Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Samarbeidspartner? Fish farm sludge enhance organic fertilizer - Sterner AS de gjør slam om til gjødsel og så etter kilder til tørket slam. Hva driver nekkar å tester dette kvartalet? Slamhåndtering :stuck_out_tongue_winking_eye:

Det var da svært så hyggelig lesing om Nekkar her da folkens :slight_smile:
Settes pris på …!

Vekten holder ikke tårnseksjonene sammen… det boltes typisk med en eller to rader med tett i tett med svære bolter mellom hver tårnseksjon på en innvendig flens.

Jeg er også usikker på om de på en slik heis løfter ved friksjon mot tårnet i seg selv - f.eks. om de må oppnå dette med taggete skinner som tannhjul kan gli mot (trenger ikke å være helt rette skinner, tannhjul kan også følge tårnets kurvatur om hjulene får bevege seg noe). Alternativt til å bruke tårnets friksjon til løft kan være å ha et feste for wirer i toppen av sist monterte seksjon og la disse gå ned til trinser og vinsjer nede på rammen som løftes - det høres kanskje enklere og tryggere ut.

1 Like

Ja, tenkte på det med å ha riller på sylindrene, uansett vil jeg tro at vindturbinene må tilpasses litt for å få heisen til å fungere optimalt. Litt usikker på om det er ideelt med wire, jeg vil tro (ikke noe jeg kan noe om) at vindmøllene snur seg mot vinden. Wire vil kune komme i veien for dette… Dessuten er det ikke noe å feste de i før vindmøllen er på plass, og da er det ikke noe poeng lenger.

Boltinger synes jeg høres vanskelig ut med et slikt oppsett

Bolting gjøres av personer som har klatret opp i en innvendig stige og står inne i tårnet.

2 Likes

Ja, så det på en video, det må være en stige eller lignende inni. Må feste vingene også, så det er opplagt at bolting må til.

Mulig dette er et dumt spørsmål men prøver å forstå denne aksjen; ser på regnskapet og ser at de nærmest ikke gjør noen ned/avskrivninger, er det noen åpenbar grunn til det?

De har ingenting å avskrive. Fattige 15mill i balansen.
Har en del imaterielle eiendeler, men tror mesteparten der fremdeles er under arbeid og amortiseres ikke enda.
Står enda klarere på sliden til @Christian .
7,5 mill i imaterielle eiendeler som er ammortiserbare + de15mill i materielle eiendeler som er avskrivbare.

2 Likes

De har nesten ikke intangible assets. Jeg vil tro at mye som har med skipsheiser å gjøre bare blir kjørt over driften.

Da har du igjen starfish og Skywalker. Det står nok bak mye av økningen på 17 mnok siste 12 måneder.

Det her går igjen i Nekkar. Selskapet er overkapitalisert og giret for solid vekst. De har til og med sagt de ikke skal betale utbytte, men kjøre alt inn i vekst. Med 30%+ ebitda margin, så må jeg si at jeg støtter den beslutningen. Spes siden forskjellen på ebitda og earnings er svært liten. Omtrent så liten som du klarer å få den.

3 Likes

Takk for nyttige svar👍🏻 Det er vel rimelig å anta at disse «kostnadene» på sikt vil øke etterhvert som verdien/sum av eierandeler og alder øker? Virker jo nesten for godt til å være sant at forskjellen mellom EBITDA og earnings skal være så liten.

I tillegg til de assetene vi diskuterte over, så har de også inventory, men det er på fattige 10mnok, opp under 1 mnok siste 12 måneder. Pr dags dato et ikke-tema.
image

Det er forventet at R&D budsjettet til Nekkar vil øke etterhvert som Starfish og Skywalker nærmer seg kommersialisering, men det er greit å ta med seg at pengene som brukes på disse i stor grad kommer fra Innovasjon Norge (henholdsvis 11 og 21 MNOK). De pengene de får her blir ikke innteksført, men blir brukt til å kansellere bort kostnader. De ender kanskje opp i “intangible assets”, @konamixx?

Det som er viktig å ta med seg er at det er normalt at inventories og capitalized development costs, technology assets og other intangibles øker etterhvert som selskaper vokser. Det som er viktig her er å se på hvordan disse øker opp mot økningen i inntekt/overskudd. Rett før Covid krisen trodde jeg KOA var fine helt til jeg fikk gravet litt lengre ned i materien og fant ut at assets økte jevnt og trutt uten at omsetningen økte. Det er et sikkert tegn på at de ikke skriver av nok.

At Nekkar med en omsetning på forventet 4-500 mnok og rundt 100 mnok i overskudd øker capitalized development costs med 17 mnok og inventories med 1 mnok over 12 måneder pga to prosjekter med giga potensiale som ser ut til å begynne å gi inntekter allerede i 2022/23 tar jeg med knusende ro.

Det er vel til en hvis grad opp til Nekkar hvordan de fører utgifter etter at Starfish/Skywalker evt blir operasjonelle. Man kan enten ta videre R&D over driften evt øke intangible assets som man så skriver av over flere år. For meg ser det ut som Nekkar er tilbøyelige til å ta det over driften. Det er i hvert fall slik jeg forstår det @konamixx?

Ref:

4 Likes

Igjen, takker så mye for et godt og nyttig svar.
Jeg er enig i betraktningene dine, og spesielt dette med at det er nødvendig med økte investeringer(les kostnader) når man skal oppnå vekst og utnytte mulighetene som kommer.

1 Like

Femte største investor i Nekkar :stuck_out_tongue:

– Vi er også en veldig langsiktig investeringshorisont og selger ikke de gode aksjene. Tilnærmet alle de store posisjonene har vi eid i mange år.

2 Likes

Pleier Nekkar å børsmelde nye kontrakter/ordrer eller oppdateres dette kun på Q?

Når de økte ordreboken fra rundt 700 MNOK til 1100 MNOK i 2020, så mener jeg å huske at de børsmeldte dette i to runder. Mao, de melder neppe kontrakter på 50 MNOK. Kun større kontrakter.

1 Like

Gitt at du har en investering på 50 mill og får støtte på 20 mill fra IN kan du føre 30 mill til anleggsmidler. Det er riktig som du sier at støtten går til fratrekk på kostnadssiden.

Det som kommer frem i balansen for selskapet er altså netto utgifter til prosjektet. Såfremt ikke noe tas over driften.

3 Likes

Store vekstplaner for Starfish-samarbeidspartneren Lerøy. Vekst i starfish-merder da? :stuck_out_tongue:

5 Likes

Hvor mye vil du si de lukkede laksemerdene og vindmøllemonteringskranen har blitt priset inn i aksjen?

Sånn ca 0kr

1 Like

Eg meiner at alt annet enn syncrolift er prisa med negativ verdi for Nekkar. Tenker egentlig at Syncrolift sjølv kunne vore verdt opp mot 15 kr aksjen og i allefall over 12. Så min meining er at det er prisa inn 0 vekst i Syncrolift og null vekst og tap i dei andre delande.

4 Likes