Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊


5 Likes

Australia skal jo ha en, så usa skal kanskje ha ti? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Her kan det jo bli noen synergier mellom økt effektivitet og ESG og.

Fleire prosjekteter enn kun Darwin i Australia har eg lest. Er fleire, men alle har ikkje kome like langt enda.

1 Like

Ser ut som det kan bli tildelt eit oppdrag i Brisbane i løpet av året. Kan jo anta at Nekkar er i anbud om den. Lenge sidan det har kome nytt om dette prosjektet, men forhåpentligvis i 2021

Herlig chart, men skal helst holde 200 dagers

1 Like

Lurte på hvor du fikk den nederste støttelinjen fra, men du har chartet med lineær prisskala selv om det går over rimelig mange måneder. Har en lignende støttelinje og ser akkurat det samme som deg, en veldig lang konsolidering.

1 Like

Det er ganske forventet når den gikk så vanvittig sterkt i et år fra mars 2020.

Mest negative på chartet er at volumprofilen er bittelitt tynn under konsolideringen, men det er småpirk egentlig.

Er ikke det helt standard? At volumet faller under en konsolidering? Som du sier, det er forventet at aksjen skulle konsolidere etter den bratte oppgangen i april, og da forsvinner traderene. De kommer tilbake neste hopp oppover - hvis det skjer.

1 Like

4 Likes

Jeg liker det best når aksjene beveger seg sånn som dette, så slipper jeg å falle av sykkelen hele tida.

Jeg er kanskje litt miljøskadet av å ha sittet i Kitron i den perioden :see_no_evil:

1 Like

Mitt chart:


At det ser herlig ut nå synes jeg er å ta i. Er i hvert fall ikke et normalt kjøpstidspunkt nå slik jeg leser det, enten man ser på @Savepig sitt eller mitt. Fall under MA 20, 50 og 150 er jo ikke konge, men volumbalansen ser fin ut og HVIS det bryter opp så blir jeg veldig positiv :slight_smile:

Ser man på lineært så ville jeg dessuten vurdert dette som fallende trend:

200 dagers ser ganske avgjørende ut ja…

2 Likes

Nå tenkte jeg på disse barene på venstresiden :slight_smile:

Får ikke alt av streker osv til å treffe helt perfekt, men synes dette sier noe om hvor aksjen er. I en lang konsolidering. Flere Lower Highs og flere Higher Lows.

Når det blir brudd på slike lange konsolideringer, så tar aksjen gjerne god fart en av veiene. Spørsmålet er hvilken vei?

Dette tenker jeg er Nekkar i et nøtteskall pr dags dato:

  • Skipsheisene
  • Service på skipsheisene
  • Starfish (lukkede merder)
  • Skywalker (kranløsning for vindmøller)
  • Inteliwell (software for borring)

Skipsheisene har de en svært god ordrebok (ca 8 kvartaler med dagens omsetning). Markedet tørket litt inn over sommeren med ingen avsluttende anbud på markedet, men er tre på gang nå i høst. USA satte i gang et gigantisk infrastrukturprosjekt som nok kan gi gode muligheter.

Servicemarkedet har inntil videre vært overlatt til 3. parter, men nå har Nekkar satt i gang med å ta over dette markedet. Her er det veldig gode muligheter for vekst

Starfish med sine lukkede merder er på vei inn i et felt hvor “ingen” har klart å levere på det Nekkar mener de skal klare, lavere OPEX. Evt ikke lavere nok til at det har vært lønnsomt å bytte over fra åpne til lukkede merder. Biomassetesting i en fullskala merde antar jeg starter i Q1 en gang.

Skywalker er en kranløsning som vesentlig reduserer avtrykket av både vei til vindmøllen og plassen rundt vindmøllen i tillegg til at tiden det tar å få opp vindmøllene er vesentlig redusert og kan gjøres i mer vind. En 1:16 versjon av kranen er bygget og testing i vindtunnel er startet.

Inteliwell er en løsning som burde spare oljebransjen for mange milliarder årlig mot slik de driver i dag. Det er konkurrenter som gjør lignende ting som er i ferd med å komme inn på markedet, men ingen “eier” dette markedet i dag. Dette systemet er ferdig testet og et joint venture er laget med Transocean. Nekkar eier effektivt rundt 16-17% av dette JV.

Skipsheisene og service på disse er det som drar Nekkar pr dags dato. Det alene gir Nekkar en P/E på rundt 10. Dette mener jeg burde reprises, i første omgang opp mot P/E 13. Så en 30% oppside der. Før man tar hensyn til evt vekst. Spesielt på servicemarkedet er det gode muligheter.

I tillegg er de i ferd med å kunne få veldig mange flere bein å stå på og det hele blir gjort på R&D budsjetter som ikke trekker ned resultatet nevneverdig. Noe av grunnen er penger fra Innovasjon Norge.

Noe av dette er mer langsiktig og Nekkar kan ha relativt stor variasjon fra kvartal til kvartal, men i det store å det hele så er jeg overrasket hvis ikke Nekkar har brutt over den tidligere toppen på 12kr innen et år, og etablert seg i eller over 12-14kr området. Hovedsakelig basert på skipsheisene og servicemarkedet. Hvilken som helst av de tre andre områdene mener jeg at burde kunne gi Nekkar 1 kr ekstra EPS i året. (De ligger i dag rundt 1 kr EPS). Mao, hvis de slår igjennom med Starfish, Skywalker eller Inteliwell, så vil vi se en drøy reprising.

Oppsummert for de neste 12 månedene:

  • Bear scenario er hvis ordrene for skipsheiser tørker inn fullstendig samtidig som de mislykkes på alle de tre satsingsområdene og de bruker mye penger på R&D. Prising kanskje rundt 6-8 kr (P/E 8-10ish)
  • Base scenario 12-14 kr, her drar skipsheiser og service opp, mens hverken Starfish, Skywalker eller Inteliwell lykkes. (P/E 13 ish)
  • Bull scenario 15-25 kr (P/E 15-20ish), her drar skipsheiser og service opp, og enten Starfish, Skywalker eller Inteliwell lykkes og en vellykket kommersialisering er på gang
  • Ultrabull scenario 30 - 50 kr+ (P/E 20+). Nekkar lykkes på alle fem satsingsområdene sine.

Jeg er inne pga base scenarioet og synes dette er en svært “billig” måte å få et lodd i et evt bullrun. Jeg tror dette er det absolutt billigste R&D selskapet på børsen. Man får hele R&D delen av selskapet gratis med på kjøpet. :stuck_out_tongue:

13 Likes

Det som og er viktig å tenke på angåande Syncrolift er at Intellilift har ein funksjon inn mot skipsheiser og. Når desse blir meir intelligente vil og Nekkar muligens få bedre betalt og meir ordrer. I tillegg er Syncrolift gode på nyvinningar sjølv med både med trolleystemene og nye typer skipsheiser.

veksten i Syncrolift kan altså fortsetje med dagens hastiget i ein liten periode trur eg. Då vil og markedet sjå at det er vekst og aksjen reprises

2 Likes

Stemmer, hadde nesten glemt at selv om markedet for løsningene de leverte i 2020 ikke nødvendigvis er større i 2021 og framover, så utvider Nekkar hva slags utstyr de leverer og vokser markedet på den måten.

Kan for eksempel ta den nye som er levert på verftet i Skarvik som eg la ut her for ett par dager siden. Ny ide med tanke på vasking og mindre bruk av vatn. Perfekt i land som ikkje har alt for mykje reint vatn.

Eller Multi Vessel Docking. Som passer perfekt til båter med smalt skrog. Tipper desse har vanskeleg for å bruke tørrdokk.

Leste og ein plass (husker ikkje heilt kor) at bruk av Syncrolift sine løysingar sparer enormt mykje tid i forhold til vanlege tørrdokkar. Dette blir jo då tidsbesparande for verftet som igjen betyr kostnadsbesparande for rederer.

3 Likes

Bare å vente på rapport tenker jeg. Den vil vise vei.

1 Like

Nekkar skal opp fordi bra selskap.

3 Likes

Jepp, hva blir oppdateringen i forhold til dette? En ting som har skjedd er jo JV med Transocean som burde kunne aksellerere salg der, men JV ble opprettet i Q4, så evt salg der antar jeg først vil komme fra og med Q4. Det jeg ønsker å høre er at ting går etter planen og at de ikke har tapt anbud. :slight_smile:
image

(Fra Q2 rapporten)

2 Likes