Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Litt sprøtt å se endringen i Nekkar. Vanligvis, så ville den falt tilbake etter Q-tallene, men med 40-50k kjøp av selskapet om dagen, så skjer det bare ikke. Resultatet er en konsolidering som ser ut som starten på et Earnings-flag. Target er godt ut av bear-sonen og over i det jeg ser på som “normal” prising av Nekkar. Jeg tror ikke dette bruddet opp skjer uten en positiv nyhet og for flagg-effekten til å trå inn, så må den skje innen ca en uke.


Kort sagt, hvis ikke aksjen bryter ned gjennom 7,8, så kan evt brudd opp bli veldig spenstige den neste uken.

Og nei, jeg solgte ikke på bruddet på bear-linjen og satt aaaaaaaaaaaltfor tungt lastet. Og ja, jeg hadde tegnet den inn før bruddet skjedde. (Jeg solgte litt oppe på toppen og på vei ned fra toppen, men kjøpte tilbake rimelig kjapt)

5 Likes

All reklame er god reklame :slight_smile:

Aksjonærdata for industriselskapet Nekkar viser at Sindre Finnes kjøpte eller solgte Nekkar-aksjen 72 ganger mellom mai 2020 og september 2021. Samtidig var Finnes kone, Erna Solberg (H), statsminister.

I perioder kjøpte eller solgte Finnes aksjer i selskapet flere ganger om dagen. Tre av dagene kjøpt og solgte han aksjer samme dag.

Finnes kjøpte seg kraftig opp da kursen var på under 4 kroner. I løpet av 2021 steg kursen til over 8 kroner, og Finnes solgte hele beholdningen sin dette året.

Finnes tjente rundt 415.000 kroner på handlene, ifølge aksjonæroversikten.

4 Likes

@Hocki, er det deg? :point_up_2:

Hehe, nei! :sweat_smile:

Jeg som trodde det var noen fra regjeringen som har herjet med kursen i det siste, men det er sikker Finnes som er inne igjen?!

Ser at Lerøy, Salmar og Mowi alle gjør store investeringer nå. Det betyr vel antagelig at de er ferdig med “streiken” sin mot lakseskatten.

1 Like

Jeg har alltid tenkt at de får fradrag for investeirnger på samme måte som oljenæringen, slik at skatten egentlig ikke påvirker investeringsviljen i så stor grad. Men jeg har ikke undersøkt i detalj hvordan skatten er satt opp. Mulig grunnrenteskatten ikke er like fradragsberettiget?

De store lakseselskapene har hatt en selvpålagt stans i investeringer siden skatten ble innført for å legge press på regjeringen. Det har gjort at leverandørnæringen har slitt. Kan ha vært med på dra Fiizk under.

Innretningen på skatten er temmelig spesiell og blir ikke like investeringsnøytral som feks oljeskatt. Det er noe av det bransjen har klaget på.

1 Like

Meget bra volum i NKR aksjen siden Q2. Ser at Skorstad selger seg daglig ned gjennom Tigerstaden.

1 Like

Ikke mye til salgs nå. Sikkert noe som ligger skjult, men likevel.

2 Likes

Og oppmuntrende ordrebilde for øyeblikket! Dette er en fryktelig spennende periode synes jeg!

1 Like

Spennende ja, men den virkelige spenningen knytter seg til det som fortsatt er uavklart; Får de kontrakter med flere rigger hos Transocean, klarer de å få oppdretterne interessert i den nye, lukkede fiskemerden de har utviklet og ikke minst hvorvidt de klarer å få kontrakter med noen av selskapene som bygger vindmøller til havs.

Det er foreløpig vanskelig å si så mye konkret om potensialet her bortsett fra at det fremstår som betydelig, kanskje med unntak for avtalen med Transocean hvor vi vet en del om den ene kontrakten de har hatt en stund, så hver kvartalspresentasjon fremover blir særdeles spennende. Selskapet prises fortsatt til under milliarden og det virker akkurat nå veldig billig.

5 Likes

Enig i alt, men det jeg syns er mest spennende akkurat nå er at bygging i Darwin skal begynne ila få uker. Ikke dermed sagt at skipsheisen skal bygges om få uker, men selskapet hadde hatt veldig godt av å lande en stor kontrakt innenfor kjernevirksomheten :crossed_fingers:

6 Likes

Søkt om patent
Markedet for Vector-seilkran er stort fordi den kan selges inn i flere markedssegmenter, som havvind servicefartøy (SOV), konstruksjonsfartøy – da som en 3D-kompensert kran, eller som en ren seilkran i cargo- og bulkmarkedet.

11 Likes
2 Likes

Håper ikke dette blir litt som å prøve å lage ski som fungerer både som langrennski og slalomski, og så blir de halvdårlige til begge deler…

Snakker du om Randone?

Kanskje, er de bra? :slight_smile:

Har ikke prøvd selv, men fjellski er ikke så hot synes jeg. Må være bedre med Randone når det er bratt.

Jeg har bare tekt at dersom de trenger seil, så kan de vel sette opp en mast da? Den blir sikkert høyere og man kan ha et større seil. Ser ikke helt gevinsten ved denne hybriden…

Håper og regner med at de vet bedre enn meg…

Har ennå ikke skjønt hvordan de får opp festene effektivt for Skywalker… Men de har vel en løsning der også?

Tja, kranen har ju allerede en mast og kranen kan brukes som bom. Så man får mye på kjøpet. Extra kostanden før å montere et seil blir veldigt liten.

Edit: Mykke mulig også at man kan få subvensionert eller skatteavdrag før en slik løsning på båten, noe man ikke får før en vanlig kran.

3 Likes