Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Ja,det kan du si,men tipper de har brent seg på dette før. Like greit å ikke guide. Personlig syns jeg for mange har for stort fokus på at det skal guides. Tenker at det kan være nyttig å gi noen vink om potensial,dersom man kan gi dette. Men det er heller ikke veldig relevant for Nkr enda. Alle vet omtrent hva shiplift vil generere samt at det er for tidlig å si noe særlig om starfish og skywalker.

Har god erfaring med selskaper som kitron. De treffer veldig godt med guidingen. Samtidig, nekkar har mye færre prosjekter, hvor avslutningen i utgangspunktet kan ligge feks to dager før kvartalet er ferdig, men så blir det tre dager forsinket og kommer på neste kvartal. Da blir jo guidingen helt gal.

Nekkar er flinke til å oppdatere ordreboken sin. Har god erfaring med å kjøpe opp på fine meldinger om ordre. Får bruke det i stedet for guiding.

Tigerstaden øker med 500.000 aksjer :rocket:

Det er bare flytting mellom egne kontoer, så ingenting materielt :stuck_out_tongue:

1 Like

Første september (iflg aksjonærlistene som er tre dager forsinket), så gikk Avanza-kundene fra å være netto kjøpere til netto selgere. Det er vel basically det som har tatt kursen nedover i det siste.

2 Likes

Da har jeg økt 10% i Nekkar. Rasjonalet er:

  • P/E ttm på rundt 10 (justert ned for valutasvingninger). Forventet P/E med gode Q-tall side 2019Q3 er rundt 13 (nå) og 15-20 på sikt.
  • Ordrebok på 975 MNOK og over 30% EBITDA margin, (4xQ2 = 488 MNOK omsetning)
  • Gode vekstmuligheter på service-siden av core businessen (skipsheiser)
  • Svært billig R&D for Starfish/Skywalker pga tilskudd fra Innovasjon Norge
  • 33 MNOK deferred tax assets (reduserer framtidig skatt)
  • Praktisk talt ingen gjeld
  • Godt med cash, god cash flow
  • Såvidt jeg kan se svært liten sjanse kapitalbehov de ikke kan løse med evt lån
  • Starfish - lukkede merder hvor målet er lavere opex enn åpne merder. Lukkede merder gjør det mulig å redusere miljøavtrykket vesentlig.
  • Skywalker - løftesystem for vindmøller, først til lands, så til havs, stor reduksjon i miljøavtrykk og kostnader
  • Solide samarbeidspartnere for Starfish (Lerøy Seafood Group ASA) og Skywalker (Fred Olsen Renewables)
  • Ingen dekning fra meglerhus gjør at aksjen er ukjent.
  • Vanskelig å finne relevant info om både Starfish og Skywalker som jeg vet har vært lagt ut. Hvis de klarer å levere på enten Starfish eller Skywalker, så vil det overraske markedet.

Within the Aquaculture business area, Nekkar is currently testing and developing Starfish, a fully automated, closed cage solution that has double protection against escapes, avoids problems with salmon lice due to water intake from deep waters below the cage, and can collect up to 90 percent of biological waste. It is a solution that could reduce operating expenses dramatically for the fish farming industry, while simultaneously improve fish welfare. Ocean testing of the pilot version of Starfish started in March 2021 and is progressing according to plan. So is the development of the full-scale version of Starfish. In the first half of 2021 the capitalized development cost of Starfish amounted to NOK 7 million.

For Renewables, design of the SkyWalker solution is going according to plan. Production of
a downscaled (1:20) test model will be completed by the end of October with testing
within Q4. The downscaled model will be used for testing in wind tunnel along with testing of the control system.

Noen avsluttende tanker
Jeg liker at selskapet er såpass godt kapitalisert som de er og at de ser ut til å kunne drive R&D på et minimalt budsjett. R&D prosjektene deres er såpass interessante at Nekkar ser ut til å ha små problemer med å skaffe seg samarbeidsparnere i tungvektsklassen. Samtidig tenker jeg at Nekkar ikke har stått med luen i hånden når det kom til disse prosjektene. Rett og slett fordi de har så solide finanser og produktene deres ser såpass nybrytende ut.

17 Likes

Dine synspunkter og analyser i denne aksjen er verdsatt :slight_smile:
Jeg økte i forgje uke :wink:

2 Likes

Takk for en god gjennomgang. Kjempeinteressant.

1 Like

Det ville isåfall blitt periodisert som inntekt i den grad det er ferdigstilt :slight_smile:

1 Like

Dine tanker om NKR på 6mnd sikt?

Ja, her har jeg tenkt litt feil. Det var bare at H1 2020 (130 mnok omsetning) var så crappy opp mot H2 2020 (230 MNOK omsetning), men det ser faktisk ut som at det var forsinkelser i “completion” som var problemet som du sier, ikke bare i ferdigstillelsesdato. Hvis man justerer for valuta-hedgingen, så ville det blitt 148 vs 212, så ser ikke like “sinnsykt” ut. :stuck_out_tongue:

Despite challenges related to the ongoing corona pandemic, Syncrolift continued its good performance in 1H 2020. The projects continue to deliver strong operational margins, however several projects are delayed due to the corona pandemic and other circumstances outside the control of Syncrolift. These delays may result in timing effects as revenue and EBITDA is booked based on the percentage of completion on each project.

Periode Omsetning Operational EBITDA EPS
H1 2021 215 56 48 øre
H2 2020 230 52 65 øre
H1 2020 130 19 1 øre
H2 2019 163 35 49 øre

Verdier i MNOK for omsetning og O-EBITDA.

Jeg bruker vanligvis Earnings når jeg ser på selskaper, og ikke EBITDA og i hvert fall ikke Operational EBITDA, men har brukt det her. Nekkar har nesten ikke renter (de har ikke gjeld) og svært lite avskrivninger fordi de har lite å skrive ned. Jeg har brukt Operational fordi de bommet med hedging i 2020, så de fikk 17mnok i minus i H1 og 23 mnok i pluss i H2. Disse tallene gir derfor et bedre bilde av utviklingen, om noe dårligere enn de faktisk tallene.

På halvannet år, så har omsetningen gått opp 31% og Operational EBITDA opp 60%. Tallene lengre tilbake er syntetiske, skillt ut fra TTS Group.

5 Likes

Solide tall, god vekst og 2+ ekstremt verdifulle veddemål i pipeline. Høres ut som noe for meg selv om jeg primært investerer i biotek. Heldigvis har de Starfish-prosjektet (lukkede merder i sjøen) i samarbeid med Lerøy Seafood Group (Big Fish) som jeg kan bruke som en justifier for en inngang :wink:

Kjøper caset som en aksje som ticker av de fleste boksene mine. I tillegg er NKR relativt ukjent i og med at det er et “nytt selskap” på børs og uten meglerdekning. Jeg anser det for å være grei sjanse for at en reprising dyttes i gang etter hvert, og kanskje spesielt om det kommer lovende resultater fra pipelinen.

1 Like

Hva sier du @Konamixx, strong buy?

Angående reprising
Jeg kjøpte for fire år siden på ca 4kr. Har fått 4kr i utbytte og solgt halve beholdningen på vei opp. Fortsatt så er dagens verdi på posten større enn kjøpssum.
Men jeg skjønner godt hva du mener,fordi Nkr er nok(til tross for all stigning) fortsatt noe av det mer solide jeg eier. Med net cash beholdning på nesten 2kr/aksje,fet ordrebok,gode marginer og forventning om eps omkring 0,6-1kr/aksje neste åra er nedsiden litt begrenset. Dessuten tar de r&d på starfish og skywalker over drifta.
Så nekkar har hatt fin utvikling og er fortsatt billig spør du meg.

3 Likes

Jepp, jeg tenker at fair pris nå burde være 12-14, så at den falt tilbake fra 11 etter q2 rapporten til jeg som en gavepakke, solgte unna litt annet og økte i nekkar.

Jeg forventer egentlig at de lukkede merdene feiler, men hadde vært veeeldig morsomt hvis de klarer å levere på premisset om lavere opex enn åpne merder.

Det som er så morsomt her er hvor liten kost de har på R&D og så stort potensiale prosjektene har hvis de lykkes.

Ved en evt suksess i ett av R&D prosjektene, så tror jeg man plutselig vil se en helt annen prising en i dag. Nærmeste eksempel jeg kan tenke meg et VOW.

3 Likes

Ja du beskriver ganske greit hva jeg finner interessant. Jeg er nok litt upresis når jeg sier reprising. Det jeg ønsker å sitte inne for er hypen disse grønne og fornybare prosjektene vil gi. At selskapet er så solid i bunn gir en god sikkerhet.

Jeg tror innledende tester vil bli erklært suksessfulle og at problemene først vil dukke opp i eventuelle large scale forsøk.

Da har kursen kanskje mangedoblet seg på forventninger og innledende resultater, og jeg har antakelig tatt en god gevinst :innocent:

2 Likes

Eier ingen aksjer selv, men er positiv til selskapet. Konservativt priset, stabil grunndrift, negativt kapitalbehov og spesielt vind techen deres synes jeg ser veldig spennende ut.
Kan bli en liten utbytte konge i fremtiden.

Dessuten trenger vi flere skipsheiser for å klargjøre oss til waterworld, som tydeligvis er på vei

3 Likes

Dette er hovedgrunnen min til å kjøpe. Å være uten Nekkar i 2060 er veldig dumt.

Greia med bevegelsene i aksjonærlista, nærmere presist tigerstaden sine kontoer? 1 mill aksjer opp i gårsdagens lister og 1mill aksjer ned i dagens lister

Kan gjette på at det er fordeling av aksjer mellom kontoer. Virker som om Skorstad er på eiersiden av Leoville AS og Tigerstaden. Har ikke fulgt aksjonærlistene over tid.