Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Noram Drilling AS

Starter tråd om nylig noterte Noram Drilling AS. Tenkte egentlig å bare legge den inn som et forslag i tråden om utbytteaksjer, men siden jeg tror denne kan få godt med luft under vingene kan den få en egen tråd først som sist.

Ifm notering hentet de USD 80 mill - hovedsaklig for å løse ut obligasjonsgjeld, og bli gjeldfri. I neste omgang ønsker de å bli et utbytte-selskap med måndelige eller kvaralsvise utbytter.

  • Per i dag har de 11 rigger lokalisert i Permian-bassenget - US største enegrireserve
  • Riggene er av typen moderniserte ultra super spec - med kapasitet til de dypeste hullene
  • De har 15 års historikk, lav turnover på mannskap og tunet på operational cost
  • Lang historikk på kontrakter som blir fornyet med alt fra supermajors til uavhengige

Break-even på omtrent USD 16k, oppjusert til USD 16,7k i prognosene
image

Alle riggene går på relativt korte kontrakter, så de vil være eksponert for utviklingen i ratene framover. For tiden ser den lys ut. Q3 '22 lå ratene på USD 25k, men disse er ventet å stige mot USD 32k ut i 2023. I q4 2023 vil alle riggene gå på nye kontrakter, da dagens er løpt ut.

Daglig cashreturn pr rigg ved ulike rater:

Merk at det ikke ligger inne noen forventning om rater på USD 40 k - kun illustrativt effekt hvis ratene når dette nivået.

Usikkerheten framover kan knyttes til

  • Nye kontrakter/forlengelse av utgående kontrakter
  • Rate-utviklingen
  • Inflasjon - for å holde kostnadene under kontroll

På call har selskapet svart på forventning om fortsatt aktivitet til de 11 riggene. Her har de en meget god historikk, og svært solide kunder som kommer tilbake gang etter gang. De virket ikke å være nevneverdig bekymret for aktiviteten framover.

Rateutviklingen har de liten påvikrning på med sine 11 rigger, av de i snitt ca 750 operative riggene i 2022. Med økt aktivitetsnivå vil flere rigger komme ut av opplag, men reaktivering er kostabart, og krever høyere dagrater enn det vi ser i dag. Selskapet ser for seg at dette vil skje i 4 faser:
image

For at de ulike fasene skal materialisere seg krever det dagrater på godt over USD 40 k for å nå fase 4.

Eierstruktur:
Dette er et Fredriksen-prosjekt, med rett under 50 % eierandel
Før pengehentingen så det slik ut:

Det ser ut til at de legger opp til en rapportering på riggaktiviteten. Jeg kan ikke se at de har gjort dette tidligere, så jeg er usikker på frekvens av disse rapportene. For oktober så den slik ut:
image

Ser ut til at første utbytte legges til desember. Med snitt-rate på USD 25k ser vi da ca USD 2,7 mill
delt på 43 mill aksjer, som gir ca USD 0,06 pr aksje pr mnd → ca USD 0,75 pr år. Med nøktern dollarkurs på 10 gir det ca kr 7,5 i årlige utbytter.

Emisjonskurs: NOK 40
Kurs fredag 21. oktober: 47,4

Om andre har betraktinger rundt selskapet er det bare å fylle på. Må gjerne også belyse risiko på en bedre måte enn det jeg har fått fram her.

Kilder: Det meste er basert på call ifm notering.
Selskapspresentasjon ligger her: Investor Relations – NorAm Drilling

9 Likes

Et par bekjente fra offshore norsk sektor har reist over som retningsborer @ boreleder. Et meget spennende prosjekt å tøft av storeulv å satse her. Dette er landbaserte rigger som opprinnelig har operert i Louisiana New Mexico Oklahoma, men flytter hele shitten ish til Texas hvor 60% av cashen ligger.

«ikke all verdens dagrater» , men de har alle 11 riggene i drift å gjelden de har er meldt tilbakebetalt 15/11 ish. dette år. Da vil de være gjeldsfrie å utbytte allerede i desember dette år. Gikk selv inn med et godt bet før debuten på Euronext G.O så det blir spennende å se hva de greier å levere tilbake pr.aksje i dagens marked.

2 Likes

Bra oppsummert, men virker jo av siste update fra selskapet som månedlige utbytter er bestemt hvis det gir mening?

Ikke akkurat kritisk fra meg, men er det også en oppside at USA trenger å fylle opp igjen lagrene med tanke på innenlands aktivitet?

1 Like

Ja, de skal nok fylle opp igjen, men først venter de at prisnivået på olja skal ned til USD 67-72. Må nok betydelig opp i aktivitet for at prisen skal komme dit, etter siste opec+ kutt.

Skulle tro det var en kobling mellom riggrater og oljepris, kanskje noen kan opplyse litt?

Edit: fant noe fra ssb som gir seg ut for å forklare riggrater offshore, og vil tro det er mye det samme på landbasert. Fra sammendraget:

Ikke bare oljepris som betyr noe

Trur det er ønsketenking fra Biden med så billig olje, er vel spel for galleriet før mellomvalget.

Eg har prøvd å funnet info, men finner igrunn kun det som er på heimesiden så takk for denne tråden! tok å kjøpte 250 og har gått veldig opp allerede, hadde forventa at den låg lengre i ro, men kan vel gå ned igjen, er spent å høre kva utbytte blir, trur det kan bli greit per måned med denne dollaren.

Og kjøpte nettopp fordi Biden tømmer lagrene så masse, om dei ikkje vil kjøpe må dei produsere sjølv, så håper på ville rater neste årene

Jeg ser at på XI spekuleres det i at kost pr rig pr dag i realiteten er høyere enn det selskapet har lagt til grunn, og at denne kan nærmes seg opp mot USD 25k pr dag. Det høres veldig mye ut, og innebærer i så fall at selskapet går med tap på de ratene de har hatt så langt i år. Det betyr også at selskapet har feilinformert markedet.

Prøver å få noe ut av årsrapporten for 2021. Mye matnyttig for den som vil forstå selskapet der.

Slik driver de riggen
image

Nøkkelrisikoer

Og dagratene korrelerer godt med oljeprisen

Inntekts-/kostnadssiden så slik ut for 2020 og -21
image

Og langsiktige eiendeler slik:

Med USD 18 mill i avskrivninger, og eiendeler som går fra 117 → 102 (ca 15 mill redusert) tilsier det vedlikeholdsinvesteringer i størrelsesorden USD 4 mill. Dette kommer i tillegg til de USD 16,3 i rig mob, service and supplies. Så i realiteten ca USD 20 mill i årlige driftskostnader. Litt for mye avrunding i tallene mine der, så note 8 viser det bedre

Altså ca USD 3,4 mill i påkostninger. Det ser også ut til at de ligger på ca 10 års avskrivningstid på denne delen.

Inklusive påkostninger og avskrivninger ser det ut til at driftskostnad pr dag pr rig lå på ca USD 16,5k (med utgangspunkt i årsregnskapet 2021)

Edit:
Selv med årlig påkostning i takt med anskaffelseskost (USD 200 mill over 10 år) kommer ikke kost pr dag opp i USD 25 k
image

Det er mulig det er et poeng i at det ikke tas nok i på vedlikeholdsinvesteringer, og at det kan komme en smell et stykke fram - det er i så fall også i strid med hva selskapet selv kommuniserer rundt sikkerhet og tilstand på utstyr.

ser ut til at Pareto allerede kommer med dekning på Noram. Trodde det var litt tidlig ennå, da de var tilrettelegger i emi/noteringen. Fra innledningen:

1 Like

Bra volum i dag da. Godt hjulpet av Pareto og presse-haus.

Merk at Paretos TP på NOK 56 legger til grunn dagrater i den lave enden (USD 30k/dag) av dagens spot-marked.
image

Jeg har ikke gjort meg opp noen forventning om kursen i tiden som kommer, den følger nok alle som trader på haus og bais, samt haren og markedet dit de har tenkt å hoppe. Men når utbyttene begynner å komme vil flere åpne øynene for den saftige yielden det ser ut til at vi får her. Da kommer kursen etter.

1 Like

Stabiliseringsaktiviteten til Pareto gjorde at ingen som var med i emi/noteringen har gått på noe tap her. Det ser også ut til at de aller fleste velger å beholde det de har.

Det er 43 mill aksjer i selskapet (23 mill før emisjonen)
Siden notering ser det ut til at under 4 mill er omsatt - mange av dem sikkert flere ganger. Det synes jeg er sterkt for et nylig notert selskap.

Volumutviklingen tilsier kanskje at vi skal videre opp snart?

Jeg tror ivhertfall at vi skal et godt stykke opp før flere emi-aksjer lempes ut.

Edit: Det var bare en dag kursen var såvidt nedom noteringskurs, og da var Pareto fort på ballen og plukket opp

Lite liv i tråden, men bransjen er kanskje ikke så godt representert på TI? Er vel flere petro-hoder her?

Selv er jeg såpass uerfaren på rigg at ingen bør ta det jeg sier for god fisk. Hadde vært fint å få flere øyne på selskapet. Det er en del aktivitet på HO-forum, men har null tillit til de glassmanetene som fyrer av haus og bais i hytt og vær der.

Ser pent ut i US i dag, og siden vi holder til i Texas er det vel liten grunn til at det skal stoppe opp her.

Edit:
Det ryktes at rigger tegnes på rater opp mot USD 40k i disse dager (Nabors i q-rapport). Blir det slik framover kommer det til å flyte melk og honning over noram-aksjonærer.

Grunnen til at jeg ikke slipper jubelen løs riktig ennå er at slike rater kommer til å få mange rigger ut av opplag, og innen Noram får rullert kontraktene på alle sine rigger, så har tilbudet av rigger justert seg, og ratene kommet ned igjen.

Men at vi kan få et vinterrally ser jeg ikke bort ifra.

1 Like

Nabors kommentar i q-rapporten:
"The pace of dayrate increases has been particularly brisk in the Lower 48, where we have recently started to sign contracts with revenue per day approaching $40,000. This benchmark does not include additional revenue for Drilling Solutions. Utilization for our high-specification rigs now stands at 86% and as utilization for the industry continues to increase, we expect to see higher dayrates through the end of this year and into 2023. Clearly, our decision to keep most of our fleet on short term contracts has paid off. We are now adding some term onto our portfolio of contracts. At these leading edge dayrates, we believe it makes sense to contract a portion of our Lower 48 fleet on longer term.”

Pareto legger rater på USD 30k til grunn for sitt TP på 56.

Fortsatt god oppside.

2 Likes

Ikke kommet dere inn ennå?

Vel verdt å ta en titt om man er keen på et gjeldfritt selskap med 15 års historikk. De har hatt positiv ebitda i en utfordrende tid, men det er nå moroa starter. De er gjeldfri, tjener penger som gress, og har uttalt at all fri cash skal deles ut som utbytte (holder igjen USD 1mill pr rigg, totalt USD 11 MILL, til uforutsette hendelser).

Ang reaktivering av rigger i opplag, ser ikke analyser det som veldig urovekkende. Etterspørselen kommer til å fortsette, og på rater under USD 40k ser det ut til at det kun er aktuelt med reaktivering av lot 1 og lot 2 (150-160 rigger) med en aktiveringstid på opptil 7-8 mnd.


Innen h1 '23 skal 80 % av riggene på nye kontrakter, og med siste tids nyheter fra peers snakkes det om rater mot USD 40k.

Vi snakker altså om 45 % utbytteyield ved kurser rundt NOK 50… 28 % ved kurs NOK 80.

Kommer sikkert en pullback som gir kjøpsanledning. Den kan komme nå, eller på 60 eller 70 eller…

1 Like

RT 56,40 - absolutt ingen som sitter med tap her i øyeblikket. Emi-tradere ser ut til å ha kommet seg ut på 40 - 45. Derfra går det bare en vei, og vi må nok ytterligere opp for at større volum skal være villig til å gi slipp

2 Likes

“NorAm – Onshore drillers rally in US on the back of market commentary:
• Onshore drillers in the US rallied on the back of bullish market commentary from NBR in relation to its Q3 report and HP, PTEN and NBR rose ~11%, ~11%, and ~22% respectively
• NBR commented that dayrates in the Lower 48 are approaching USD 40k and that it is now starting to make sense to contract a portion of its rigs in this market on longer term contracts
• This is a highly supportive backdrop for NorAm that provides significant upside to our current estimates and valuation for the company
• We have knowingly been somewhat conservative in our dayrate assumptions – USD 30k assumption when spot market is in the low-to-mid 30’s – but, as is evident from yesterday’s rally in the US, USD 40k is a meaningful surprise to the upside
• NBR’s comments should probably be viewed in light of the company wanting to talk the market up somewhat but, if we were to plot in USD 40k in our NorAm model, our EBITDA estimates would increase by 70-75%
• This would render the company’s FCF yield in a territory between 33-38% (excluding and including tax loss carry forward), up from the 19-24% when assuming USD 30k rates”

Tydelig en del som sikret før helga de siste 2-3 timene i dag. Likevel en pen avslutning på uka, og gode signaler til neste uke.

Muligens noen trader-kroner kommet inn i papiret, og det er jo fint. Det sikrer likviditet i papiret, og at det fortsatt vil bli mulig å plukke aksjer på rolig stigning. Føler meg mer komfortabel med slike jevne stigninger, framfor jojo-gap som skal ned og tettes.

1 Like

Ny uke, nye muligheter!

Underdekning av rigger kommer til å vedvare.

Oil Majors Expect Permian Production Growth To Slow

  • In their third-quarter reports, both Chevron and Exxon revised down their planned output from the Permian Basin.
  • Both companies reported record production in the third quarter, but they believe supply chain issues and a workforce shortage will slow growth.
  • As inflation rises and the number of drilled but uncompleted wells falls, production growth across the country will face headwinds

Oilfield services are also becoming more expensive as overall inflation spills everywhere but also as demand for their services increases amid the tight oil supply context. This has given the OFS sector more power over pricing which is not good news for their clients.

Dårlig nytt for Noram-kundene, som må betale prisen. Heldigvis har de penger nok!

1 Like

Sikkert flere som begynner å få øynene opp for denne nå, men med relativ fersk notering er den på ingen måte utbredt og analysert. Selv om paretos tp er nådd ser jeg ingen grunn til å kaste kortene ennå. Forventer justert tp, og bredere dekning.

Blir veldig spennende å få en riggoppdatering om et par uker. Blir nok betydelig interesse om de begynner å melde dagrater USD 35k +

Edit: Kan nevnes at i følge listene her så sitter topp 50 med ca 95 %.
48 % er på Fredriksen.

2 Likes

Legger hodet på blokka med en teknisk amatør-forventning for kommende dag(er). Kanskje noen ordentlige teknikere kan gi noe mer vettugt, eller er det for kort historikk? (host host @Nocturne @Savepig )

Chartet ser slik ut:

Paretos TP er 56
I løpet av siste dager har det altså vært handlet over TP. Mønsteret fra tidligere dager har vært en sterk åpning på ok volum, med svak close på lavere volum.
I dag ble utviklingen litt annerledes. Fortsatt sterk åpning, men den svake avslutningen kom på stigende volum.
Mulig vi ser en gevinstsikring fra de som skal ut på TP, og når volumet tiltar var det ikke nok kjøpere til å ta unna på slutten - for her er det sikkert flere som skal ut på TP.

På den korte tiden det har vært handel her har vi fått higher highs og higer lows hele veien. Nå spørs det om vi skal se testing av noen nivåer. Ser en første en støtte rundt 54,5 (snudde skarpt der i dag, og samsvarer med første fib-støtte), så 52,7 før neste fib-nivå på ca 51,7. Den største volumstolpen i nærheten ligger på 49,5-50,3.

Chart med fibonachi:

For egen del har jeg ikke tenkt å trade denne - da jeg verken har tekniske skills eller tid til å være på. Jeg er inne for langt høyere kurser enn 50- og 60-tallet, i tillegg til solide utbytter i vente. Hva tradere og teknikere gjør er bare støy og kortsiktige svingninger i min posisjon - men prøver likevel å danne meg et bilde, så jeg kan forstå bevegelsene bedre.

(Forbeholder meg retten til å selge i panikk hvis vi kryper langt nedpå 40-tallet - All erfaring tilsier at jeg ikke har blitt så veldig klok av skade, så jeg klarer sikkert å gå på en smell til)

3 Likes

Skjønte først ikke hvorfor du så på et 30-min chart men skjønner det når jeg ser på Daily :wink:

Det er litt kort historikk ja. Synes analysen du har gjort er ganske god :slight_smile:
Eneste jeg ville tatt med er moment, og sett etter f.eks confluence / divergence, og om det trender opp eller ned. Enklere å bruke det på litt høyere timeframes enn 30 min, men hey, what can you do :roll_eyes:

1 Like

:sweat_smile: Skal ikke påstå det var veldig gjennomtenkt med timeframe - faktisk litt tilfeldig at det ble 30 min.

Ser at det er lengre mellom innleggene til glassmanetene på HO-forumet også - hva nå det skal bety.

1 Like