til ventemerdanlegg før slakting) er det kanskje høyest grad av automatisering, da man skal dele noten og trenge fisken, starte og stoppe pumpeanlegg, sjekke størrelse på fiske etc.
For konvensjonelle merdsystemer er det høy grad av overvåkning. Det er kamerasystemer både i merden og på flåte. I merd kan det være salinitetsmåling, måling av oksygen, osv osv. Foringssystemer på slike anlegg er som regel automatisert, men kan også styres manuelt.
Ideen bak Starfish er å redusere oppdrettsbransjens driftskostnader betydelig,
Lurer på hvordan de har tenkt å få til det, det høres jo ut som det meste av automatisering allerede er på plass? Eller?
Det er betydelig med tid og kostnader som går med til å skifte nøter, samt spyle nøter slik at de ikke gror igjen for å opprettholde strømmen/oksygen. Dette vil jo frafalle med en lukket merd til en viss grad. Så alt er ikke automatisert, det er vel stort sett overvåkingen/foringen.
Vedlikeholdet av nøtene, og merdene er fortsatt tilstede. Rensesystemet hørest det ut som @Hocki har stålkontroll på. Noen år siden jeg jobbet selv i bransjen så han får korrigere. Men jobben med å skifte not, spyle, rense vedlikeholde, ikke minst iforhold til lus er meget tidkrevende og kostnadskrevende.
Men hvordan det stiller seg til konkurrenter på andre lukkede system vil jeg ikke uttale meg om.
Det trodde jeg også Krakko, men du må huske at vannet som er inne i posen kommer fra utsiden av posen. Dermed vil det være behov for vasking av posen, men ikke i like hyppig grad som man vasker en vanlig not. Når man har lukkede anlegg må man også skimme overflaten, for å bli kvitt fettlag fra blant annet fôr.
Det første jeg tenker på når det kommer til å redusere driftskostnader er problematikken rundt lus. Det er en hel operasjon i en konvensjonell merd. Telling for å fastslå om du trenger behandling, veterinærer, avlusning osv. I tillegg har man forebyggende tiltak. Det går litt gryn i hele denne prosessen, så kvitter man seg med eller reduserer det blir produksjonskostnaden per kg fisk lavere.
Den er jeg jo med på, men som du kommenterte:
… så har jo Nekkar konkurrenter på lukkede merder også. Lurer på hva som blir Nekkar sin konkurransefordel. Noe må jo gjøre at de har gått inn her og at Lerøy var interessert i å samarbeide.
Lerøy er vel interessert fordi de kan få ta del i utviklingskonsesjonen tipper jeg. Det er nok det som ligger i samarbeidsavtalen. Hvis den kan konverteres til en normal konsesjon er jo verdien plutselig 200m.
Siste auksjonen som ble gjort nådde vel prisene for én konsesjon til og med godt over 200mnok (selv om jeg tror snittet er lavere).
Hehe, da tipper jeg nekkar har fått gjort en bra deal med lerøy. De får konsesjonen og dekker alle kostnader.
Jeg tok en dobbeltsjekk av hvem som har fått tildelt utviklingskonsesjoner fra Fiskeridirektoratet, og jeg har blandet Nekkar med et annet selskap ser jeg…
Nekkar har ikke konsesjon gjennom dette systemet, de bygger den utenom. Så da er nok samarbeidet med Lerøy kommet i stand på annet grunnlag.
Ja det var dette jeg regna med du hadde mer peiling på da jeg har null innsikt i det.
Men på annen side ift til lus så er d masse å hente. Husker vi holdt på med hydrogenperoksid å bada laksen i. Faen for et arbeid, og ikke minst et miljøfanskap.
Hørte også at de hadde avlusa et anlegg i nærheten her nå med ferskvann, og bomma på temperaturen så fisken fikk sjokk. D ryktes at
De henta ut 10 tonn dødfisk i uka i begynnelsen. Når hele merden er på kanskje rundt 150tonn så sier det litt om hvor mye tapt inntekt det er…
Hydrogenperoksid er faktisk ikke så gale som enkelte skal ha det til. Det er bare vann-molekyl med et fritt radikal. Med en gang man hiver det i sjøen starter dekomponeringen av molekylene. Jeg er usikker på hvor vanlig det var før, men nå er det vanlig å «lukke» merden mens man holder på med en slik behandling for å minimere utslipp til sjø. Når behandlingen er ferdig fjernes posen og det som er igjen av midler løser seg opp i sjøen rundt.
Det var ikke bra, kjedelig når man hører sånt.
Ja vi styra med å ha på slik en pose. Når man har ca 25 fortøyninger lodd, innfestninger og dritt så er det et steike til arbeid å få dratt ut, og tilbake. Var en kollega som av en eller annen grunn klarte å få det på beinet sitt, den foten så ikke ut. Men det var i rent format/ikke utblandet.
Dessverre en utfordring det med lusinga ja, vertfall om man skal ivareta både fiskehelse og miljø. Så det er jo på høy tid med alternativ som lukkede merder hvis det funker. Meget spent på hvordan de ligger an i arbeidet sammen med lerøy.
Skal Nekkar lengre ned nå ? Eller har vi støtte her på rundt 9,60 ? Noen grunn til at den faller nå ?