Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

I det vesentlige enig i din tolkning, Donatello.
Dept’et ønsker å dekke alle anførsler fra klager AMR og grunneierne. Forutsatt at depr’et gjør dette på en god måte, vil det kunne bli en betydelig fordel for NOM / Nordic Rutile fremover.

1 Like

Ja. Tette potensielle muligheter for å bringe vedtaket inn for retten.
Husk at dette vedtaket ikke kan påklages, eneste mulighet er å saksøke departementet. Det er en vesentlig større (og dyrere) sak enn å klage. Det vil også medføre risiko for å måtte dekke motpartens saksomkostninger.

Det er derfor i vår interesse at departementet fjerner alle muligheter for klage på saksbehandling og formaliafeil. Da reduseres risikoen og/eller omfanget av fremtidig støy.

Det samme er trolig bakgrunnen for departementets henvendelse til Klimadepartementet for å få en uttalelse om de miljømessige sidene. Som dere husker så svarte miljødirektoratet til klimadepartetmentet at alt er tipp topp, og dette fikk NFD beskjed om før jul.

2 Likes

Jeg har forresten begitt meg ut på litt teknisk analyse.
For å være helt ærlig så er jeg litt skeptisk til den “religionen”, men jeg må ta høyde for at mange styrer etter slike signaler så her er min representasjon av et stigende triangel.

Greia er at hvis kursen bryter gjennom “taket” i triangelet så vil kursmålet bli differansen mellom tak og gulv da triangelet ble formet.

edit: Nå er jeg ingen ekspert, men jeg finner det interessant at det kortsiktige bruddet har en target som utløser brudd i den langsiktige formasjonen.

1 Like

Jeg har ytterligere oppdateringer til dere:

  1. Angående anmodningen Næringsdepartementet (NFD) sendte 16. desember (som jeg nevnte i dette innlegget):
    Svarfristen var altså 6. januar i år. I følge postlisten svarte NOMs advokat (Kvale) allerede med innspill fra sine grunneiere 21. desember.
    Den 3. januar sendte AMRs advokat (Glittertind) anmodning om utsettelse på fristen. Allerede dagen etter fikk de et avslag rett i fleisen fra NFD.
    Jeg tolker AMRs ønske om utsettelse som trenering av saken. Jeg tolker også NFDs raske avslag som et “no-bullshit”-tegn og at de ønsker å få avsluttet denne saken uten ytterligere utsettelser.

  2. En aksjonær på NOM-aksjonærenes facebookgruppe (bli med da vel) har sendt en henvendelse til NFD og etterlyst status i saksbehandlingen:

I går fikk han svar fra NFD. Legg merke til siste setning:

Vi viser til din henvendelse av 2. november 2021 om klagebehandling av Engebø-saken. Nærings- og fiskeridepartementet har klagesaken under behandling. Ferdigstillelse av vedtaket er forsinket da departementet over lengre tid har hatt redusert kapasitet grunnet håndtering av korona-pandemien. Saken har prioritet, og det tas sikte på et vedtak om kort tid

Med vennlig hilsen
Hege Sandvik
Seniorrådgiver
Seksjon for industri, bergverk og nordområdesaker
Næringspolitisk avdeling
Nærings- og fiskeridepartementet

  1. NOM skal holde en presentasjon for Sunnfjords kommune formannskap den 13. januar. Det er forventet at de skal legge frem informasjon om prosjektets fremgang og status. Dette blir streamet av kommunen her: Aventia Online Video Platform

Oppsummering
Det begynner å gå veien nå.
At NFD er så tydelig på et vedtak innen kort tid er interessant.
Dersom AMR/Glittertind oversittet fristen for å komme med innspill vil kanskje vedtaket bli klart til å sendes ut allerede neste uke i best case.

Det er uansett en tikkende bombe som ventes å gå av mellom nå og februar.
For oss som har vært med siden 2014 og har ballet på seg et syvsifret antall aksjer så er dette utrolig spennende.

6 Likes

Ser det ble bedt om utsatt frist til innspill fra AMR/Glittertind, men de fikk avslag. Så det taler også for at vedtak vil bli fattet ganske snart

Så nå at du nevnte det selv, hehe. Weekend brain.

2 Likes

Akkurat.

Jeg ville trodd at det var AMRs innspill som ville blitt innbakt i vedtaket, men dersom de ikke kom med noen så er kanskje vedtaket klart til utsending veldig snart.

Sendte mail til CFO i går og spurte om de visste om AMR hadde kommet med innspill, men de hadde ikke fått svar på det enda.

Dersom de fikk svar, så tar det sikkert 2 uker å bak det inn (eller å late som om de baker det inn, de kan ikke sende ut vedtaket like etterpå siden det gjør det lett for AMR å påstå at det ikke er grundig nok behandlet og peke på saksbehandlingsfeil)

Svaret ligger vel også i dommen fra rettssaken, og at forespørsel om innspill er en formalitet? AMR håper kanskje at de får en ny runde i rettssystemet og muligens et annet utfall å slå i bordet med, derav forespørsel om utsettelse.

Ja, departementet kan kopiere argumentasjonen fra dommen.

Den eneste grunnen til at de gjør dette er fordi dommen synes på side 40 å anta at grunneierne ikke fikk uttalt seg nok under forlengelsesvedtakene i 07 og 17.

Dette var noe direktoratet burde gjort istedenfor å godkjenne søknaden dagen etter de mottok den.

Uansett har du rett i at det bare er en formalitet. Nesten proforma. De gir vedtaket mer legitimitet for legitimetens skyld. Men det gjør det vanskeligere for AMR å pirke på saksbehandlingen. Det betyr mindre støy for NFD og mindre støy for oss/NOM

5 Likes

Interessant med siste børsdager kursutvikling. Vesentlig bedre enn på lang tid. Kjøp/salg er litt uvant.

+15% uten melding er sjelden

Enten er det vel rally bare bygget på at noen tror noen vet noe. Eller så er det faktisk noen som vet noe? :face_with_raised_eyebrow:

«Alle» som følger NOM tett vet at vedtaket fra NFD kommer når som helst. Det blir en alvorlig derisk.

2 Likes

Med derisk snakker vi om en prising som er unntatt eteren? Rutil er et mineral av betydning i så henseende. Kan bli lukurativt å være inne når myndighetene har sagt sitt.

1 Like

Ikke uenig.

NOM har også granat i malmen som er verdt like mye tonn for tonn (ca 40% av malmen er granat til ca $230 mens 3% av malmen er rutil til $1200-2000 per tonn).

Når vedtaket foreligger vil også finansieringen bli presentert kort tid etter.

2 Likes

En ting som jeg ser ikke har vært diskutert tidligere er NYKOS prosjektet, ledet av SINTEF. med Miljødirektoratet etc…
https://www.sintef.no/projectweb/nykos/

Det prosjektet gikk over 5 år, avsluttet i 2019 og var en grundig gjennomgang av Sjødeponi. Miljøpåvirkning og hvordan myndighetene burde forholde seg til det i fremtiden etc…

The objectives of the KPN NYKOS project are to:

  • Increase knowledge of the environmental effects of submarine deposition of fine grained tailings from the mineral industry**
  • Enable development of new sound environmental criteria and monitoring technologies that prepare for a sustainable mineral industry in Norway*

Mye interessant å lese og hvordan de endte oppp med å konkludere.
Veldig kortfattet men god info via disse 2 linkene:

Fra starten, fokus også på å rette opp i den feilaktige antagelsen at sjødeponi må være en miljøversting:

Avslutningsvis fra prosjektet, kan Sjødeponi være Best practice i Norge? Svaret er ja, i enkeltsaker. Herunder kommer nok da Engebø, som selskapet selv har presisert mange ganger. De går for Sjødeponi fordi det er den miljømessige beste løsningen

Det er jo tydelig at budskapet fortsatt ikke har kommet helt frem mtp den motstanden og ensidige negative mediadekningen det har vært, men heldigvis har vi byråkrater i Norge som forholder seg til sakens fakta og har fellesskapets beste i tankene.

3 Likes

Nordic Mining ASA: Secures first part of Engebø Project Financing Equity of NOK 132.5 million from a group of local investors

2 Likes

Haha, somebody knew :smiley:

1 Like

Svært positivt!

  1. Sterkt signalement at vi setter igang nå. 2. Igjen så er det det lokale næringslivet som involverer seg og vil delta. 3. 5% rente. 4. Som Fossum sier, nå er vi klare til å sette spaden i jorda så fort NFD/Vestre signerer på siste siden sin.
2 Likes

Trenger ikke vente på NFD, byggesakene er håndtert av kommunen. De kan allerede i dag starte riving av eksisterende bygninger f.eks
:smiling_face_with_three_hearts:

3 Likes

Nordic Mining ASA: Additional information on Convertible Loan