Den som visste…
Jeg er fortsatt på ath beholdning, så jeg har fortsatt troen.
Men det er en usikkerhet knyttet til nye eller fornyelse av kontrakter. Ved siste oppdatering var 2 rigger uten kontrakt, og backlog var ikke overbevisende for de øvrige 9 riggene.
Ved neste oppdatering får vi svaret på om trenden fortsetter, eller om de har snudd. Dessverre ser rig count ut til å signalisere ytterligere nedgang i aktive rigger. Det trenger ikke bety at noram er rammet, men jeg har vanskelig for å tro at de går klar.
Kostnaden med de inaktive riggene er 70 % av aktive rigger, mens inntektene er 0. Det spiser selvfølgelig av utbyttekapasiteten. Om ytterligere rigger går inaktiv blir det fort lite igjen. Jeg har ikke regnearket tilgjengelig, men ut fra en veldig grov utregning finner jeg at utbyttekapasiteten fortsatt er positiv inntil 6 aktive og 5 passive rigger (med rate på USD 29, 9k, kostnad aktiv på USD 17,2k, og kostnad passiv på USD 12,04k). Så dårlig stelt tror jeg ikke de er, men det kan vel bli noen måneder med lavere utbytte inntil aktiviteten tar seg opp igjen.