Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

jepp de koster 2.50 pr stk

Verdt å bruke noe penger på dette tro?

Spennende dag i morgen, evt tirsdag:

4 Likes
1 Like

Den ble dyr!!

Hehe. Koster å være førstemann…:slight_smile: Den første PC var også ganske dyr, osv osv

1 Like

Å bygge om Tesla til hydrogen høres ikke ut som veldig god butikk for forbruker i forhold til å bare selge Teslaen og kjøpe en hydrogen-bil.

I tillegg er det sannsynligvis liten grunn til å bytte ut en Tesla med hydrogenbil såfremt man har muligheter til å lade den og ikke er svært opptatt av rekkevidden.

Hvordan forholder andre NEL-aksjonærer seg til forstående nyheter fra Nikola om hvem som får disse kontraktene? Jeg synes det er vanskelig å si, og er lett pessimistisk. Diverse tunger snakker om at ansettelsen av PowerCell er positivt, da det svenske selskapet er en partner av NEL.

Det er også interessant hva en større kontrakt med Nikola ville kunne gjøre med kostnadene og målet om break even en gang innen ikke alt for lang tid.

Uansett, lykke til.

Nikola sa i en twitter meldingen tidligere i år -“To be announced with the stations. Incredible group.”

De norske selskapene Nel og Hexagon og svenske Powercell inngikk i april en intensjonavtale om å gå sammen i et felles selskap. Nå er selskapet, som har fått navnet Hyon AS (Incredible group) ,

Mens man venter på nyheter fra Nikola ang tildeling av stasjoner, så kan man kikke litt på hva Hydrogen Counsil har som visjon for hydrogen de neste årene.

Hvor stor del av potten på 2,5BUSD kan bli Nel sin?

EDIT: Skrivefeil

Takk for den. Lett å tenke veldig kortsiktig mens man venter på en på en snap fra Milton(eller var det Twitter?). Jeg har skrevet “hold til 2040” i notatene mine, så hvorfor tenker jeg bare på fredag? :sweat_smile:

Man kan lese veldig mye positivt om utviklingen i hydrogen om dagen. Jeg har ikke veldig peiling på teknologien, men det sies at NEL er langt frem her, så potensialet for å plukke en fin andel av de 2500 milliardene de skriver om.

3 Likes

BRA for NEL dette.

Samtidig er det bare 3,6 Mill USD i denne omgangen, så spørsmålet blir vel hvor mye mer “exclusive partnership” kan levere.
"Nikola Motor has entered into an agreement with Nel to work exclusively on all
hydrogen stations involving electrolysis."
Det må ha voldsomt potensiale.

Må innrømme at jeg allikevel er redd for sell the news i morgen.

Opp på åpning, også saaakte nedover.

Selger over 3 ved åpning også plukker tilbake mer rundt 2.9 tipper jeg…

Nå er ikke jeg inne i NEL så jeg har ikke satt meg inn i caset. Men spørsmålet jeg sitter igjen med når jeg ser på denne avtalen og Nikola Motor er; hvor stor vil den reelle miljøgevinsten for hydrogenlastebiler egentlig være?
I USA har de jo relativt skitten strøm og i de aller verste tilfellene kan jo en elbil forurense like mye som en bensinbil. Å omdanne vann til hydrogen med strøm fra strømnettet vil bruke minst 3-4 ganger så mye strøm som hvis man lader et batteri direkte. Med et så høyt strømforbruk hvordan vil miljøregnskapet se ut i land som ikke har 100% fornybar energi i strømnettet sitt?
Hvis ikke miljøregnskapet ser bra ut så ser jeg ikke helt casen for at dette vil gi store salg for Nikola Motor, men jeg regner med noen av dere som er inne i NEL har sett på denne problemstillingen.

Hva kommer først, høna eller egget? I dette tilfellet kommer hydrogensatsningen før den grønne strømmen er på plass.

Grattis! Denne avtalen vil gjøre det enda morsommere å sitte i NEL de neste årene.

Nikola har store planer når det kommer til hvordan energien skal produseres, så det blir også spennende å følge.

@Dormancy
Visjonen er å ha hydrogenstasjoner som er selvforsynt på fornybar energi, som kan levere strøm til nettet når hydrogentankene er fulle.

Når det kommer til diskusjonen batteri kontra gass i tungtransporten er den åpenbare fordelen med gass vektdifferansen i forhold til å drasse på flere tonn med batterier. Dagens el-lastebiler har svært kort rekkevidde selv med enorme batterier som spiser all nyttelast, og må lade lenge flere ganger om dagen i aktiv drift.

Det er diskutert en del tidligere i tråden om du har lyst til å lese noen hundre poster :stuck_out_tongue:

Anbefaler å ta tiden til å se denne videoen her:

Har ventet over et år på denne dagen. Så utrolig gøy, og mye bedre enn forventet! Liker spesielt godt det Trevor sier:

‘‘Vi bygger verdens største hydrogen-nettverk. Nels elektrolysører er veltestet og kjent i industrien for å være veldig effektive og pålitelige, noe som gjør dem til ryggraden i utviklingen av våre megastasjoner. Vi er mer enn glade for å jobbe med Nel-teamet for å på få plass denne banebrytende teknologien på tvers av USA så fort som mulig, sier konsernsjef i Nikola Motor, Trevor Milton’’

Veldig spennende, håper det blir bra butikk.