Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Det beste er å gjøre sin egen analyse, muligen å lese hva andre privatpersoner fått frem også.
Meglerhus og banker er ikke å stole på før 5 øre. De jobber før seg og eiene sine, ikke før deg.

ikke min største eksponering uheldigvis, men uansett en moro twist i børshverdagen. Kanskje får nkr endelig betalt litt for soliditeten fremover :slight_smile:

1 Like

Meglerhus som følger aksjen er gjerne godt for PR-en. Hvis en aksje ikke er godt nok kjent, så får man gjerne ikke godt nok betalt for aksjen.

Det hadde vært fint om folketrygdfondet tok seg en post her. Evt et annet fond. :slight_smile:

2 Likes
  • Techano med fisketransfer systemer og kraner m.m.
1 Like
2 Likes

De ser visst på flere oppkjøptscaser.

6 Likes

Når kommer det analyse på selskapet?
Burde vel kjenne sin besøkelsestid meglerhusene. Vind i seilene :sailboat:

Hav er oppbud før noe? (Jeg er svensk, og noen motsvarighet i Sverige kjenner jeg ikke till).

Verkar vara noe slags kunkursbeskyttelse? Er det riktig?

En skyldner som er blitt insolvent, har rett, og i visse tilfeller også plikt, til å begjære sitt bo tatt under konkursbehandling av tingretten . Ved en slik begjæring sies han å gjøre oppbud.

“En gäldenär som kommit på obestånd har rätt, och i vissa fall även skyldighet, att göra framställan om sitt dödsbo som tagits i konkurs av tingsrätten. På en sådan framställning sägs han ge ett bud.” :slight_smile: :sweden: (Dårlig fredagshumor)

Er litt bekymret for at Skywalker ikke blir noen salgssuksess. Offshore vind ligger at til å koste mye mer enn planlagt og folk skjønner vel etterhvert at fornybar blir for dyrt og for lite effektivt til å dekke energibehovet. Etterspørselen etter Skywalker vil vel da bli mye mindre?

2 Likes

Tror det kommer en god del vindmøller uansett, selv om det ikke løser verdens energibehov. Effektivisering av installasjon og vedlikehold vil alltid vinne fram til slutt på den ene eller andre måten. Eneste er at de vindmøllene jeg har sett på sjøen har vært lave med store vinger i forhold til høyden, så de har ikke vært ideelle. Men jeg tror de som går for skywalker også må redesigne møllene litt… Kanskje de også kan få vindmøllene mer effektive pga ny installasjonteknikk.

Nettop derfor Skywalker trengs, kutter vesentlige kostnader.

1 Like

Jo, det er akkurat idelle de har varit. Folk har regnet på hur mye vind det er og vindgradient og dimensionert et torn som er akkurat så høyt som gir best effekt/per satset kapital. Hade det varot lønt å bygge med et høyre torn så hade man gjort det.

Skywalkern minker konstnaden før utbygging litt, så den er et steg i riktig rettning.

Jeg tenkte mest på ideelle i forhold til Skywalker, ikke i forhold til hvordan vinden er på sjøen. Skywalker har størst verdi for høye relativt tynne vindmøller. Dette gjelder både fordi den bygger høyden på en effektiv måte, og fordi den da kan heise opp vingene til festet. Når de er så lave som de har har sett mest av så består søylen av én del. Og vingene kan nesten festes direkte fra båten…

Jeg tror en del av dem er lave mye pga at de er flytende, det er mye vanskeligere å balansere en høy vindmølle enn en lav en. Installasjon har er nok også en stor faktor. Ellers er jeg rimelig sikker på at vinden ikke har størst hastighet rett over vannoverflaten, for de får friksjon og turbulens der mot vannoverflaten. Det er en grunn til at fly som flyr rett over overflaten kan ha mindre vinger; fordi det dannes et trykk der.

ChatGpt:
However, the height of these turbines is a balance of many engineering, economic, and environmental considerations, including:

  • Material and Structural Integrity: Building taller turbines requires stronger materials and more complex engineering solutions to ensure stability, particularly in the harsh conditions at sea.

  • Cost: Taller turbines are more expensive to manufacture, install, and maintain.

  • Wind Speed and Consistency: Wind speed generally increases with altitude, but there’s a point of diminishing returns where the increased energy capture is not worth the additional costs.

  • Environmental Impact: Taller turbines may have more visual and environmental impact, potentially affecting bird migration patterns and sea navigation.

  • Shipping and Installation: Offshore turbines often need to be transported by boat and installed at sea, which presents logistical challenges that can increase with the size of the turbines.

  • Regulatory Limitations: There may be height restrictions imposed by local, national, or international bodies for reasons ranging from aviation safety to environmental concerns.

So while offshore wind turbines are generally large structures designed to capture the abundant wind energy available at sea, they are also the result of numerous trade-offs among various factors.

1 Like

Børsfest for Nekkar: Gjør oppkjøp i oppdrett og kjøper egne aksjer - Finansavisen TV

Satser de mot Kina med Skywalker? Det er der det største offshore wind mkt er…

Nekkar ASA - Transactions to be carried out under the share buy-back program

4 Likes

Så rundt 120 uker til de er ferdige med den farten? :thinking: