Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

De har da satt begrensninger både på tid og volum. Tipper de har en begrensning på andel av daglig omsetning også, for ikke å drive kursen oppover.

Man kan kjøpe maks 25% av omsetningsvolumet, så de kunne kjøpt mer. Det var ikke en hel uke, tross alt, bare 3 dager. Kanskje de ville la støvet legge seg etter rapporten før de kjøper større volum.

Det har vært en pen oppgang. Nekkar utgjorde 1/3 av min aksjeportefølje, så jeg har solgt ned noe, men synes 8kr ser alt for billig ut. 6kr var jo en idiotisk feilprising, trekk fra cash etter ordreservens utløp… da var det 3kr å betale for selskapet…

1 Like

72% her, tenkte å selge et par prosent på fredag, men det ble med tanken. En større ordre nå og kursen eksploderer igjen.

3 Likes

Jeg er ny på forumet her men har fulgt NEKKAR helt fra de het TTS Group. Nå lurer jeg på om det ikke er noen andre enn meg som synes det er veldig interessant at de nå også har skipskraner igjen i ordreboken i selskapet; " Techano Oceanlift." Er det noen som har synspunkter på dette?

3 Likes

Jo, det virker som et ypperlig «oppkjøp». CEO nevnte at de hadde hatt rundt 50 møter med forskjellige interessenter siden de tok over, så det kommer mest sannsynlig noe mer en den kontrakten på 4m EUR etterhvert derfra. :crossed_fingers:t4:

4 Likes

Må heller ikke glemme ny gangway som kommer etterhvert. Markedet der nå må jo være større enn tidligere

EDIT: Noen som vet hva som skjedde med samarbeidet med Safeway etter at Techano “byttet” side? Ref: Techano, Safeway and Intellilift join forces to create an all-electric gangway to equip the ‘SOV for the future’ - Techano

4 Likes

Dette er et selskap jeg ikke kommer til å trade. Fortsetter de å levere godt, noe jeg tror de er på til å gjøre er dette en aksje jeg ser for meg at jeg kan holde i 10 år. I motsetning til en syklisk råvare aksje.

2 Likes

Jeg så på det som en ikke så interessant, men er jo mulig de klarer å få noe ut av det. Det er vel moroa med nekkar, de har endel småting gående som plutselig begynner å tjene penger. Det virker i hvert fall på meg som de har god teft

Det var visst en gammel sak, de har sin egen gangway nå.

1 Like

Noen som vet hvorfor financial expenses i NKR er så sinnsykt høyt når de ikke har rentebærende gjeld?

Lamboene leaser ikke seg selv

1 Like

Fra årsrapporten:
image

Disagio kan ha flere betydninger relatert til økonomi, men innen regnskap er det et annet ord for valutatap . Et valutatap kan oppstå når du handler i utenlandsk valuta, og svingninger i valutakursen gjør at du enten betaler mer målt i norske kroner, eller får innbetalt mindre målt i norske kroner. Å bruke agio om gevinst og disagio om tap var vanlig før. Nå brukes gjerne ordene agiovinning og agiotap . Disagio kommer fra italienske disaggio , og betyr rabatt.

Et eksempel på agio/disagio er hvis du for eksempel kjøper inn en sykkel fra en leverandør. La oss si at den koster $1000, og at kursen er 8, men når du har fått sykkelen, og skal betale fakturaen, så har kursen på dollar steget til 8.5.

Forskjellen er mellom $1000 til 8 i kurs (8000 kr) og $1000 til 8.5 i kurs (8500 kr) er 500 kr. Det vil si at prisen målt i norske kroner har økt (disagio) med 500 kr fra fakturadatoen til betalingsdatoen. Hvis kursen i stedet hadde gått ned, ville du hatt agio.

4 Likes

Uten at jeg har lest rapporten så tipper jeg det er valuta endring som står for mesteparten. Om ingen kan bekrefte så kan jeg sikkert sjekke litt senere. Kommer sikkert noen andre finans kostnader også som ved oppkjøp osv.

EDIT: Christian er så rask :joy:

Altså, det står jo ikke direkte og de har ingen fotnote til det i Q2-rapporten, som jeg vel synes de burde ha hatt. Men i Helårsrapporten, så var det valutatap som var greia.

“Cash flow from financing is negatively impacted by disagio effects in the first half of 2023.” - Side 7.

2 Likes

Litt frustrerende, uten valuta tap, så hadde financials vært godt i pluss pga renter. Rundt 20 Mnok mer i H1… Det er ganske drøyt, 20 øre aksjen!

1 Like

Det er vel ikke snakk om direkte tap. De hedger kontraktene som inngås i USD og sikrer seg dermed mot svingninger.
Det ble naturligvis en del å bokføre som «tap» når kronen svekket seg betraktelig

De fikk jo inn mye på hedgingen sin

EBITDA in first half of 2023 is
positively impacted by unrealized gains from foreign
exchange hedging contracts not qualifying for hedge
accounting of NOK 9.3 million compared with losses of
NOK 16.8 million in the same period last year.

Market Makers snakker om Nekkar

5 Likes

Fra ca 24 minutter: Construction due to begin in the next few weeks

https://twitter.com/darkcap_/status/1700035142088065486?s=21&t=u8yJQrQxYssXuZpuFGcTcQ

Edit: Dersom byggingen skal begynne ila få uker, vet da de som skal bygge den at de har fått jobben? Eller er det stand by mode som gjelder, og å være klare for å sette i gang på veldig kort varsel? Noen med relevant erfaring som vet/vil synse?

7 Likes