Takk for et godt spørsmål!
Jeg skal svare så presist jeg kan:
- NOM snakket i utgangspunktet om 60% bankfinansiering og 40% “annet”. I løpet av Q3 og en egen livestream på Investorwebs Facebookside har han snakket om 50-60% (se ved 24:00 minutter). (Det var forøvrig et av mine spørsmål han besvarte her)
- Dealen er at offtakepartnerene får en rabatt på markedsprisen. Dette spørsmålet er også noe jeg har spurt om, men tror det må ha vært i Q1 eller Q2-presentasjonens Q&A for jeg fant ikke svaret i den andre livestreamen her.
Sistnevnte er en bra ting. Cash forhåndsbetaling stiller ofte større krav til rabatt, samt at man har en risiko dersom markedsprisen øker etter avtaleinngåelse. En fast prosentrabatt på markedspris er fordelaktig fordi man får betalt for oppgangen dersmom råvareprisene er i en stigende trend - noe den faktisk er:
Rutilprisen var anslått til 1179 dollar per tonn i UDFS, mens vi nå snakker om priser som nærmer seg 2000 dollar (beklager at jeg ikke har link til sistnevnte, det er alltid litt stress å finne troverdige råvarepriser på sparket).