Noen ting gjør dette vanskelig for meg å få oversikt over caset:
1: De taper penger (EPS) på continued business i 1H 2019, men går isolert sett i pluss i Q2 til tross for utsatte prosjekter. Skulle da likt å vite om det er normalt eller unormalt at denne forretningsdelen gjør det best utover året, eller om Q1 resultatet gir grunn til uro.
2: “Verdsatt til kontantbeholdning” blir vel litt rart:
520 millioner i netto kontanter, de har utbetalt ca 422 millioner i utbytte. Så netto har de 100 millioner i kontanter. Det er ved å se bort i fra konvertibelt lån, hvor 98% allerede er konvertert - så det virker rimelig, og noen få opsjoner. Dvs at utvanning man må forvente er kanskje 1% - relativt lite relevant.
Men selskapet verdsettes da i teorien til ca 222 millioner + netto kontanter på ca 100 millioner ? Eller har jeg misforstått?
I så fall med ca 110 millioner aksjer og ett forventet overskudd på…tja hva da? De har tapt penger på continued business i 1H 2019, men tjente penger i 2018, så det blir jo en forventning om at de skal tjene penger framover i så fall. Guides det noe her?
3: Forskuddsbetaling kontrakter? Leser dette på Finansavisen men jeg finner ikke informasjonen selv. @Konamixx hvor finner du dette: