Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Liker selskapet selv om kursen ikke følger hva jeg synes men skal fortsette å akkumulere

Tycoon tilhører Spetalen, ja. Her fremgår det at han har solgt aksjer i flyr…

Blir ein spennande morgondag. Skal få prøvd å fått med meg presentasjonen å få sendt inn eit par spørsmål. Håper på litt meir info om nye områdene og at Syncrolift gjer det stabilt

4 Likes

Nekkar ASA: first quarter 2022 interim financial results

4 Likes

Tanker om tallene @christian

Eg syns iallefall dei var heilt ok. Visste dei kom til å være svakare, men vil tru det blir negativ kursutvikling. Likte at det var fleire kontraktsmuligheter i 2022 enn eg hadde trudd. Sp positivt at dei forventer kommersialisering av Inteliwell i år

1 Like

Grei ordreinngang. Hvis man regner 480 MNOK omsetning i året og 4x 31 MNOK ordreinngang hvert kvartal, så har de fortsatt ordrebok på 2år+

For Starfish så er endringene siden Q4:

  • Sludge treatment system, fra Ongoing til Ongoing with positive results
  • Order long lead items for fish cage Ongoing “gul” til “grønn”

For Skywalker

Progress as planned:
• Successfully testing of model complete
• Next step: testing in wind tunnel
Strong industry interest:
• Technology development
• Industrial partnerships
• Pursuing location for full scale tests

image

EBITDA/EBIT/Earnings er litt under det de har guidet vil jeg si. En av grunnene er bl.a. forsinkelser hos en av kundene. Her hørtes det ut som disse inntektene ikke nødvendigvis kommer i Q2 heller. Nekkar er jo “sistemann” på plass i typisk store infrastrukturprosjekter, så forsinkelser der vil påvirke dem uten at de får gjort så mye med det. Nekkar har typisk hatt god fleksibilitet, så hvis ikke prosjektet kollapser fullstendig, så kommer de inntektene bare i et senere kvartal.

De har jo tidligere sagt at de burde kunne få kontrakter for Inteliwell i løpet av 2022 og det ser vel egentlig fortsatt sånn ut. Utfra ordlyden nå, så må jeg si de kanskje overkommuniserte litt på høsten 2021 ettersom de nå er klare med “minimum viable product”. Det positive er at de treffer midt i en skikkelig oljeboom hvor man ønsker å få ting på plass så fort som mulig.

Strong tendering activity for newbuilds and
service/upgrades, expect decisions on large newbuild
tenders during 2022

Jeg var litt bekymret for at skipsheisprosjektene kunne renne helt ut i sanden, men det ser ikke sånn ut. Det bare tar tid. Så den biten ser jeg positivt på.

6 Likes

Inteliwell virker jo å være ganske så på nå, slik jeg tolker ordlyden her. ! :slight_smile:
Har ikke lest rapporten, men hvordan er det med Servicedelen ? Denne og vil vel vokse etterhvert ?
Har Nekkar som en liten Gullerot i porteføljen…

Tror de sa at den utgjorde 20 MNOK i Q1, men ser samtidig at nyordre på service bare var 3 MNOK. Må gå gjennom webcasten for å bekrefte, for 20 MNOK ville vært svært mye opp mot ~45 MNOK i hele 2021.

EDIT
Det ble også nevnt i webcasten at Nekkar (og bransjen) har fått aksept for å ta med “makspriser” på råvarer i anbudene sine. Så litt inflasjonsbeskyttelse der.

1 Like

Nekkar ASA: Annual General Meeting held

Noen som har oversikt over utbytte betalt av nekkar? prøvde å finne noe man fant ikke så mye når jeg lette.

Av Nekkar? Siste utbytte er jo etter salget av Cargotec. Ingen utbytte frå “dagens Nekkar”

De betaler ikke utbytte, pengene blir brukt til vekst inntil videre. Dvs, de investerte vel 20-30m av litt over 100m overskudd i fjor. Mao, de hadde utbyttekapasitet i 2021. Greia er vel at de ser det fort blir veldig dyrt å hente penger i markedet, så å tilbakeholde overskudd gjør det enklere for dem å kunne gripe muligheter som kommer.

all in all. Smarte folk

Jeg liker selskaper som betaler utbytte, slik som Kitron og Reach Subsea. Samtidig, begge to har måttet hente penger i markedet som nok kunne ha blitt gjort rimeligere hvis de hadde hatt bedre egenkapital. Min forventning er at Nekkar begynner å betale utbytte om 2-5 år, hvis Starfish, Skywalker og Inteliwell har begynt å dra inn penger.

2 Likes

Såppas volum har det vel ikke vært på en stund her :slight_smile:

1 Like

24, 25 og 27 . mai var det høyere volum enn det har vært hittil i dag? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Nei :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hm, hvem var det som handlet Nekkar akjser i går ? Rimelig stille her i dag !

Et par områder hadde hatt bruk for Starfish for å unngå å måtte redusere produksjonskapasiteten med 6% (ett av disse har måttet redusere med 6% tidligere også)

image

ref: https://www.intrafish.no/politikk/na-har-han-bestemt-hvilke-oppdrettere-som-far-vekst-og-hvilke-som-ma-redusere-produksjonen-sin-to-omrader-far-rodt-lys-tre-far-gult/2-1-1221738

2 Likes