Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Tentativ og forsiktig optimistisk triggerliste for NOM i Q3:

• Dom fra tingretten neste uke (innen 24. september i følge dommeren)
  • NFD-avgjørelse kort tid etter dersom dommen enten avviser AMRs krav eller dømmer i NOMs favør
  • Miljødept. avviser klagen på revidert utslippstillatelse
  • De to intensjonsavtalene blir endelig signert når rettighetsspørsmålet er avklart
  • Finansering løser seg

Kursmål: 5-7 kroner hvis overstående kommer i orden. Da er caset fullstendig de-risket og prosjektet kan realiseres med byggestart i Q4 i år eller Q1 neste år.

4 Likes

Correction: Mandatory notification of trade - primary insider

Gode signal på innside handler

1 Like

Sibanye-Stillwater closes EUR 10 million second tranche of equity investment in Keliber

Ruling in case against Artic Mineral Resources expected mid-October

Virker som dommerfulmektig ikke har peiling på hva det snakkes om i rettssaken😂

Det er jo ikke helt bull at det trakk ut med avgjørelse. Kan tyde på at det er noe som må vurderes med søksmålet?

Keliber finansiering engang i 2022. Desverre på finsk (Roadmap @ 43:30): (Keliber Litiumhankkeen tilannekatsaus 23.09.2021 - YouTube)

De skal hente €350 millioner hvorav 40% fra eksisterende eiere og 60% som lån. (ref. adm.dir. Hannu Hautala i video)

Egne tanker:

40% av €350 millioner er €140 millioner fra eksisterende eiere.

NOM eier 12,7% av Keliber.
12,7% av €140 millioner er €17,78 millioner. I kr så kan man grovt gange med 10. Dvs. ca. Kr 180 millioner.

Hva tror dere, hva skjer med NOMs posisjon i Keliber?

Utvannes. Nom er blitt trenert og sabotert i hvor mange år nå? kunne vært en stor og sterk eier i veldig mange gruve og industri prosjekter om de ikke fortsatt levde kun på småaksjonærenes nåde. Men da måtte de kommet i mål med en kontantstrøm fra hovedprosjektet sitt for mange år siden. Her stampes det i prosesser, klagesaker og byråkrati. Og grøten er iskald

Er jo lov å håpe på at verdien i keliber er såpass høy at de tør spørre aksjonærene om penger og at det er innvannende… Verdien synes jeg er litt tungt å finne ut av. Prøvde å sette meg inn i keliber i går men ble avbrutt, Husker jeg rett så er plan på å utvinne 75000 tonn ren LiO2 pr år?

Mulig jeg er helt ute å sykle, men er ikke tallet rundt 12500 tonn? Ny DFS kommer jo etter hvert og har sikkert oppjusterte tall.

Side 37: Plain Portrait Document with HA logo (keliber.fi)

1 Like

– Dette er hårreisande. Vi er ein part i saka, og skulle fått høve til å klage på vedtaket, seier Jørund Nygård.

Han er fylkessekretær i Naturvernforbundet i Vestland,

Skjønner frustrasjonen til nom og hvorfor det er vanskelig å komme noen vei med noe som helst når det er så tydelig at formålet er å usaklig klage på ethvert vedtak for å trenere noen de ikke liker

3 Likes

I dag er siste dag av “uken som starter 11. oktober”.

Jeg er ikke alene om å bli skuffet dersom dommeren ikke klarer å levere fra seg dommen i dag.

1 Like

“Dommen er ikke klar enda, men er ventet ila neste uke. Den sendes ut så fort den er klar. Det stemmer at den var planlagt klar til uke 41, men det er dessverre blitt forsinkelser”

• saksbehandler Oslo Tingrett
4 Likes

Denne dommen dere venter på, er det endelig eller kan den ankes?

Kan sjå ut som ein bunnformasjon.

hvis dommen er at saken avvises så tror jeg ikke den blir anket, dersom den dømmes i favør av en av partene vil den nok ankes av tapende part.

1 Like

Det er jo en fin “trigger” men er ikke så sikker på at den rettsaken i seg selv er så voldsomt viktig (utover psykologien i aksjen)

Mer spennende er det at alt skal på plass nå de nærmeste halve året med løyver, finansiering, og sette spaden i jorda. Og så se på hva vi kan stå igjen med når gruva er et faktum. (det er helt vilt hvor utrolig vanskelig det skal være å starte opp noe sånt i dette landet)

Får sikkert noen sure gjensyn med kjeppstikkere og så er det jo en greie å se hvordan aksjonister lenker seg til maskiner og infrastruktur.

1 Like

Om NOM skulle tape er jeg ikke så sikker på at de vil anke. De har jo uansett rettighetene til rutilen, så da kommer de vel til å se hva kriteriene i dommen sier før anke eventuelt settes. Men nå har jeg ikke noe tro på at NOM vil tape heller da…

Vel, i utgangspunktet er jeg uenig med deg.
Samtidig så er det 16 år til NOM kommer inn på Vevringsiden og de kan jo vente å se om det fremdeles er noen AMR.

Samtidig vil et tap i tingretten gjøre det litt kleint for departementet som skal tolke det samme rettighetsspørsmålet.

Gratulerer😃
Deilig at AMR må punge ut!

11 Likes