Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Takk for svar Donatello, setter pris på det.

Dristig valg, Fuzzy.
Jeg har selv tradet litt i vinter og på forsommeren, men akkurat nå tør jeg ikke. Forstår fristelsen din dog, jeg måtte gå en ekstra runde med meg selv i dag jeg også.

Her skal du vite hvorfor jeg kom til at jeg ikke tør å selge:

• NFD kommer ikke med noen avklaring før ferien - det er både jeg og NOM sikre på
  • NFD kommer med høy sannsynlighet med sin avgjørelse i første halvdel av august
  • Det japanske handelshuset har vist ved signering av Heads of Terms at de er klar til å inngå bindende offtakeavtale straks avgjørelse fra NFD foreligger

Det er med andre ord ca en måned til Engebøcaset blir alvorlig derisket og kursen trolig eksploderer i nordlig retning.
At kursen kan dale fra ca 3 kr frem til da er trolig, men neppe mye. Markedet kan vise seg å være ganske tålmodig når det er snakk om kort tid til avklaring.
I tillegg kan det virke om de finansielle rådgiverne til finansieringsplanen (SB1M og Clarkson Platou) ønsker å holde kursen høy vha hyppige og positive børsmeldinger.
Kursen har også vist seg å være veldig kjapp på avtrekkeren for hver gode nyhet, samtidig som den faller mindre og mindre tilbake i periodene mellom nyhetene.

Vel, dette var min resonering til å beholde posten.
Håper du hadde en like god en i din favør :slight_smile:

1 Like

Kursøkningen om dagen minner meg om januar i år.
Da steg kursen over lengre tid uten nyheter, trolig fordi mange ventet på avklaring fra NFD som skulle komme på nyåret (etter deres utsagn). Samtidig kom aksjonærer fra Clearstream inn.

Det er mulig vi nå ser det samme. Mange ønsker å posisjonere seg før endelig avklaring av rettigheter og finansiering kommer på plass, sannsynligvis i august. Det er også planlagt byggestart i Q3, altså en gang i august/september.

1 Like

Byggestart nærmer seg og det er bra at ledelsen tør å estimere dato for dette. Men, byggestart fordrer finansiering og det er vel lite trolig at de får banklån/offtake uten denne siste avklaringen på anken av driftstillatelsen/avgjørelse på ekspropriasjonssaken. Dette henger nå på at NFD får opp farten. Rart at det skal være så vanskelig? Det kan jo tyde på at de har problemer med å underbygge tillatelsen som DMF har gitt selskapet.

Tipper NFD har hatt hendene fulle med både covid og ESA-klagen de måtte håndtere. De fikk heller ikke startet på saken før DMF sendte over sin juridiske vurdering den 26. mars i år (tre mnd for sent).

Siden advokatene til NOM har dialog med NFD og Ivar ikke er bekymret så tror jeg de har så god kontroll som de kan ha på denne avgjørelsen.

Personlig er jeg veldig sikker på at avgjørelsen kommer i første halvdel av august.

1 Like

Joda, de har sikkert mye å gjøre, men ekspropriasjonssøknaden ble sendt inn i juli 2019. Synes som at alt går tregere og tregere jo flere de ansetter i staten… Disse sakene henger sammen, så det er vel derfor det tar så lang tid også med ekspropriasjonssaken.

Hvis de offentligjør dette i august så er det supert. Jeg tenker det kan drøye lenger da ferien ofte går inn i august og det tar tid å komme i gang igjen.

Har fått bekreftet at NFD behandler både klagen på driftskonsesjon og ekspropriasjon under ett, og når de ikke hadde all dokumentasjon før nærmere april så er det litt av grunnen.

1 Like

Derfor kursen raste idag?

Jess.
Jeg fikk heldigvis solgt meg kraftig ut før vi falt så mye under 3kr. Ikke at jeg er det grann bekymret for verken utfallet av søknaden eller den kommende rettssaken - men fordi sikkert mange andre kommer til å bli det og dra kursen ned i søla igjen.

Det er ikke utenkelig at dette vil forsinke signering av offtake med japanerne heller.

Snakkes igjen om noen uker/måneder.

Fornøyd med en del salg rundt 3-tallet selv :slight_smile: Men jeg begynte tilbakekjøp allerede i dag, da det ikke var mye nytt i denne nyheten slik jeg ser det, og vi raskt kan se 3+ igjen. Klart det kan tenkes at mange nykommere over de siste ukene kan skvette i trusa av dette da, i så fall ser jeg for meg en kanal på 2,6-2,8.

Hva skal ligge til rette før du kjøper igjen?

Det virker, som det er uhyre lett, å ta skræmmern på NOM.
Personlig stoler jeg på uttalelsene til CEO og ser ingen grunn til å bekymre seg.
Støtter Eventyrer at dette er en flopp

Kan noen forklare meg hvorfor AMR saksøker NOM og ikke staten? Er ikke det litt som at jeg har en restaurant (gruve) og jeg får skjenkebevilling (driftstillatelse) av kommunen (staten) og blir saksøkt av en annen restaurant (gruveselskap) i nabogaten fordi de mener at kommunen (staten) har gjort en feil?

2 Likes

Det er flere som lurer på det samme. Det gjør hele søksmålet mindre seriøst. Det som overrasker meg er at søksmålet ikke ble avvist av retten. Istedenfor har de berammet 7 hele dager.

1 Like

Final decision on Engebø operating license expected after summer

Hvis vi skal stole på selskapet, så ordner dette seg.

The Company is confident that the operating license will be retained as granted
in June 2020, which grants Nordic Mining rights to all minerals in the Engebø
deposit, and includes an open pit and underground phase, however, with a
possibility for revision after 10 years.

Det hele virker jo nesten som bevist kursmanipulering. Nesten som bestilt gjennomfører AMR forskjellige begrep som trykker kurset ned i jevne mellomrom slik at det er mulig å hente 10-30% fortjenste innen relativt kort tid.

Jaja…Jeg er nå med helt til slutt.

1 Like

Jeg stoler på selskapet, men jeg stoler som sagt ikke på andre aksjonærer. NOMs aksjonærbase består nesten utelukkende av småaksjonærer. Lettskremte sådan. Det ser man gang på gang. Jeg venter en stund til alt har roet seg før jeg kjøper meg inn igjen. Regner med vi skal tilbake til emi-kurs, kanskje lavere.

1 Like

Skrev innlegg på Hegnars Sirkus:
Fundamentalt siden sist har det kommet to “nyheter”:

• Videre bekreftet samarbeid med rutilpartner
  • AMR søker driftskonsesjon samt søksmålet deres får svar fra tingretten ca medio september.

Av disse er vel den første risikodempende, mens den andre ikke kommer med noe vesentlig nytt. I tillegg sier NOM at det ventes svar fra NFD etter sommeren, noe som antagelig også vil avgjøre rettssaken. Dette fordi det er et forvaltningsspørsmål, og ikke et rettsspørsmål, hvem som får rettigheter til en enkelt forekomst. (ref. tidligere omtalt (her eller på FBgruppen) liknende dom, orker ikke grave nå så ta mitt ord eller grav selv).

Teknisk har vi hatt en fin stigningsperiode i det siste, med stort sett disiplinerte selgere og minkende grad nedsalg på stigning. Sell-offet etter AMR-stuntet ser ut til å ha avtatt, og støtten på 2.5-2.6 ser så langt ut til å ha tatt godt imot. Støtten består slik jeg ser det av stigende trender fra november og mars, samt horistonal støtte i området 2.5-2.6. MA20 gir støtte på 2,69. Spennende om den holder :slight_smile:

RSIs stigende trend fra oktober -20 har fremdeles litt å gå på før trendlinjen røres.

Så blir det springende punkt på kort sikt om selgerne finner disiplinen igjen, eller tar bena på nakken :slight_smile:

NOM-aksjonærer: 6873 (+148)

Der tikket kjøpssignal inn i EMA20 v.s. SMA20-modellen på 30-min chart

3 Likes

Nordic Mining enters into agreement for offtake of the remaining rutile production from Engebø

2 Likes

Hvorfor er det ingen større eiere i NOM? skulle tro at selve prosjektet var rimelig derisket nå? Eller er det mange venter på en stor emisjon? (som kanskje ikke kommer)