Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Jeg synes det virker som om det er satt en deadline (21.12) for en avgjørelse om hvilke australske Clough-prosjekter italienske Webuild skal overta. Jeg er usikker på hva det betyr ifm kontraktssignering for Nekkar.

Noen som har lyst til å skrive en introduksjon av Nekkar? Hva de driver med? hva målene er? Cash? Risiko? Osv.

Nekkar jobber med å selge akkaroppdrettsmerder, som de kaller Starfish. Siden deres mer effektive løsning har gjort det mulig å produsere større og flere akkarer har de også funnet opp en mer effektiv måte å heise produktene opp av merdene på, som de kaller Skywalker. Det hele er styrt av et intelligent og moderne styresystem som de også leverer til andre løsninger via Intelliliftsegmentet.

Som den vertikale bedriften Nekkar er eier de hele verdikjeden av akkarproduksjon. Inteliwell er et joint venture hvor Nekkar leverer programvaren for å finne mat akkaren spiser nede på havets bunn. Dette har vi store forhåpninger til.

Til sist leverer de også spesielle heiser til skip som frakter varene de produserer. Disse skipene må heises på land siden akkarer er spesielt bløte dyr som ikke tåler røff behandling.

Her er de verdensledende, og vi forventer nye oppdrag innen relativt kort tid.

7 Likes

Kan starte med at de er praktisk talt gjeldfrie, har rundt 200 mnok cash og tjener bra med penger på å levere skipsheiser med tilbehør og service.

I tillegg har de tre satsingener som akkurat nå ikke tjener penger.

Inteliwell som er ferdig utviklet og venter på sin første kontrakt

Skywalker og starfish som venter på en samarbeidsavtale om fullskala testing.

Åja, de har også ikke spesielt mye å skrive ned og mye av pengene til å utvikle skywalker og starfish kommer fra staten.

De har også ca to års ordrebok med rundt 30% marginer.

Jeg ser på det som et R&D selskap som finansierer seg selv og fortsatt tjener veldig bra. Blir det noe av R&D prosjektene, så blir det moro.

5 Likes

Denne var jo litt kjedelig:

1 Like

Fint at Starfish er i sjøen

2 Likes

Har ingenting med Starfish å gjere nei.

Det var godt, litt på bærtur jeg da tydeligvis :expressionless:

Til alle som er interessert i Nekkar så kjem det ein liten oppsummering av selskapet her under. Ikkje veldig djuptgåande, men heilt grei gjennomgang trur eg. Viss det er noko spørsmål så er det bare å stille her eller på PM :slight_smile:

24 Likes

Tusen takk for denne selskapspresentasjonen! Den var jo så bra,at jeg bare lurte på hva som er din største posisjon(Nkr var vel nr.2)?

Prosafe er min største posisjon nå. Veldig lite som skiller. Men PRS er nok ca3% meir vekta i porteføljen min nå

1 Like

Fin presentasjon! Det som kanskje hører med i et sånt selskap er utviklingskostnadene til de fremtidige rakettene, som ikke kommer med i resultatregnskapet. Multiplene kan dermed bli litt flatterende.
År | brutto | netto
2020 | 16 | 11
2021 | 28,7 | 21,2
1H 2022 | 18 | ?
Netto er etter fradrag for støtteordninger (Skattefunn etc.)

For første halvår 2022 er disse kostnadene faktisk nesten det samme som EBITDA-resultatet, men det er vel forbigående at disse er i samme størrelsesorden.

La oss si de har brukt 50 mnok på inteliwell, starfish og skywalker, så er jo spørsmålet man må stille seg om man tror nekkar vil klare å dekke inn disse investeringene. Er disse prosjektene verdt 50 mnok?

Jeg vil påstå inteliwell alene er verdt mye mer, så må jo si jeg er svært lite bekymret.

Nekkar tror jeg må være et av selskapene med minst å skrive av.

Er ikke bekymret, bare et innspill til hvorfor multiplene i presentasjonen kan fremstå som (merkelig) lave.

Kunne ikke se at cash beholdning er nevnt. Den utgjør ca 2kr/aksje og Nkr er gjeldfritt. Da blir multipler enda lavere og mer merkelige.

2 Likes

tja, markedet er sjelden villig til å verdsette overkapitalisering.

Nei,mulig det men 1kr er 1kr uansett hvor bear eller bull markedet er.
Nkr legger stadig penger i skrinet. De leverer stabile marginer år etter år og har utmerket backlog og pipeline. De vokser stort innenfor sin servicesatsning. Uavhengig om intelliwell,star eller sky lyktes vil denne mest sannsynlig stige kraftig(mer enn 100% neste to år).

Dette pga at vi har et helt nytt potensielt inntekts-og profitnivå for selskapet. Dette vil markedet forstå etterhvert som nybygg kontrakter slår inn.

Stabile marginer år etter år kan diskuteres. Marginene har fått seg en liten knekk i 1H 2022, sammen med aksjekursen. Aksjen må opp 70 % eller noe sånt for å ta igjen det tapte i 2022. Ser man litt lenger tilbake har selskapet gjennomgått mange endringer, inkludert navneskifte, som gjør historikken vanskelig tilgjengelig/lite relevant, som er noe av grunnen til at f.eks. Thomas Nielsen blir nødt til å se bort fra den i fondet sitt (krever lang historikk). Overskuddet i 1H 2022 var 0,19 per aksje. I samme periode hadde de kapitaliserte kostnader på ca. 0,18 per aksje. Markedet er ikke villig til å betale 200 millioner for et selskap som går i null, selv om det har 200 mill i banken. Det de betaler for er fremtidige kontantstrømmer, som selvsagt vil øke, av mange gode grunner som du nevner, Selskapet i sin nåværende form har faktisk litt kort historikk, og med stor variasjon i marginer har nok markedet fått seg en liten støkk. Hvis man er overbevist om at dette bare var et lite feilskjær, i større grad enn det markedet ellers er, så blir det jo en klar kjøp.

image

5 Likes

Ja,enig i at år etter år var å ta i. Det ser imidlertid ut som de har regnet riktig på de siste skipsheisene og klart å hente ut marginene sine. Forhåpentligvis klarer de å fortsette med det.
Tror de er konservative i inntektsføring. Dersom de klarer å signere nye skipsheiser burde dette bli veldig bra.

2 Likes