Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norconsult - Småprat

I mine øyne er dette er stødig plassering av “lange penger” Den kommer ikke til å få noen himmelferd, men kommer over årene til å gi jevne utbytter og langsom stigning. Dette er ikke ett selskap som halverer seg over natten. Derfor har jeg kjøpt litt til på siste svake nedgang.

Fortjener uten tvil høyere multipler enn Multi iallefall.

Tja, Multi leverte net profit på kr 243 MNOK i første halvår i år med sine 3500 ansatte (FTE) mens Norco bare klarte 242 MNOK med sine 5100 ansatte (FTE). I tillegg hadde Multi en omsetningsvekst på over 13% mens Norco endte på 7%.

1 Like

Jeg skjønner ikke helt hvordan forskjellen i overskudd per ansatt kan være så enorm i multiconsults favør for to så like selskaper. P/S multiplene er ikke så forskjellige, men multi får mye lavere P/E fordi de rett og slett tjener mye mer penger enn norconsult. Er det noen engangeffekter i forbindelse med børsnotering? Deler norco ut bonus til ansatte som barberer resultatet? Jeg har ikke satt meg så mye inn i norco, er happy med utbytte fra multi, men det skulle forundre meg om kursen til norco slår multi neste 6 mnd.

2 Likes

Det blir litt mer interessant å lese her hvis påstandene begrunnes?

2 Likes

Når jeg har sett litt grovt på tallene til Norconsult så har de en driftsmargin rundt 7 prosent. Fra 2016 til 2023 er gjennomsnittlig driftsmargin 7,2 % med en variasjon fra 6.3% (2020) til 7.6% (2017).
Når en ser på resultatgraden i samme periode så ligger den stødig rundt 5%. Gjennomsnitt 16-23 er 5.1% med en variasjon fra 4.3 (2020) til 5.4 (2022 og 2023)
Men jeg vet ikke helt hvordan en best bruker de tallene til å si noe fornuftig om prisingen nå og fremover.

Etter en kjapp titt ser jeg at de har kostnader i forbindelse aksjonærprogram for ansatte på over 160 mill i 1H. Justerer man for dette kommer overskudd per ansatt mer på samme nivå som multi. Er dette en engangsaffære i forbindelse med børsnotering?

Begge disse selskapene hadde en ebita-margin på litt over 10 % i 1h 2024, med det viktige forskjellen at marginen til norco er “adjusted” for dette aksjeprogrammet. Dette programmet barberer jo resultatet så det er vel ikke permanent(?). Tar man vekk dette vil p/e jevne seg ut mellom selskapene.

Det er nok et egen aksjeprogram ifm børsnotering. 2575 aksjer gis til alle som var ansatt en gitt dato. utdelning er 1 år etter IPO. I årsrapporten for 2023 står det at det er estimert en kostnad på 252mill pluss “social security taxes” på 58 mill, blir kostnadsført linært over 12 mnd.

Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier tar opp dekning av Norconsult med en kjøpsanbefaling og kursmål på 43 kroner, ifølge en analyse fra meglerhuset mandag.

“Norconsult handles for tiden på 15 ganger forventet inntjening for 2025 og 11 ganger forventet EV/ebita for 2025, noe som tilsvarer en rabatt på om lag 40 prosent mot Sweco og en premie på rundt 10 prosent sammenlignet med andre sammenlignbare selskaper, eksklusive Sweco. Vi mener dagens verdsettelse er attraktiv for den nest beste aktøren i sektoren, som har størst relativt potensial fra M&A”, skriver meglerhuset.

1 Like

Hvis de oppnår samme prising som sweco er det bare å gratulere. Sweco har gått 90 % siste 5 år, multi 200 %, men sweco ligger fremdeles høyt over de andre. Sweco gikk voldsomt på esg-hypen/boblen men gapet til de andre blir mindre og mindre. Den ble muligens sett på som en europeisk konsolidator, noe vel norco ikke kan sies å være

Norconsult har kjøpt flere store selskaper de siste årene. Inkludert Nordic og ECT, noe av argumentasjonen for å gå på børs var for å kunne gjennomføre flere oppkjøp. Eksempelvis vil jeg tro dr. Techn olav olsen eller lignende selskaper er mulige oppkjøpskandidater for dem.

NORCO er nok ingen stor konsolidator.

Oppkjøpet av Nordic omfattet 170 ansatte i 2018 og ECT 110 ansatte i 2019.

Det blir nok litt puslete å nevne dette i samme åndedrag som Sweco som feks med oppkjøpet av Grontmij i 2015 sikret seg 6000 nye ansatte i den transaksjonen alene. Dvs det samme som om Sweco skulle kjøpt opp hele NORCO i dag. Det sier litt om at dette nok er to forskjellige ligaer.

Dr Techn Olav Olsen som det også refereres til er allerede kjøpt opp av Franske Artelia så de er off marked.

1 Like

Ikke direkte sammenlignbart, men i norsk sammenheng var jo Nordic blant de største arkitektkontorene i Norge på det tidspunktet. Musklene bør være der til å gjøre betydelig større oppkjøp for Norconsult.

Var ikke klar over at Olav Olsen var tatt🙂

1 Like

Blir spennende å se om norco får til noen større oppkjøp, og i hvilke markeder de prøver seg i. Det er vel gjerne i Danmark de ønsker å vokse.

Noen som har en ide om hvem som kjøper i Norco om dagen? Hvem er det som presser prisen opp?

Her er de største kjøperne, siste år. Kilde: Investordata.no.

1 Like

Mange takk!
Vet du om det går ann å filtrere på siste 3 mnd? Listen ser ut til å inneholde en del pruvate holdingselskap som antagelig er knyttet til børsnotering.

Her skal være kjøperne i Q3-24. Samme kilde som i forrige innlegg.

1 Like