Ja, her har jeg tenkt litt feil. Det var bare at H1 2020 (130 mnok omsetning) var så crappy opp mot H2 2020 (230 MNOK omsetning), men det ser faktisk ut som at det var forsinkelser i “completion” som var problemet som du sier, ikke bare i ferdigstillelsesdato. Hvis man justerer for valuta-hedgingen, så ville det blitt 148 vs 212, så ser ikke like “sinnsykt” ut. 
Despite challenges related to the ongoing corona pandemic, Syncrolift continued its good performance in 1H 2020. The projects continue to deliver strong operational margins, however several projects are delayed due to the corona pandemic and other circumstances outside the control of Syncrolift. These delays may result in timing effects as revenue and EBITDA is booked based on the percentage of completion on each project.
Periode |
Omsetning |
Operational EBITDA |
EPS |
H1 2021 |
215 |
56 |
48 øre |
H2 2020 |
230 |
52 |
65 øre |
H1 2020 |
130 |
19 |
1 øre |
H2 2019 |
163 |
35 |
49 øre |
Verdier i MNOK for omsetning og O-EBITDA.
Jeg bruker vanligvis Earnings når jeg ser på selskaper, og ikke EBITDA og i hvert fall ikke Operational EBITDA, men har brukt det her. Nekkar har nesten ikke renter (de har ikke gjeld) og svært lite avskrivninger fordi de har lite å skrive ned. Jeg har brukt Operational fordi de bommet med hedging i 2020, så de fikk 17mnok i minus i H1 og 23 mnok i pluss i H2. Disse tallene gir derfor et bedre bilde av utviklingen, om noe dårligere enn de faktisk tallene.
På halvannet år, så har omsetningen gått opp 31% og Operational EBITDA opp 60%. Tallene lengre tilbake er syntetiske, skillt ut fra TTS Group.