Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

I H2 2020, så var 23 av 61 mnok valutagevinst. I H1 hadde de rundt 18 MNOK i valuta tap. Dette var pga hedging som gikk ut pga Covid-19.

Veksten i resultat er derfor nærmere 47 vs 38, eller 23%. Q4 vs Q4. Her er operational ebitda nyttig fordi den viser valutatap og gevinst.

Helår er 67 vs 104 øre eps, eller 55% vekst.

Med f.eks. 20% vekst i 2022 og ingen større kontrakter i 2022, men tilsvarende som i 2021, så har de ordrebok på rundt 6 kvartaler nå. Såvidt jeg vet, så ble kontraktene de snakket om i Q4 2021 ikke tildelt men vil bli tildelt nå i H1 2022. Satser på at de får noe der. [Bekreftet i webcasten, ingen av de større kontraktene ble sluttet i 2021, så de har ikke tapt noen] I Q&A, så ble det nevnt at det er 3-4 større kontrakter som Nekkar er med å by på. Det er også flere mindre som de også er med på. Disse anbudene burde avsluttes i løpet av H1 2022.

CFO-en nevnte flere ganger i løpet av presentasjonen og i Q&A at de har klart å levere prosjektene under prosjektert kostnad. Dette er fordi de har klart å gjøre kostnadsreduksjoner. (Noe som er reflektert i forbedret EBITDA margin.)

Moderat økning i intangible/tangible assets vs 2020, 22 MNOK totalt. Dette tenker jeg er Skywalker/Starfish kostnader. Ingen tegn til at de blåser opp eller pynter på regnskapet. Capitalized development costs var på 29 MNOK, differansen er vel nedskrivninger.

14 Likes

Virker som markedet ikke forstår disse nyansene i regnskapet?

Ser ikke slik ut nei, blir straffet for lavere eps og noen er sikkert bekymret for ordreinngangen?

Jeg synes ikke resultatet var så ille.
Ville nok vært en kjøper på denne prisen

2 Likes

Hovedårsak må vel være lav order intake men veldig sunn drift og balanse
Kan jo drømme om en børsmelding om ett av prosjektene mot slutten av 1H :slight_smile:

2 Likes

Resultatet for Q4 kom smack midt i midt estimat på 90 - 120 øre EPS for 2021. Hvis du ser på 2020, så kom oppgangen når de fikk nye kontrakter. Det antar jeg vil være tilfellet nå også. Det ser ut som Nekkar lykkes godt i servicemarkedet, mens Starfish halter litt og Skywalker ligger for langt unna. Inteliwell er det veldig vanskelig å si noe som helst om inntil de får noen kontrakter.

Triggere for oppgang i 2022 som jeg antar børsmeldes og ikke bare kommer på Q-rapporter:

  • Hver større Synkroliftkontrakt
  • Inteliwell kontrakt(er)
  • Starfish melding om oppstart av full skala test bygging

Btw, en ting som ikke er nevnt er at de klarte å fullføre de fire prosjektene de hadde i Q4 på tross av relativt mye lockdowns på slutten av Q4. Tenker de burde klare seg godt gjennom Q1 også. Etter det tror jeg Covid-19 er et non-issue.

6 Likes

De sier at de ikke har tapt noen Syncrolift kontrakter så det er lovende med tanke på nye tildelinger i 2022. Er det noen som kan noe om konkurranselandskapet til Syncrolift? Konkurranse er jo relativt dynamisk så det jeg lurer på er om det plutselig kan komme inn en kinesisk konkurrent som har et kopiprodukt til halve prisen eller at de er betydelig dyrere enn enkelte eksisterende konkurrenter selv om NEKKAR potensielt har et premium produkt.

Her har du konkurrenten såvidt jeg vet: https://shiplift.com/

Siste 5 årene, så har Nekkar vunnet 60-75% av kontraktene årlig. Det er veldig tvilsomt at noen vil gå for en billig konkurrent her. Det er jævlig dyrt hvis noe går galt og Syncrolift er markedslederen.

2 Likes

Pearlson og bardex er de viktigste konkurrentene. Og så er det en liten underskog av øvrige selskaper. Pearlson er grunnlagt av oppfinneren av syncrolift. Det er en viss geografisk deling av markedet mellom de to, hvis jeg har forstått det riktig. Patenter og høye barrierer her gir en viss beskyttelse. Pearlson bygger selv, mens nekkar prosjekterer og setter ut utførelsen til andre. Nekkar blir mindre kapitalintensiv, men har mindre kontroll på tid og penger under utførelse. Men de søker å etablere en servicemodell med mer kontakt og kundepleie med sluttbrukeren for mer mersalg uavhengig av anbudskontrakter. Det er i hvert fall slik jeg har forstått landskapet de opererer i.

6 Likes

Kjøpte bittelitt Nekkar i dag på 8,88. Tenker fallet har kommet pga:

  • Forsiktig guiding for første halvår
  • Synkroliftkontrakter er guidet for 2022 i stedet for Q4 2021
  • Starfish full-skala testing guidet for 2022 i stedet for tidlig i 2022
  • Sur makro

Grunner til å fortsatt være investert

  • Bedrede marginer i Q4 pga optimaliseringer og kostnadsbesparinger
  • Servicemarkedet i vekst
  • Fortsatt solid ordrebok på rundt 6-7 kvartaler
  • Gode muligheter for Inteliwell kontrakter i 2022
  • R&D kostnadene holdes fortsatt nede
  • Solid cash flow

Når jeg ser på cash flow, så tenker jeg på de feltene jeg har markert i gult som gir 230M for slutten av 2021 og 120m for slutten av 2020, så + 110m. Jeg har ikke regnet med endringen i non-current assets fordi dette er penger som har blitt brukt på R&D, evt er skatterelatert. Det blir ikke helt riktig, men er en tilnærming for å se hvordan det faktisk går med finansene i selskapet.

EDIT kan være jeg burde regnet med deferred tax assets, så man ender på +92m i 2021. :slight_smile:

6 Likes

Du tror ikke makro spiller inn videre også? Eller tenker du at indeksene snur opp her snart?

Jo, jeg tror makro spiller inn på kursen videre også, men selskapet ligger vel fundamentalt an til å gjøre det minst like bra i 2022 som i 2021 og 2021 var et svært bra år. Hadde jeg ikke tro på at selskapet skulle levere bra i 2022 på tross av evt dårlig makro framover, så burde jeg ha solgt pga makro uro nå.

Pga usikker makro så har jeg rundt 15% av porteføljen i cash nå. Prøver å få et godt snitt i selskaper som jeg tror kommer til å levere bra de kommende årene.

3 Likes

Nekkar ASA: Syncrolift wins upgrade contract

11 Likes

Nekkar ASA: Share program for employees and board members - private placement of new shares resolved

7 Likes

Det såg veldig bra ut

Ser det er noe tråder der, vet ikke hvordan de skal håndtere dem, men det gjør saken mye enklere. Det gjør at de burde klare dette rimelig greit innenfor eget kompetanseområde.

Nekkar ASA: Mandatory notification of trade

1 Like

Hva skjer her da ? Børsen opp 1,25% og Nekkar ned under 9 kr igjen . Svak om dagen egentlig !
Skulle jo tro at vi var oppe på godt over 9 kr nå ?

Ny episode som omtaler Nekkar fra ca 1:13:15

4 Likes

Heh, hører på podcasten at de ikke forstår helt valuta/hedgeingen og mener Nekkar kunne vært klarere der. Sååå vanskelig kan det ikke være. Har kommentert det litt mer over.

De diskuterte aksjen litt mer og kom vel egentlig ikke til noen konklusjon, usikkerhet rundt marginer og kontrakter gjør at de ikke mente de kunne konkludere noe.

EDIT Har forresten kjøpt for ca halvparten av ledig cash i dag. Nå er vi tilbake til en prising hvor de bare kan levere litt dårligere enn i 2021 for å burde gå opp 20%. :crazy_face:

7 Likes