Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Det kommer ingen før NFD har konkludert i saken om rettigheter og ekspropriasjon, og når finansiering er sikret.

Sannsynligvis har vi svar på begge deler i løpet av de neste 4-8 ukene.
NFD kan saktens gi endelig svar allerede denne uken.

3 Likes

Jeg kan forøvrig nevne at jeg har kjøpt meg kraftig inn igjen siden meldingen om AMRs søknad om driftskonsesjon.
Denne konsesjonen vil de forresten aldri få så lenge NOM har utvinningsrett til statens mineraler over hele området.

Det er også ventet at NFD vil melde sin konklusjon denne uken. Dette vil da avspore neste ukes rettssak fullstendig.
Krysser fingrene.

1 Like

liten digresjon: AMR er jo litt interessant (som i en svindel), trenger vel bare å gå gjennom bevegelsene / fortsette leken for å holde sine aksjonærer/grunneiere fornøyd. De er i en vinn vinn situasjon hvis det stemmer at grunneierene har overført sine rettigheter til AMR. Enten får AMR presset penger ut av NOM eller så kan de melke “royaltien” når den kommer en dag i fremtiden på grunneierenes bekostning.

Grunneierne overførte alle rettighetene til AMR i 2018. På den tiden eide også grunneierne rundt 2/3 av AMR, men etter emisjonen i fjor høst eier de under 50%. De har altså mistet kontrollen over selskapet og egne rettigheter. De nye aksjonærene som kom inn har tette forbindelser til Tore Viana-Rønningen.

Uansett vil AMR få 1.5% av omsetningen til Nordic Mining i royalties. Dette er gitt av mineralloven.
I tillegg ønsker de salgsverdien på granat, her krever de noe i størrelsesorden 200 millioner kroner (i følge flere avisartikler i Firda hvor grunneierne står frem med kravene sine).

Nordic Mining har ignorert AMR fra starten av. Dette har trolig gjort AMR mer og mer desperate, og de forsøker stadig nye sprell for å tvinge NOM til forhandlingsbordet i håp om å få en grunneieravtale med bedre betingelser enn de har rett på.
Søksmålet, driftskonsesjonen, prøveboringen, reguleringsplanssøknad er alle forsøk på å skremme NOM. AMR vet veldig godt at de aldri vil få konsesjon til å etablere en gruve, så å foreta prøveboringer og å søke om reguleringsplan er bare for å få det til å se ut som de har et seriøst prosjekt. Heldigvis har både kommunen og direktoratet for mineralforvaltning gjennomskuet spøken deres for lengst.

Lurer også på om grunneierne begynner å føle seg lurt snart. De har ikke fått NOE ekstra ut av “samarbeidet” med AMR, og det har kostet de ganske mange penger i form av tapte royalties.

4 Likes

Invitation to the presentation of the Q2 2021 results on Friday 13 August 2021 at 10:00 (CET)

1 Like

Dårlig svar fra ministeren… de bør skamme seg

Ikke rart med en minister fra Venstre, kan en ikke forvente annet.
Venstre er i utgangspunkt svært negativ til gruvedrift, men er avhengig av støtte fra Høyre.

1 Like

Nordic Mining ASA (EN Expand:NOM) - Interim report per 30 June 2021

Fant tilfeldigvis følgende artikkel om finansiering av Keliber. Kanskje av interesse for noen. Var nytt for meg, men det trenger ikke å bety så veldig mye. :slight_smile:

Keliber to launch EUR 30m fundraise in September, plans EUR 350m fundraise in 2022 – CEO | Mergermarket (acuris.com)

1 Like

Det er kjedelig akkurat nå (litt stygt sagt, avklaringen som burde komme i starten av året, venter nå på at næringsministeren blir byttet ut så departementet kan slippe løs tillatelsen)

Og da får en finne de små gledene en kan i ventingen. Jeg har sett sånne kurver før, men det var først i dag at jeg oppdaget at den har et navn, en “Lassonde kurve”

Kilde: Visualizing the Life Cycle of a Mineral Discovery - Visual Capitalist

4 Likes

Næringsministeren kan vel ikke ene og alene bestemme når svaret på saken fra NFD skal offentliggjøres?

Nei. Men sikkert praktisk å gi noen hint om at avgjørelsen ikke passer midt i valgkampen

Ja, gode muligheter for at den nye kommer fra SV…

Sjansene for det er nok heller små.
Ser MDG tror på julenissen, med håp om å bli tatt inn i varmen på bekostning av SP.
Desperasjonen er tydeligvis stor, deri gården :laughing:

Nordic Mining ASA: Mandatory notification of trade - primary insider

1 Like

image

100 millioner a dere, dæven. Hadde ingen anelse om at jeg også hadde en formue i 100millioners klassen.

4 Likes

Flott han har troen :star_struck:
Tyder på at dette går veien.
Til og med SV hausser elbil og batterifabrikker.
Da må de også skjønne at gruvedrift er nødvendig i denne settingen.

Gleder meg til aksjene mine er verdt 2792 pr stk :money_mouth_face:

Reserves of Keliber’s largest lithium deposit increased by 55 percent

4 Likes

Nordic Mining ASA: Mandatory notification of trade - primary insider

1 Like