Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Fyyy F… Hvorfor er jeg ute av denne?

Dette var langt bedre en jeg trodde vertfall :slight_smile:
Godt jobbet!

1 Like

Niiice! :smiley:

35 øre EPS er jo helt enormt! :stuck_out_tongue:

Min konklusjon er at EPS (justert for valutaeffekter på ca -0,17 for H1 2020 og +0,17 for H2 2020), så får man noe slik:

EPS 0,18 2020H1
EPS 0,48 2020H2
EPS 0,13 2021Q1

Så EPS for de siste 12 månedene (justert ned for valutaeffekter) er 0,48+0,13+0,35 = 0,96. På kurs 9,3 gir det P/E på litt under 10. Ekstra moro med tanke på at de har 200 MNOK i banken (ca 2kr pr aksje) og ingen gjeld. :sunglasses:

The expenditure related to R&D investments amounted to NOK 14.0 million in the first half of 2021 and include Starfish, SkyWalker and product development within the Digital Solutions segment. Public grants from Innovation Norway of NOK 5 million have been accrued in the period, hence net capitalized development costs are NOK 9 million in the first half of 2021.

Har gått litt tregere med Starfish enn jeg hadde trodd, men det koster dem veldig lite, rundt 7øre EPS for H1.

4 Likes

Fordi du er dust? :smiley:

1 Like

Jeg tror det er fordi @Konamixx har sittet i IMINT som er opp 184% hittil i år :stuck_out_tongue:

1 Like

Mest bekymringsfulle er vel at det ikke er kommet inn nye avtaler.

det var guidet i q1 og burde ikke komme som ett sjokk.

Det føles dig å ha en bunke Nkr aksjer i depoet. Flott rapport!
Med dagens prising er det faktisk ingenting som bekymrer meg med denne rapport. Ordreinngang kommer etterhvert.

Det ble dekket i presentasjonen. De har ikke kommet inn noen kontrakter de har kunnet by på, noe som skjer av og til. Samtidig sier de at de er med å by på kontrakter nå. De har 2 år med backlog, så det vil egentlig kun bli et problem en gang uti 2024. Kitron har f.eks. til sammenligning en ordrebok på ca 6 måneder. Jeg vet ikke om et eneste selskap med så stor ordrebok som Nekkar.

Interessant at biomassetesting kan enten skje i det småskala anlegget de har i år evt i full størrelseanlegget de fullfører i starten (very early var vel det som ble sagt) av 2022. Samtidig holder de på guidingen om at de starter kommersialiseringen av Starfish i løpet av 2021. Det ble nevnt at det ikke var bare-bare å få lov til å putte laks i en merde. Man må ha konsesjon :stuck_out_tongue:

Nettopp! Fair-value vil jeg si hoppet opp mot 11-14kr nå, fra 9-10kr før denne rapporten. Det er da inkludert core businessen, men ekskludert potensialet fra Starfish/Skywalker, men inkludert kosten :crazy_face: Prisingen av Starfish/Skywalker synes jeg er vanskelig :money_mouth_face:

3 Likes

Ka-CHING :dollar: :dollar:

Nøyde meg med 10 % på dagen.

You’re welcome.

De var de flere som gjorde.
Merklig at de ikke nevnes hverken på e24 eller fa.

Også har vi intellilift.

1 Like

Pent volum i dag, svært klart brudd på den nedadgående trenden. Target nå er vel forrige ATH på 11,90. Hvis den de neste månedene prøver å fille det gappet kjøper jeg mer selv om porteføljen allerede er 50% Nekkar. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Må tilbake til 2020 for å finne en dag med tilsvarende høyt volum som i dag :sunglasses:
Tenker at chartet nå har snudd til å bli like positivt som jeg er på det fundamentale. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Ja de var ett formidabelt volum til nkr å være.
Hadde nok vært mer innteresse rundt den om de var en børsmelding om kontrakt eller lignende inni mellom.

Jeg må jo egentlig si at for akkurat Nekkar, så synes jeg det er lite spennende, de har jo en helt syk ordrebok. Jeg har jo tenkt at med så stor ordrebok, så har ikke Nekkar lagt inn lave bud for å sikre seg og med den beste tekniske løsningen, så er de defacto standard. Derfor har jeg forventet gode marginer. Det fikk vi bevist i dette kvartalet. Hvem andre enn Nekkar kan levere EBITDA margin på 31,5%!?

I tillegg, så er EBIT og Earnings så å si de samme! De har rett og slett veldig lite å skrive ned, ingen renteutgifter og de har 33 MNOK i Deferred tax assets pr 30.06.2021, så de betaler lite skatt nå også. Mao, veksten som vi så i dette kvartalet og mulig videre vekst framover gir veldig høyt resultat (earnings )vs vekst i omsetning (revenue).

PS EPS i 2020 er justert for at de fikk en engangskost på 94 MNOK i forbindelse med salget av TTS Group som Nekkar ble skilt ut fra, tilsvarende. Hvis man ser bort fra det leverte de rimelig bra i 2020.

5 Likes

Tenker du utbytte i denne på sikt Christian ?
edit: eller kanskje spørre på en annen måte , har Nekkar sagt /uttrykt noe om evt utbytte ?

De har ikke tenkt å kjøre på med utbytte, men jeg tviler på at de har tenkt å sitte på en stor sekk penger heller. Jeg ser for meg at de enten bruker pengesekken til å kunne vokse fort, eller bruker den til oppkjøp. Hvis de ser at de har mer enn nok penger, så blir det nok utbytte. Svaret er nok nei de første årene nå.
image
Ref: https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=531367&attachmentId=216158&obsvc.item=1

Mulighetene til å kjøre på med utbytte var en av grunnene til at jeg kjøpte aksjen i utgangspunktet. Hvis de trenger pengene til å øke omsetningen og klarer 30%+ EBITDA margin, så er det også greit altså :money_mouth_face:

2 Likes

Mange takk for svar,
Jeg må også få takke deg for mange informative innlegg som du har hatt i både Nekkar og Kitron. !!

Sånne som deg skulle det vært flere av på et slikt forum.
Fortsett med det :+1:

1 Like

It sounded like Intellift full ownership would be an option. There should be enough free cash flow and assets to complete the acquisition. Maybe not right away but in the seeable future.

Is there already some other known companies that might fit Nekkar business model and expertise in offshore manufacturing and design?

I really much prefer other measures than dividend, repurchase own stock if undervalued or targeted M&A, new development.
But that is just foreign retail investor opinion. Norway taxation policy changed a couple of years ago and makes more headache in dividend taxation. Base tax level is 25% added by our local base level. Any excess need to be recollected from Norwegian tax authorities with forms and cost. I ditched Mowi from my portfolio due the change back then.

2 Likes