Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Noram Drilling AS

Nærmeste triggere her er vel riggoppdatering som kommer om ca 2 uker. I løpet av q4 er det etter mine beregninger 1-2 rigger som skal på nye kontrakter, basert på denne:

Oppdateringen kan gi svar på hvilke rater de tegner riggene på i q4, og kan bekrefte eller avkrefte spekulasjonene i markedet om rater på USD 35k +.
Om de lufter utbytte for desember på denne oppdateringen vet jeg ikke, men det er ikke usannsynlig at de guider på det.
En nært forestående trigger er oppslag i FA «Nynotering med 50-100 % avkastning på x uker. Nå kommer utbyttene». Oppslaget i seg selv kommer til å generere bra med volum, men blir også anledning til å spekulere. Mulig en «sell-on-news»-reaksjon, men er man i forkant kan det bli en god trade.

2 Likes

Dette var den første røde dagen siden oppgangen startet, men på relativt lavere volum, og VWAP på anstendige 57,3 for dagen.

Generelt lite engasjement på tråden her, så jeg kommer kun til å sjekke inn hvis noe skjer, og ved oppdateringer. Må på ingen måte forstås som at jeg er på vei ut eller har mistet trua.

2 Likes

Setter pris på bidragene, lite å komme med selv. Waiting game nå?

1 Like

Gikk ut med mine ipo i dag. Fremdeles entusiastisk over caset å kommer nok inn igjen, men flytter til der jeg mener det blir raskere avkastning i løpet av året. Det ble nesten 17,- kroner stykket så happy med det.

1 Like

Waiting-game som i at oppdateringer og melding om utbytte blir å komme på faste dager tenker jeg. Blir litt som å vente på lønningsdag.

Jeg doblet ipo-tildelingen på 43, og sitter fortsatt med alt. Jeg ser absolutt andre plasser med godt potensiale, men denne har jeg for risiko-/bransjespredning. Risikoprofilen min tillater ikke all in i noe, og svært få posisjoner får mer enn 10- 15 % av porteføljen.

1 Like

har du tilgang? Ser du hvilke rater de legger til grunn?

Fearnley var vel en av tilretteleggere, så jeg bruker å ta analyser fra dem med en klype salt, samme med pareto sin.

Her tror jeg imidlertid de legger seg for lavt. Det kan se ut som Paretos tp dannet en naturlig konsolidering. Den kan gjerne finne ny konsolidering på Fearnley-tp på 70-tallet. Men etter et par månedsoppdateringer tenker jeg potensialet vil vise seg, så da får vi se…

“Strategien er enkel - gjennom effektiv drift å maksimere kontantstrøm og utbytter. Olsen mener selskapet drar inn 40.000 dollar dagen som gir en kontantstrøm på 65 millioner dollar i året som gir en direkteavkastning på 28 prosent på dagens børskurs, og 22 prosent på Fearnleys kursmål. Olsen peker på at kursmålet på 70 gir en multippel på 4 på EV/EBITDA, som han mener er svært attraktivt.”

Usd 40k dagrater ja. Synes det er tidlig å legge det til grunn, men oppdatering om en ukes tid vil gi oss en pekepinn.
Det er altså bare 1-2 av riggene som skal på nye kontrakter i q4, men i løpet av våren skal de fleste være rullert. Det er altså 1/2 år + til Norams 11 rigger kommer på nye rater.

1 Like

@pdx mulig å få koblet meldinger her?

2 Likes

https://www.finansavisen.no/nyheter/olje/2022/11/14/7960061/full-maskin-for-fredriksens-oljeeventyr?internal_source=sistenytt

Oslo, Norway, November 14, 2022

Commercial update:

In October 2022, the Company’s 11 drilling rigs achieved an average day rate of approximately USD 27,579 and rig utilization was 99.0%. In comparison, the Company achieved an average day rate of approximately USD 25,925 and rig utilization was 97.9% in September 2022.

As of November 14, 100% of available rig days in November were contracted at an average day rate of approximately USD 28,200. The contracted backlog beyond November was approximately USD 37.0 million with an average daily rig rate of approximately USD 30,900 per day.

Liquidity and cash distribution update:

Cash position at the end of October was approximately USD 95.2 million. The Company repaid its USD 80 million bond loan plus approximately USD 3.2 million of accrued interest on November 14, 2022.

The Company anticipates that it will announce its first monthly cash distribution in December 2022.

De rapporterer snittrater på 11 rigger.

Hvis økning i snittratene skyldes 1 rigg på ny kontrakt i løpet av oktober, og 1 i november, samt en snitt backloggrate på USD 30, 9k

Hmm må fram med kalkulatoren, for her går det unna på meget gode rater på nye kontrakter!

2 Likes

Mulig jeg er på bærtur her, men utbytte på ca NOK 32 de neste 12 månedene? Lagt meg på 97 % utilization, toppet ut på USD 40k dagrater, og 16,7 i dagkost.

Med de signalene som er i markedet tror jeg ikke jeg tar for hardt i.

2 Likes

Pent driv etter den oppdateringen, men virker ikke helt som markedet tror på de utbyttene. Tror mye settes på plass når første utbytte kommer i desember.

Pareto forøvrig økt tp til 70

@pdx får du koblet meldinger på denne?

1 Like

HIGHLIGHTS
o Revenue increased to MUSD 26.5, up 19.1% from the previous quarter
o EBITDA increased to MUSD 8.5, up 104.2% from the previous quarter
o Fleet utilization increased to 98.9% compared to 94.8% in the second quarter
2022
o Average base dayrate increased to $25,200, up 17.3% from the second quarter
2022
o Current revenue backlog of MUSD 52.2 as of November 21, 20226

We continue to see a tight supply/demand market and have executed five contracts
subsequent to the third quarter with average base dayrates above $31,000 per
day. After prepaying the bond loan in November, NorAm is now debt free, and we
look forward to executing on dividend strategy from December onwards."

Fem nye kontrakter (sier ikke hvor lange) i oktober /november, med gode rater. Et stykke opp til USD 40k, men tjener godt med penger på dette nivået også.

Ser tilbake til oppdateringen som kom 14 november, altså bare en uke siden. På en uke har backlog gått fra USD 37 mill - > 52,2 mill, og snittratene har økt, men usikker på hvordan man skal regne på økningen, da det kan tolkes på flere måter slik jeg ser det.

1 Like

Her har jeg nok regnet helt feil! Har ikke tatt hensyn til skatt. Og jeg vet ikke hva dagkosten dekker av det lange vedlikeholdet, eller om det kommer noen vedlikeholdsinvesteringer i tillegg.

Ellers er Finansavisen positiv

Prøvd å gjøre noen endringer i regnearket. Topper ut ratene på USD 32k, og beregner 65 % free cashflow av netto rate-driftskost. Dette blir å stemme rimelig bra med Pareto sin yield på 25 % ved kurs 70. Kommer inn på 23,5 i denne beregningen ved kurs 70. På dagens kurs er det ca 30 %

Aner ikke om jeg er på sporet, så kommer nok flere endringer i dette arket ettersom rapporter og utbytte kommer

2 Likes

Fikset :slight_smile:

2 Likes

NorAm Drilling AS - Third Quarter Results Presentation

Meget informativ presentasjon. Anbefaler alle interesserte å se på den. Svarer godt på spørsmål, og redegjør for hva som ligger i tallene.

Se f.eks denne

Edit:
Daglig kost ut fra denne oppstillingen er på USD 17 144. Men dette inkluderer USD 430 i langtidsvelikehold, som, slik jeg forsto det, andre holder utenfor dagkost. De har svært lave kostnader til det, ca USD 100-200k per år, mot konkurrenter som har USD 1 mill eller mer per år (per rigg).

Spørsmål og kommentar til utviklingi dagrater:
Siste kontrakt ble tegnet i lav 30k-området, for en drøy uke siden. Som en kommentar til de rapporterte USD 40k-ratene andre ha oppnådd, så dreier de ratene seg om et annet segment, og andre områder enn Noram er i. Sannsynligvis utenfor Permian, og inkluderer sannsynligvis “high-torque-pipes”. Noram har også slike kunder, men de leier/leaser disse hvis de trenger dem, og er ikke en del av Noram-leveransen. Dagrater øker med ca USD 5-7k ved slike rør + tilleggstjenester. Noram-kundene shopper disse produktene fritt (valgfrihet), og er ikke en del av pakken Noram tilbyr. Sett i sammenheng med ekstra investeringer og vedlikehold, samt lavere utnyttelsesgrad, er Noram i toppsjiktet på effektivitet og marginer pr rigg.

1 Like