Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norconsult - Småprat

Her er estimat på det jeg tolker som FY2023 EBITDAmargin-fordeling mellom tech konsulenter i nordic pier group. Estimatet er fra fra april, dvs i etterkant av Q1 rapporten.

Fra Pareto sin innledende analyserapport da de tidligere i år tok opp dekning på Afry og Sweco.

Regner med de også vil ta opp dekning på Norconsult.

Multi har de hatt analysedekning på en god stund.

1 Like

Kan noen forklare meg hvorfor det er et gulv i ordreboken på 19 her? Kan aksjen bryte gjennom? Da er vel denne IPOen en fiasko

Antar det gjøres kjøp for å stabilisere aksjen, det finner du mer informasjon om i børsmeldingen. Et annet moment er at de ansatte har lockup på de resterende aksjene slik at alle som kan selge vil være kortsiktige tradere og ta tap under 19.

Og der smatt den under :slight_smile:

1 Like

Ja, slik sentimentet er i markedet nå, virker det ikke som noen god timing for de som selger seg ned ifm denne noteringen…

I denne artikkelen fra bygg.no har det gått litt inflasjon i bruken av ordet «veldig» fra NORCOs styreleder :grinning_face_with_smiling_eyes:

«Norconsult er et veldig godt selskap. Vi har gjennom denne prosessen vært opptatt av at det også skal bli en veldig god aksje. Jeg er veldig fornøyd med de investorene vi har trukket til oss gjennom prosessen. Nå blir ikke det offentlig før til uka, så jeg kan ikke si noe mer om det her og nå. Men jeg tror med den investor-sammensetningen vi nå har fått, så ligger alt til rette for at vi skal få en veldig positiv utvikling i aksjen fremover, legger styreleder Nils Morten Huseby til.»

Men sett bort fra bruken av det ordet; Kan en mulig «trigger» for aksjen de neste dagene evt være om aksjonærlisten skulle vise å inneholde noen skikkelig habile investorer, ala AAT invest, el tilsvarende? Tenker da ikke på Spetalen eller andre kortsiktige tradere. Eller kommer den til å falle rett gjennom «gulvet» på kr 19,- når støttekjøpene opphører 8. desember🤔

2 Likes

Er enormt mange ansatte som har venta åresvis på dette. Bare fyi.

Ingen veldig profilerte investorer i aksjonærlisten til NORCO. Protector og Varner (Equities + VJ invest) ligger begge og vaker rundt 20. plass.

På meg ser dette ut som seriøse, solide og langsiktige investorer.

Slik jeg forstår det så har de ansatte solgt seg ned ca 25 %, og at det er disse aksjene som investorer kunne tegne seg for. Ansatte har videre «lock up» på resterende aksjer på 6 og 12 måneder, så de eneste aksjene som handles nå er aksjene (ca. 25 % av totalen) som er kjøpt av investorer i forbindinelse med børsnoteringen til kr. 19. Betyr det at alle som selger har sittet med aksjen i to-tre dager og selger med tap, eller er det kanskje noen større investorer som har fått rabatt og nå selger seg ut med en liten gevinst?

Nedsalget blant de ansatte endte på ca. 37%.

Alle aksjene som er solgt ifbm IPO’en er kjøpt på 19.
Nedsalget var vel såvidt jeg husker på 37% som Domboshawa nevner.
De resterende aksjene fra de ansatte har lockup på 6 og 12 måneder. De kan selge halvparten etter 6 måneder og de resterende etter 12

Tipper det blir litt mer trøkk i aksjen når 3 kvartal resultater foreligger, det ser veldig bra ut som vanlig.

25 % var minimumskravet. Mange store aksjonærer solgte mer enn det.

Foreløpige resultat for Norconsult i 3. kvartal er publisert og viste en organisk omsetningsvekst på omtrent ti prosent i kvartalet men til tross for veksten på topplinjen endte de med en liten nedgang i driftsresultat (EBITA) fra MNOK 109 i fjor til MNOK 108 i år.

3 kvartal rett rundt hjørnet - tipper det setter litt fart i aksjen!