Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

I think the most impressive thing with the company is how they manage to do R&D without really impacting the bottom line in any large degree. I believe this is only possible because they are a pretty small company, so if they are going for M&A, I hope it will be on a small scale with niche companies. I actually do not like stock repurchases. In my experience they typically buy stock when the company goes well and put it on pause when there is a slump. In other words, they are doing the repurchases when the stock is expensive.

2 Likes

Kommenterte det bare i chatten, men tenker nøktern pris er rundt PE 13, så 12 - 14kr. Og da tenker jeg på core businessen, ikke r&d biten som jeg har god tro på.

Jo lengre de leverer på dette nivået, jo høyere vil PE gå. Et par år med god vekst og gode resultater og god guiding gir gjerne PE 15 - 20.

7 Likes

Kan bli bra dette, hvis nekkar får lukkede mærder til å fungere.

1 Like

Det er vel en grunn til at Nekkar har tenkt å begynne kommersialiseringen (salget) nå i høst, før produktet er ferdig testet. Dette er nok noe alle oppdretterene er klar over at vil komme.

2 Likes

Tror det er litt derfor man ser Salmar agerer med Aker også. At de ser en satsing på dette som er uunngåelig men som samtidig vil koste å drive frem. 90 og 00 tallet var det jo cowboitid og fritt frem.

Response fra bransjen:

Hvis Nekkar klarer å senke driftskostnadene med de lukkede merdene sine, så er det kanskje ikke så farlig med et slikt påbud. Det er jo ikke gratis å håndtere lakselus i dag heller.

Nettopp. Lerøy har jo tydeligvis vært forut teknologisk her. Men de har jo alltid vært kjapp ute med å prøve ny tek. Ref ferskvannsavlusing etc.

Det er langt ifra gratis. Og det brukes mye tid på å telle lus og holde oversikt også. Samtidig er det sykt mer hyppig avlusing nå enn da jeg jobbet på merdene for 10 år siden. Skal man avluse så går det fort en dag, og det sliter veldig på fisk. ref fiskedød/tapt fortjeneste.

1 Like

Neida, vi utreder ting vi aldri kommer til å vedta, det vet de som utreder allerede, ikke vært redde!

Blir spennende å se om Nekkar vil klare å levere på at man faktisk reduserer kostnader ved å bruke deres lukkede merder. :sunglasses:

Hvilken idiot har skrevet denne artikkelen?

Blant tiltakene er en utredning av krav om nullutslipp av lakselus fra 2030, som i praksis betyr lukkede oppdrettsanlegg.

Lakselus er ikke noe som blir sluppet ut fra anlegg. Det finnes naturlig i sjøen.

Tror poenget er at med masse lakselus på tamlaks, så får du masse lakselus i området.

De har drevet med lukkede merder siden 2011, men taper fortsatt penger på drift, og r&d.

Sier litt om driftigheten til nekkar. De mener at de skal kunne levere et produkt som reduserer kostnader i stedet for å øke dem.

Jeg tenker at det ikke er tilfeldig at nekkar har blitt defacto standard på leveranser av skipsheiser og at de har gode sjanser her og med løftesystemer til vindmøller.

Nekkar er i dag verdsatt til litt over en milliard. Hva er de verdt hvis de klarer å levere lukkede merder som reduserer opex for oppdretterne? :money_mouth_face:

8 Likes

Financial calendar

1 Like

Daniel have made some good analysis on Darwin project suppliers. Four have been awarded to further suppliers based on this and two of them have history with Nekkar predecessor. Other two don’t seem to have previous history on shiplift projects so can go either way, Nekkar or Pearlson.

6 Likes

Morsomt å få slik detaljinfo om selskapet. Hvis jeg husker rett, så hadde nekkar noe sånt som 75% av nybyggmarkedet her og er defacto standard. Det er en grunn til at de har såpass gode marginer.

2 Likes

Litt interessant å lese hva som blir skrevet om shiplift systemene Nekkar kan levere: https://www.katherinetimes.com.au/story/6536761/putting-darwin-back-on-the-map-ship-lift-forges-ahead/

“The ship lift facility will be able to lift vessels of up to 5,000 tonnes, and includes four wharves and 20 hectares of hardstand area for repair, maintenance and storage of vessels, a wash down bay and paint and blast facilities,” he said.

"These new facilities will broaden the city’s marine maintenance and servicing abilities and create plenty of spinoff benefits for local businesses and tradies, generating around 100 direct jobs during the construction and installation phase and at least a further 187 jobs during the operational phase.

6 Likes

Er dette en utbygging som er planlagt? Eller er det fra en ordre inn til Nekkar?

Det er fire selskap som vel skal sende inn anbud. To av dem har brukt nekkar før. De to andre har ikke levert slike løsninger. Tror nekkar selv har sagt de har 75%+ markedsandel nå. Det skal jo bygges masse greier i tillegg til å levere selve skipsheisene.

Som nekkar sa på kvartalsrapporten, de har ikke tapt noen anbud i år, det har bare ikke vært noen å tape. Tror de sa de var involvert i tre anbud nå. De antar disse går igjennom i år.

Disclaimet: Fritt etter hukommelsen :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Og hvem leverer løsninger for å korte ned vedlikeholdsvinduet? Nekkar med skipsheisene sine.

7 Likes

Det er tre ting jeg liker med nekkar hvor første punkt er klart viktigst.

  1. Jeg har troa på caset og mener det er veldig god r/r.
  2. Det er såvidt jeg vet ingen meglerhus som følger aksjen eller har analyser på den.
  3. De guider ikke.

Fanatastisk,ikke sant? Man trenger ikke guiding,man trenger bare resultatene Nkr presenterer. Kursen har vært fin over langen lenge. Bare å sitte tror jeg.

1 Like