De sier at de ikke har tapt noen Syncrolift kontrakter så det er lovende med tanke på nye tildelinger i 2022. Er det noen som kan noe om konkurranselandskapet til Syncrolift? Konkurranse er jo relativt dynamisk så det jeg lurer på er om det plutselig kan komme inn en kinesisk konkurrent som har et kopiprodukt til halve prisen eller at de er betydelig dyrere enn enkelte eksisterende konkurrenter selv om NEKKAR potensielt har et premium produkt.
Her har du konkurrenten såvidt jeg vet: https://shiplift.com/
Siste 5 årene, så har Nekkar vunnet 60-75% av kontraktene årlig. Det er veldig tvilsomt at noen vil gå for en billig konkurrent her. Det er jævlig dyrt hvis noe går galt og Syncrolift er markedslederen.
Pearlson og bardex er de viktigste konkurrentene. Og så er det en liten underskog av øvrige selskaper. Pearlson er grunnlagt av oppfinneren av syncrolift. Det er en viss geografisk deling av markedet mellom de to, hvis jeg har forstått det riktig. Patenter og høye barrierer her gir en viss beskyttelse. Pearlson bygger selv, mens nekkar prosjekterer og setter ut utførelsen til andre. Nekkar blir mindre kapitalintensiv, men har mindre kontroll på tid og penger under utførelse. Men de søker å etablere en servicemodell med mer kontakt og kundepleie med sluttbrukeren for mer mersalg uavhengig av anbudskontrakter. Det er i hvert fall slik jeg har forstått landskapet de opererer i.
Kjøpte bittelitt Nekkar i dag på 8,88. Tenker fallet har kommet pga:
- Forsiktig guiding for første halvår
- Synkroliftkontrakter er guidet for 2022 i stedet for Q4 2021
- Starfish full-skala testing guidet for 2022 i stedet for tidlig i 2022
- Sur makro
Grunner til å fortsatt være investert
- Bedrede marginer i Q4 pga optimaliseringer og kostnadsbesparinger
- Servicemarkedet i vekst
- Fortsatt solid ordrebok på rundt 6-7 kvartaler
- Gode muligheter for Inteliwell kontrakter i 2022
- R&D kostnadene holdes fortsatt nede
- Solid cash flow
Når jeg ser på cash flow, så tenker jeg på de feltene jeg har markert i gult som gir 230M for slutten av 2021 og 120m for slutten av 2020, så + 110m. Jeg har ikke regnet med endringen i non-current assets fordi dette er penger som har blitt brukt på R&D, evt er skatterelatert. Det blir ikke helt riktig, men er en tilnærming for å se hvordan det faktisk går med finansene i selskapet.
EDIT kan være jeg burde regnet med deferred tax assets, så man ender på +92m i 2021.
Du tror ikke makro spiller inn videre også? Eller tenker du at indeksene snur opp her snart?
Jo, jeg tror makro spiller inn på kursen videre også, men selskapet ligger vel fundamentalt an til å gjøre det minst like bra i 2022 som i 2021 og 2021 var et svært bra år. Hadde jeg ikke tro på at selskapet skulle levere bra i 2022 på tross av evt dårlig makro framover, så burde jeg ha solgt pga makro uro nå.
Pga usikker makro så har jeg rundt 15% av porteføljen i cash nå. Prøver å få et godt snitt i selskaper som jeg tror kommer til å levere bra de kommende årene.
Nekkar ASA: Share program for employees and board members - private placement of new shares resolved
Det såg veldig bra ut
Ser det er noe tråder der, vet ikke hvordan de skal håndtere dem, men det gjør saken mye enklere. Det gjør at de burde klare dette rimelig greit innenfor eget kompetanseområde.
Hva skjer her da ? Børsen opp 1,25% og Nekkar ned under 9 kr igjen . Svak om dagen egentlig !
Skulle jo tro at vi var oppe på godt over 9 kr nå ?
Ny episode som omtaler Nekkar fra ca 1:13:15
Heh, hører på podcasten at de ikke forstår helt valuta/hedgeingen og mener Nekkar kunne vært klarere der. Sååå vanskelig kan det ikke være. Har kommentert det litt mer over.
De diskuterte aksjen litt mer og kom vel egentlig ikke til noen konklusjon, usikkerhet rundt marginer og kontrakter gjør at de ikke mente de kunne konkludere noe.
EDIT Har forresten kjøpt for ca halvparten av ledig cash i dag. Nå er vi tilbake til en prising hvor de bare kan levere litt dårligere enn i 2021 for å burde gå opp 20%.
Den holder seg irriterende godt
Det er nesten 40% opp til toppen fra januar.
Muligheter for at økte investeringer i opprustning av forsvar/militær vil slå positivt ut for Nekkar?
Jeg rakk bare å høre med et halvt øre mens jeg gjorde andre ting (og jeg er mann…) så fikk kanskje ikke med meg alt, men mitt inntrykk er at disse overall er svært positive til Nekkar, men ser på marginene som så gode at de undres på om det virkelig kan la seg gjøre å opprettholde over tid?
Forøvrig så er dessverre jeg helt når det kommer til å tolke regnskap, så støtter meg på sånne som deg
Kunne kjøpt mer Nekkar i dag da den var nede i et område som jeg ser mulig teknisk støtte, men jeg er nå i den typiske situasjonen, gitt makroforholdene, at mye ser ut som kjøpsmuligheter. I dag hadde jeg isteden ordre i Episurf
Alle mine går ned for tiden men jeg er lugn for jeg har null gearing og goood tid. Nekkar har jeg veldig tro på men makro setter meg litt på vent i forhold til min gradvise kjøps plan. Uansett veldig fascinert om hvordan aksjemarkeder reagerer på potensiell 3 verdens krig. Noen aksjer opp og noen ned.