En liten oppdatering på hva som foregår i kulissene, samt min vurdering til slutt.
tl:dr; Næringsdepartementet ber om miljømessig vurdering fra miljødirektoratet, jeg mener det betyr at de straks er klar til å sende ut svar med godkjenning.
Fredag 19. november sender Nærings- og Fiskeridepartementet (NFD) en “anmodning om innspill” til Klima- og Miljødepartementet (KLD):
Vi ber om Klima- og miljødepartementets vurdering av anførslene knyttet til de miljømessige konsekvensene av Nordic Rutile AS’ prosjekt i Engebøfjellet. Klagene er vedlagt.
Vi ber om at vurderingen oversendes NFD innen 1. desember 2021.
Allerede tirsdagen etter sender KLD anmodningen videre til sitt faglige organ, Miljødirektoratet (Mdir):
Departementet ber om at Miljødirektoratet gjør en vurdering av anførslene som fremkommer i vedlagte klager knyttet til de miljømessige konsekvensene av Nordic Rutile sitt prosjekt i Engebøfjellet. Vurderingene vil bli anvendt i tilbakemelding til Nærings- og fiskeridepartementet.
Vi ber om at vurderingene sendes oss ila tirsdag 30. november.
Svaret fra Mdir tilbake til KLD var noe forsinket, men ble i dag publisert på eInnsyn med dokumentdato 9. desember.
Av denne brevvekslingen kan det trekkes følgende konklusjoner:
- NFD ville aldri spurt om KLDs miljømessige vurdering dersom de hadde til hensikt å avslå klagen. NFDs oppgave er å vurdere rettigheter etter mineralloven, samt ekspropriasjonssaken. Dersom saken ikke holdt vann, ville de avslått på dette grunnlaget. Det er derfor fornuftig å anta at det juridiske her er ferdig behandlet og i favør NOM.
- Jeg vil også tro at partiet Venstre som hadde statsråden i NFD før valget ville brukt et eventuelt avslag for alt det var verdt i valgkampen i september og kommet med avgjørelsen allerede da - men siden avgjørelsen etter alle solemerker er positiv så var det ikke så viktig å få fortgang i den.
- KLD har nylig avslått klagene på utslippstillatelsen. Alle miljøargument fremsatt av aktivister ble behandlet i denne ankesaken. Nå som anken er avslått betyr det at KLD fremdeles er for Nordic Minings deponi og prosjekt.
- Videre virker det noe rart at NFD skulle legge seg borti det miljømessige når det finnes eget departement for dette. Den eneste forklaringen jeg kan komme på er at de ønsker å tette alle mulige hull mtp kritikk av opprettholdelse av driftstillatelsen. Dette er kirsebæret på kaken og prikken over i-en. NFD skal rett og slett smykke seg med KLDs velsignelse for å gjøre sin egen avgjørelse mer uangripelig.
- Ettersom KLD satt svarfrist fra Mdir 30. november når de selv måtte svare innen 1. desember tyder på at de ikke har til hensikt å behandle eller vurdere Mdirs vurdering ytterligere. Den skal kun videresendes til rette departement.
- Nå som svaret fra Mdir ble mottatt av KLD den 9. desember må vi anta at NFD i dag har fått svaret i hende.
- Det er nærliggende å tro at NFD ikke kommer til å behandle Mdirs anmonding, men at de kun kommer til å copy-paste hele uttalelsen inn i avgjørelsen før den er klar til utsending.
- En mulig kilde til forsinkelse er de seneste dagers Covid-nedstenging. Selv om mineralavdelingen sikkert jobber uanfektet av dette vil avgjørelsen kanskje få en tur innom noen høyere i systemet som har ekstra mye å gjøre om dagen.
Under er bilder av brevene. Jeg har enda ikke fått innsyn i brevet som ble publisert i dag med den faktiske vurderingen. Det vil jeg trolig heller ikke få før NFD har kommet med sin avgjørelse.
Brev fra NFD til KLD, datert 19. november:
Brev fra KLD til MDir, datert 23. november:
Svar fra Mdir til KLD, datert 9. desember: