Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nikola (NKLA)

Ta en titt på WKHS, de har gått litt vel mye i det siste men de er har mye spennende på gang :slight_smile: ikke en kjøpsanbefaling, bare et selskap du kan sjekk ut :slight_smile:

Hyggelig type han Trevor…

1 Like

Workhorse er også bra ja. Litt kjedeligere da det kunn dreier seg om elektrisk og budbiler? Elektrisk har dobbelt Carbon Footprint og H2 er nærmere den endelige løsningen.

Jeg ser ARK er ute å disser Nikola idag. Det er litt kjedelig for Nikola.

Hvem er ARK?

https://research.ark-invest.com/nikola-plans-to-enter-the-market-at-an-uncompetitive-price-point-and-more

og en kort video om samme, (har ikke sett den, men regner med NKLA får så fletta flagrer)
https://www.cnbc.com/video/2020/06/29/ark-invests-cathie-wood-contrasts-tesla-with-upstart-nikola-theres-just-no-comparison.html

En gjeng veldig smarte folk.

Jeg synes pickupen deres er tøff, mye bedre enn Teslas havari. Ikke at jeg ville hatt en, kunne ikke parkert en slik bil i bydelen der jeg bor.
Spørs om den noen gang kommer i produksjon da.

Tenk hvis Nikola går på en kollaps, hva vil det ha å si for NEL-boblen?

1 Like

Same :poop: i mitt hode. Men jeg har ment at NEL var overpriset på 2kr. Så feil har jeg tatt så langt.

Ser ikke hvordan elektrolyse hydrogen kan konkurrere i transportmarkedet. Du har 50% tap i elektrolysen av hydrogen. Så har du tap i brenseslcellene, trykksatt til ville helvete osv osv… Kanskje til industriell bruk, men da er du fort på et kostnadssensitvt område som heller tar hydrogen fra naturgass. not my cup of tea

1 Like

Rå Hydrogen er mer effektivt ja. Men husk Nikola er og med å å sette opp Hydrpgrnnettet. De vil også være med i fremtiden på H2 brensel. Husk elbilene har dobbel CO2 footprint i forhold til fosil brensel så lenge kull eksisterer i kraftmixen. H2 må være en del av fremtiden tror jeg.

H2 blir aldri noe for personbil markedet. Den skuten er seilt, mulig den har livets rett i tungtransporten, om de får de på veien i nærmeste fremtid, men batteriteknologien er i rivende utvikling akkurat nå, så mulig de er for seint til det også. Da står de igjen med skipsfart, hvor jeg tror det kan være en fornuftig teknologi.
Jeg tror H2 sin fremtid ligger i industrien, og kanskje som en gridløsning.
For NEL sin del er nok ikke Nicola noe make it or break it. Deres største utfordring er å få ned produksjonskostnadene for grønn H2 ned til prisene for alternative H2 kilder.

2 Likes

Si ikke det. Det begynner å bli godt kjent at så lenge marginalkraften i nettet er kull kraft så har EV dobbels CO2 avtrykk i forhold til fosil. H2 har langt lavere enn fosilt igjen så lenge H2 er produsert rein. H2 er bilen for Afrika for eks. Lage H2 på solar panels om dag og forbrenne det døgnet rundt i bil. 1000 km per fylling og langt lettere biler som tar opp payload for farkostene. Gi det 10 år så er ren EV ute. Det medte er nok EV H2 hybrid.

Jeg tenkte kjøpe Nikola i dag for noen hundre tusen om jeg får inngang på 39$.

CO2 avtrykkene du legger til grunn er helt på jordet.

Edit: Med en så dårlig forståelse av utslippene er det kanskje lurt å ikke investere i noe du ikke fortstår.

3 Likes

Det som kanskje redder Nikola er hel elektrisk satsningen deres, er en grunn til at Trevor gikk fra kun Hydrogen til nå å tilby 50/50 hel elektrisk/hydrogen. Hydrogen er alt for dyrt å bygge ut i stor skala :slight_smile:

3 Likes

Nei de er helt oppdatert (juni 2020) og fra beste hold. Så lenge vi lever i fase 1 med kullkraft til 2040 og 2050 så er EV CO2 .

https://eur01.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.dropbox.com%2Fs%2F1jlucqqzn6vr478%2FElektrifiseringsnotat05N.pdf%3Fdl%3D0&data=02|01|yngve.b.johansen%40akerbp.com|cebdf8891e4e4c2735a708d8213ab703|3b7e417083484aa4bfae06a3e1867469|0|0|637295883771118092&sdata=14nz5lhlp7atii7JaTgsK0jSVoMqtdEEjdb%2BYySdS4Y%3D&reserved=0

Skjønner du ikke at lading av elbiler og elektrolyse av hydrogen kommer fra den samme strøm-mixen?
Og siden hydrogen er så ineffektivt vil det alltid bruke 3-4 ganger mer energi enn når man bare lader ett batteri. I bruk vil derfor hydrogen alltid ha 3-4 ganger høyere utslipp enn elbiler. Hvis man skal bygge vindmøller eller solceller for å lage hydrogen kan man gjøre akkurat det samme regnestykket for elbiler med samme resultat.

5 Likes

Du kan lese deg opp på linken jeg ga deg over.

Orsker ikke lese greia der men søkte på hydrogen i teksten for deg:

6 Likes

Ser Tesla påpeker at OM naturgass er energikilden til Elbiler så blir det knusende seier til Elbil, kontra fossile varianter.
image
Dette var da basert på Roadsteren. En Model 3 er nok veldig, veldig mye mer effektiv enn Roadsteren var.

Mens artikkelen @hild refererer til så påpeker de at ved Gass som marginalkraft så er utslippene mellom fossilt og EV like.

Siden gasskraft nå er marginalkraft, vil det være liten forskjell på CO2 utslipp fra elektrifiserte og fossileprosesser

1 Like

Artikkelen til @hild fresmtår dog som totalt useriøs og er nok en dårlig kilde. En moderne elbil ladet på gasskraft har betydelig lavere utslipp enn en fosilbil. Dette er både fordi moderne gasskraft har høy virkningsgrad og at elbilene har lavere forbruk.

4 Likes