Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Noram Drilling AS

Den som visste…

Jeg er fortsatt på ath beholdning, så jeg har fortsatt troen.

Men det er en usikkerhet knyttet til nye eller fornyelse av kontrakter. Ved siste oppdatering var 2 rigger uten kontrakt, og backlog var ikke overbevisende for de øvrige 9 riggene.

Ved neste oppdatering får vi svaret på om trenden fortsetter, eller om de har snudd. Dessverre ser rig count ut til å signalisere ytterligere nedgang i aktive rigger. Det trenger ikke bety at noram er rammet, men jeg har vanskelig for å tro at de går klar.

Kostnaden med de inaktive riggene er 70 % av aktive rigger, mens inntektene er 0. Det spiser selvfølgelig av utbyttekapasiteten. Om ytterligere rigger går inaktiv blir det fort lite igjen. Jeg har ikke regnearket tilgjengelig, men ut fra en veldig grov utregning finner jeg at utbyttekapasiteten fortsatt er positiv inntil 6 aktive og 5 passive rigger (med rate på USD 29, 9k, kostnad aktiv på USD 17,2k, og kostnad passiv på USD 12,04k). Så dårlig stelt tror jeg ikke de er, men det kan vel bli noen måneder med lavere utbytte inntil aktiviteten tar seg opp igjen.

2 Likes

NorAm Drilling AS – Monthly rig update and key information relating to the cash distribution for August 2023

2 Likes

Nja, kanskje det var bunnen og det kan øke på herfra.
Jeg tror med så store lagetrekk at det blir full gnu i Permian i årene fremover. Men Who knows

1 Like

NorAm Drilling AS - Ex cash distribution USD 0.09 today

Andre her inne som eier fortsatt i NorAm.?
Jeg har har lyst å kjøpe enda mer igrunnen, men håper det blir mer jobb fremover for alle riggene…

Jeg har ikke redusert noe her. Jeg tror rigg-aktiviteten tar seg opp utover høsten, og har tro på at de får alt i aktivitet i vinter. Før det ser vi nok 1-2 flere rigger uten aktivitet - men det håper jeg kun blir midlertidig. De vil fortsatt ha overskuddslikviditet til utbytte, man kanskje vi må ned på 5-7 cent i en periode. Jeg synes det fortsatt gir god yield, så får vi håpe at de klarer å løfte til 10-11 cent igjen. Det var gøy.

Financial calendar

NorAm Drilling AS – Invitation to Q2 2023 Results Presentation

NorAm Drilling AS - Second Quarter 2023 Results

2 Likes

Pen økning i backlogg ser det ut som? Nice!!

Noe økt backlog fra forrige utbyttestatus, det er bra!

Ser Carnegie har nedjustert kursmålet fra 100 til 70, men fremdeles ganske høyt sett mot kursen siste tiden. Noen som har et utdrag av Carnegies vurderinger rundt NorAm? Lurer på hva de legger i både forrige og nåværende kursmål.

Med månedlige utbytter på ca 1 kr bør det være lett å regne hjem kurs på 70-90.

Grunnen til at vi ser 40-tallet nå er usikkerhet knyttet til utilization og rater på vei ned. For tiden ligger 2 rigger i varmt opplag, og de meldte vel kanskje en til neste mnd. Jeg håper, og tror i likhet med dem, at det kun er et hvileskjær, før det bedrer seg i vinter: "We remain encouraged that market fundamentals are intact and expected to improve later this year and into 2024.”

1 Like

Kjøpte en del til i denne nå, er i mine øyne en no-brainer med briller på som ser 1-2 år fremover.

1 Like

NorAm Drilling AS - Second Quarter 2023 Results Presentation

Noen som vet hvor lenge utbytte i Noram vil vare?

Utbytte betales ikke av reservene her, men fra free cash flow (FCF).
Etter mine beregninger vil de fortsette å betale utbytte med bare 5-6 aktive rigger på dagens ratenivå, men under det blir det stramt. Pr nå har de vel 9 aktive, så de månedlige oppdateringene er gode å følge med på mtp aktivitet, rater, aktive rigger, utilization og reserver (backlog)

1 Like

Fra september har de 8/11 på kontrakt. Backlog økte kraftig til q2. Fra 13-18 millioner $.

Hva tenker dere om de 3 i opplag? Hvordan er situasjonen med tanker på etterspørsel etter disse riggene?

Vi vet ikke før neste update om de har gått fra 2 til 3 i opplag, men helt klart sannsynlig basert på trend i rig count.

Rig count er på vei ned, og det rammer alle. Forventning er at det bedrer seg i vinter. Noram sine rigger er super spec. Jeg har ikke grunnlag for å vurdere hierarkiet i rig-spec, men de sier ihvertfall selv at dette er riggene som vil holde aktiviteten oppe lengst, og være de første til å etterspørres når rigger skal i arbeid igjen.

Andre må gjerne korrigere eller komme med utfyllende info.

1 Like

Det stod vel at de hadde 9/11 i arbeid og at en til vil bli warm stacked I slutten av denne måneden… alikevel får backlog opp såpass kraftig.

Jeg benytter den depressive stemningen i markedet til å kjøpe. Tror på markant segmentendring i q4 etter valget i statene