Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norconsult - Småprat

Stort, og ikke helt billig?, kjøp av Norconsult, betaler EV 1,43 mrd for 230 hoder, blir over 6 mill per ansatt … AAJ har en veldig sterk posisjon i bransjen og står veldig godt på egne ben, var mitt inntrykk, sånn sett litt overrasket. Er vel kanskje prisen i seg selv som blir veldig fristende for AAJ-eierne.

Dagens norco har mcap på 14,3 mrd og 6600 ansatte, mao litt over 2 mill per ansatt.

Aas Jacobsen har vel vært på ønskelisten til alle de store i mange år så det var vel det som skulle til. 1.4 milliarder er vel ca. 14 ganger årsresultat. Ganske dyrt, men de får mye goodwill med på kjøpet.

Er ikke mange av selskapene på 100-300 ansatte igjen…

14 ganger justert ebita, står det i meldingen. AAJ er egentlig en av de store de også, når man tar i betraktning at de kun driver med bygg og anlegg. Og de driver med veldig god lønnsomhet. (103/403 = 25% ebita-margin ). Trodde de hadde mer eller mindre faste partnere for de andre disiplinene. Men dette nettverket får kanskje leve videre tross dette kjøpet.

1 Like

«EBITA margins consistently above 20%» for AAJ skrives det i pressemeldingen. For oss som kjenner AAJ vet vi at dette er en sannhet med litt modifikasjoner. Det er godt kjent at AAJ har lavere fastlønn (og dermed kostnader) for seniorer enn i bransjen for øvrig. Istedenfor får denne gruppen tilbud om å kjøpe aksjer og får utbytte som en sentral del av kompensasjonen, ved siden av lønn. Da fremstår det som lønnsomheten er bedre enn den er reelt sett. Nå som de går inn i et større system vil lønnskostnadene bli som i bransjen ellers. Da er det «ikke rørende billig» å betale det samme for ett AAJ hode som det koster for tre Norconsult hoder. Da kunne de jo ha kjøpt et firma på 690 ansatte istedenfor disse 230. Det ville blitt mer merkbart på bunnlinjen.

2 Likes

Det var jo interessant bakgrunnsinformasjon! Virker som de har gravd veldig dypt i lommene her…

1 Like

Det var faktisk Vianova jeg tenkte på her, som nå går til Multiconsult. 300 mill for 129 hoder her, en mer normal pris, og en enorm forskjell fra kjøpet til norconsult.

Jeg skjønte at det var Vianova du hadde i tankene i går. Tenkte i samme baner selv.
Uten AAJ var helt klart Vianova i spill. De var gjensidig avhengige av hverandre via nettopp “Vianova-nettverket”.
Nå har de funnet en svært god match ved å bli en del av Multiconsult.
Mye lettere å regne hjem denne transaksjonen for Multi enn den Norconsult nylig gjorde med AAJ.
AAJ har vært på eiersiden i Vianova (se under) og hadde også styreleder.

1 Like

Norco har vunnet oppdrag for Svenska kraftnät for prosjektering av 400kv transmisjonsnett i Sverige. Dette har jeg messet en del om på andre tråder at blir et stort marked fremover, så bra at de får en fot innenfor også i Sverige her.