Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20171214.OBI.20171214S153

Hmm. Blir for stusselig dette, er nok en del som er skuffet.

NAUSTDAL: – Ein draumejobb, sa Thomas Addison, då han vart tilsett som direktør for Engebøgruva. To år etter har han sagt opp.
DEL
– Eg fekk eit anna jobbtilbod som var bra, og som er litt meir internasjonalt. Det ligg ingen dramatikk i dette, seier mannen som frå februar 2016 og fram til i desember i fjor hadde jobben som dagleg leiar i Nordic Rutile AS – dotterselskapet til Nordic Mining som skal drive gruvedrift i Engebøfjellet.

Addison skal no over i eit sveitsisk gruveselskap og jobbe i heile Norden, som Head of mining Northern Europe for OMYA-gruppen. Han tek til i den nye stillinga 1. februar, på dagen to år etter at han starta som sjef for utviklinga og drifta av Engebøgruva.

Lars Haltbrekken og SV vil no ha svar frå klima- og miljøminister Vidar Helgesen på om samfunnsnytten i det planlagte gruveprosjektet i Vevring framleis går i pluss. Det skriv Firdaposten.

Bakgrunnen er nyheitene sist veke om at gruveprosjektet vil gje 110 arbeidsplassar når drifta er oppe og går, at levetida for gruva er stipulert til under 30 år mot tidlegare 50 år, og at tida ein ønskjer å drive dagbrot er auka frå 10 til 16 år.

I Stortinget sin spørjetime i dag spør Haltbrekken om Helgesen ser behovet for ei ny samfunnsmessig vurdering av heile gruveprosjektet.

Link til det aktuelle spørsmålet: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=70740

Gratulerer alle NOMere. Selv om vedtaket som allerede ligger der ikke kan påklages er det nok mange som aldri har følt seg helt trygge før anlegget er i drift. Nå som venstre er kuet og vi har fått en regjering som skal sitte til 2021 er det ikke lenger noen risiko fra løvebakken.

Viktigst for aksjekursen er kanskje at Venstre nå ikke kan fly rundt og uttale seg kunnskapsløst om Engebøprosjektet. De har riktignok fått inn et håpløst vedtak i den nye plattformen om at nye utslippstillatelser til sjødeponier ikke skal gis i perioden, men det treffer ikke allerede fattede vedtak.

Fra ny regjeringsplattform:

Ha en positiv holdning til mineralutvinning, og legge til rette for stabile rammebetingelser, ny
aktivitet og gode løsninger for deponering. Regjeringen vil evaluere mineralloven for å sikre en bærekraftig ressursutvikling og sikre at miljøhensyn er tilstrekkelig ivaretatt. Evalueringen skal også vurdere sammenhengen mellom miljø- og minerallovgivningen, inkludert en særskilt vurdering av om lovverket for avfallsdeponering i gruveindustrien er tilstrekkelig, og samtidig utrede konsekvensene av et forbud mot nye sjødeponi. Det gis ikke nye utslippstillatelser til sjødeponi for gruveavfall i perioden.

1 Like

Nyhetsartikler januar 2018

1 Like

Får håpe flere tar opp dekning på aksjen nå når det begynner å nærme seg DFS, og IPO, for Keliber.

Antar at bare verdien på NOM’s andel av Keliber (ved en børsnotering) vil overstige verdien av NOM’s markedsverdi på OSE.

2 Likes

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=446827

Tulleselskap opprettet for en måned siden. Jeg mistenker at dette er miljøbevegelsen som prøver å senke kursen på NOM, slik de selv har uttalt at de vil prøve på. De aktuelle grunneierne blir uansett ikke påvirket av NOM før om en 15-20 år når det skal graves langt under overflaten på deres tomter.

Jeg tar det med knusende ro, men irriterer meg over at Hegnar.no skriver om en slik pressemelding uten å ha pratet med noen andre rundt saken

1 Like

Nyhetsartikler april 2018

Det nye selskapet som er komt på banen, er kanskje ikke en aktør som kan frarøve Nom sin planlagte virksomhet, men eg føler meg temmelig sikker på drinken forsinke aktivitet og oppstart, noe som igjen medfører tapte / utsatte inntekter.
Nom kan vøre verdt og holde seg unna en tid fremover ?
Kursen idag er 2,72 og har allerede falt fra rundt 3,5 som den lå på da melding om ett nytt selskap dukket opp.

Er egentlig ikke noe grunn til at dette skal påvirke noe ut over at det skaper usikkerhet i markedet. Det kan selvsagt gjøre det vanskeligere å finansiere oppstarten og således ha en indirekte forsinkende effekt. Det har blitt ganske klart de siste dager etter det som er trukket frem av lover, og ikke minst forarbeidene, at NOM står fjellstøtt juridisk.

Husk at AMR består av bøtelagte/svindleren Rønningen, Hermansen samt de grunneierne de har lurt trill rundt.

1 Like

Eg bare reigstrerer at lokalpolitikere er interessert i den alternative måten uten snødeponi og også uten brudd i dagsonen.
Eg både tror og håper Nom er dei som skal drive prosjektet, men frykter at det kan komme flere utrdelser for alternativene nå, og således utestenge oppstart

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180427.OBI.20180427S86

Dette vitner om at politisk risiko er så godt som ryddet av banen. Gledelig å lese svaret fra Miljøminister Ola Elvestuen, tidligere sterk motstander av NOM, som nå må forholde seg til tallenes tale og mange års utredningsarbeid som viser at dette prosjektet er ansvarlig. Kjipt å havne i posisjon gitt…

1 Like

Outch

Nyhetsartikler mai 2018

https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2018/05/her-er-tallene-til-nordic-mining

2 Likes