Starter tråd om nylig noterte Noram Drilling AS. Tenkte egentlig å bare legge den inn som et forslag i tråden om utbytteaksjer, men siden jeg tror denne kan få godt med luft under vingene kan den få en egen tråd først som sist.
Ifm notering hentet de USD 80 mill - hovedsaklig for å løse ut obligasjonsgjeld, og bli gjeldfri. I neste omgang ønsker de å bli et utbytte-selskap med måndelige eller kvaralsvise utbytter.
- Per i dag har de 11 rigger lokalisert i Permian-bassenget - US største enegrireserve
- Riggene er av typen moderniserte ultra super spec - med kapasitet til de dypeste hullene
- De har 15 års historikk, lav turnover på mannskap og tunet på operational cost
- Lang historikk på kontrakter som blir fornyet med alt fra supermajors til uavhengige
Break-even på omtrent USD 16k, oppjusert til USD 16,7k i prognosene
Alle riggene går på relativt korte kontrakter, så de vil være eksponert for utviklingen i ratene framover. For tiden ser den lys ut. Q3 '22 lå ratene på USD 25k, men disse er ventet å stige mot USD 32k ut i 2023. I q4 2023 vil alle riggene gå på nye kontrakter, da dagens er løpt ut.
Daglig cashreturn pr rigg ved ulike rater:
Merk at det ikke ligger inne noen forventning om rater på USD 40 k - kun illustrativt effekt hvis ratene når dette nivået.
Usikkerheten framover kan knyttes til
- Nye kontrakter/forlengelse av utgående kontrakter
- Rate-utviklingen
- Inflasjon - for å holde kostnadene under kontroll
På call har selskapet svart på forventning om fortsatt aktivitet til de 11 riggene. Her har de en meget god historikk, og svært solide kunder som kommer tilbake gang etter gang. De virket ikke å være nevneverdig bekymret for aktiviteten framover.
Rateutviklingen har de liten påvikrning på med sine 11 rigger, av de i snitt ca 750 operative riggene i 2022. Med økt aktivitetsnivå vil flere rigger komme ut av opplag, men reaktivering er kostabart, og krever høyere dagrater enn det vi ser i dag. Selskapet ser for seg at dette vil skje i 4 faser:
For at de ulike fasene skal materialisere seg krever det dagrater på godt over USD 40 k for å nå fase 4.
Eierstruktur:
Dette er et Fredriksen-prosjekt, med rett under 50 % eierandel
Før pengehentingen så det slik ut:
Det ser ut til at de legger opp til en rapportering på riggaktiviteten. Jeg kan ikke se at de har gjort dette tidligere, så jeg er usikker på frekvens av disse rapportene. For oktober så den slik ut:
Ser ut til at første utbytte legges til desember. Med snitt-rate på USD 25k ser vi da ca USD 2,7 mill
delt på 43 mill aksjer, som gir ca USD 0,06 pr aksje pr mnd → ca USD 0,75 pr år. Med nøktern dollarkurs på 10 gir det ca kr 7,5 i årlige utbytter.
Emisjonskurs: NOK 40
Kurs fredag 21. oktober: 47,4
Om andre har betraktinger rundt selskapet er det bare å fylle på. Må gjerne også belyse risiko på en bedre måte enn det jeg har fått fram her.
Kilder: Det meste er basert på call ifm notering.
Selskapspresentasjon ligger her: Investor Relations – NorAm Drilling