Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

1. Det er ikke 23 boliger, det er 23 bygninger hvorav de fleste er skur, uthus og fjøs
  2. Området er allerede regulert til drift på mineraler
  3. Det har allerede vært gjort grundige vurderinger mtp kulturminner
  4. Klageutvalget skal behandle klagen 24. november. Den vil da bli avvist.

Det eneste aktivistene har klart er å få kommunen til å gå med på at tillatelsen må vente til klagen er behandlet før de får begynne. De skulle uansett ikke begynne før tidligst 7. november, så to og en halv ukes venting er no worries.

Det eneste som er bekymringsverdig er at statsstøttede organisasjoner aktivt benytter forvaltningen som bremsekloss på demokratisk forankrede og godkjente vedtak. De vet selv at denne klagen er grunnløs. Den eneste årsaken til at de gjør dette er for å sabotere Nordic Mining. At de blir finansiert av skattepenger er litt vondt for meg å forstå.

6 Likes

La dem holde på, dem gjør seg selv til narr. Tror dette er mer til fordel for NOM, når de mest høylytte motstanderene viser hvor usaklige de er.

Synes det er verre at en avis ikke klarer å holde seg mer etterrettelig, men kanskje ikke helt uvanlig at det vinkles så dramatisk som overhode mulig for å selge dagens ark.

2 Likes

Invitation to the presentation of the Q3 2021 results on Tuesday 9 November 2021 at 10:00 (CET)

Lump sum EPC contracts signed for Engebø construction

1 Like

Når de signerer kontrakter tilsvarende 1,35 milliard kroner må de være ganske trygg på at finansieringen ordner seg.

6 Likes

Godt å se at det endelig begynner å skje noe. Kommer sikkert til å treffe på flere små veihumper framover, men ser endelig et lys i tunnelen :slight_smile:

1 Like
2 Likes

Nordic Mining appoints Project Director for Engebø Rutile and Garnet Project

4 Likes

Kursmål har vel vært 5-7NOK fra SP1M og 14-15NOK derisket.

Dette var før siste DFS, før Keliber bekreftet +30% på sine ressurser og AMR saken ble avklart.

Gjenstående risk tør jeg nå påstå også må tas ned en del hakk. NFD kan ikke ha mye spillerom nå med DMFs innspill og dommen fra tingretten. Finansiering nå med kun ~200musd istedenfor 300 gjør det også langt enklere. I tillegg har rutilmarkedet endret seg mye i positiv forstand. Ref Sierra Leone (25% av produksjon) hvor kundene ikke kan føle seg trygg på å få levert varene…

Tror fort den evt emisjonen kan bli på 5-7NOK når de siste store pkt blir ferdig avklart her.

Ikke akkurat forward looking statement :stuck_out_tongue:

Håpløst med sånn slurv i børsmeldinger

Fort gjort å trykke 2021 istedet for 2022 :sweat_smile:

Men enig at det bør være nøye gjennomlest før en børsmelder noe for akk. slike feil.

Det er ingen som påstår at børsmeldinger er NOMs sterkeste side heller :wink:

1 Like

Nordic Mining ASA (EN Expand:NOM) - Interim report per 30 September 2021

1 Like

Det er egentlig kun svaret fra DMF som gjenstår.

The parties are in the process of finalizing the final offtake agreement, which
in respect of the Japanese trading house will be negotiated in parallel with
negotiating their participation in the financing of the Engebø project and
expect the final agreements to be signed by year-end.

In June 2021, Nordic Mining appointed Clarkson Platou Securities AS (“CPS”) and
SpareBank 1 Markets AS (“SB1M”) to advice on the project financing for the
Engebø project. Positive interest has been received from investor pre-soundings
undertaken this summer-autumn, and the Group is now in processes with selected
strategic investors related to possible participation in the project financing.
The formal financing process will be started in due course pending final
decision on the operating license by the Ministry of Industries, Trade and
Fisheries.

1 Like

Det er naturlig å tro at NOM har fått uoffisielle opplysninger om utfallet til klagesaken NFD behandler.

Dette begrunner jeg med følgende resonnement: NFD lovte i utgangspunktet å være klar på nyåret i år, deretter før sommeren, deretter like etter sommeren, og nå er vi i november.
Ivar har tidligere bekreftet at de har dialog, og NFD begynner å få et forklaringsproblem til forsinkelsen. I slike tilfeller får man gjerne drypp av informasjon på forhånd for å “roe stemningen” litt.

Det kan godt være at avgjørelsen er ferdig også, men at NFD ikke vil slippe den før statsråden har satt seg grundig inn i saken. Alle vet at saken blir kontroversiell og at media vil dukke opp med mikrofoner og spørsmål - da gjelder det å kunne svare for seg og vite hva saken gjelder. For Vestre er dette helt nytt siden han startet i rollen sin for under en måned siden mens saken har pågått i årevis.

En fordel er at regjeringen har vist at det har pondus til å ta upopulære avgjørelser til det beste for landet, ref Støre som står på et klimatoppmøte og sier at Norge skal fortsette å produsere olje og gass.

4 Likes

Jeg hadde en mistanke, og det var enda bedre enn jeg trodde

Keliber eierandelen blir stadig mer gullkantet
image

(nå fikk jeg inntrykk på den kveldswebcasten at Fossum mente Keliber var et mindre prosjekt enn Engebø? Jeg kan ta feil der selvsagt, da jeg ikke har satt meg veldig inn i omfanget på keliber. Omså stemmer, så setter jo det NOM i litt perspektiv, mtp at keliber i sum nå er verdt over 1,5mrd.) og nordic minings prising er 686 millioner - keliber andelen på 194millioner == engebø 500mok

En veldig veldig grov forenkling, og jeg får alu patenter/komersialisering og subsea gruvedrift free of charge, når den tid kommer. Begynner å se veldig bra ut dette, og allerede en god oppside når den blir “oppdaget”

1 Like

Absolutt.

Eneste jeg er “engstelig” over er finansieringen av Keliber og hvordan det slår ut mot NOM.

Er flere transjer mot Stillwater-Sibyane (De har investert mye i mange lithium prosjekter siste 2 årene, litt spennende, og tror ikke vi er i nærheten av toppen med alle batterifabrikkene som skal på plass. Såpass at jeg vurderer fortsatt om jeg skal investere et stykke utenfor komfortsonen (sør-afrika).

Tror det var 3 transjer og dette var den andre. Så blir en utvanning til. Men ikke veldig mye etterhvert som selskapet oppnår høyere “prising” i markedet.

Det gjenstår visst bare 5MEUR igjen av Sibanye-Stillwater investeringene, til 40EUR pr aksje, så 125000 akjser i utvanning

2 Likes

“SSW plans to play a key role as an industrial anchor investor in the project financing planned for mid-2022 and has in accordance with the investment agreement the option to secure a majority shareholding in Keliber, following the completion of the updated Feasibility Study.”

SSW eier i dag 26,7%, hvis de har en opsjon om å bli majoritetseier så kan det tolkes at de skal eie 50% eller mer. I så fall blir det ca 25% nye aksjer, og NOM vil reduseres fra ca 13 til ca 8% eierskap.

Tenker jeg rett her?

2 Likes