Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Hei,

Ja, det stemmer jo. På “folkemunne” betegnes hele fjorden som Førdefjorden.

Det var ment å poengtere at de rette myndigheter og institusjoner allerede har utredet hvilken minimal påvirkining sjødeponiet ville ha og da spesielt for den anadrome fisken som vandrer ut og inn hele fjorden.

2 Likes

@Savepig jeg har fått med meg at du holder et øye med NOM, men at du heller ikke har den i porteføljen din.
Hva er vurderingen din? NFD-avgjørelsen kan komme hvert øyeblikk, og kursen blir trolig aldri den samme igjen ettersom CEO flere ganger nylig har gitt uttrykk for at finansieringen er så og si i boks, men at de avventer endelig avklaring på driftskonsesjonen for å få bedre betingelser med banken.

Hvor lenge tør du sitte på gjerdet?

2 Likes

Jepp, det stemmer. Synes selskapet har jobbet veldig bra i et ekstremt næringsfiendtlig land.

Men er veldig redd for hva en rødgrønn regjering kan finne på, og ser at jeg heller vil ta på meg joggeskoene enn å tilføre enda en binær risiko til min portefølje

Jeg synes det er i overkant forsiktig å være redd for politisk innblanding på et slikt tidspunkt når alt er gitt av tillatelse og alt er godkjent etter tusenvis av dokumenter med høringssvar og undersøkelser.

Det eneste jeg er redd for er støy fra aktivister, men mister ikke nattesøvnen.

3 Likes

En liten oppdatering på hva som foregår i kulissene, samt min vurdering til slutt.
tl:dr; Næringsdepartementet ber om miljømessig vurdering fra miljødirektoratet, jeg mener det betyr at de straks er klar til å sende ut svar med godkjenning.

Fredag 19. november sender Nærings- og Fiskeridepartementet (NFD) en “anmodning om innspill” til Klima- og Miljødepartementet (KLD):

Vi ber om Klima- og miljødepartementets vurdering av anførslene knyttet til de miljømessige konsekvensene av Nordic Rutile AS’ prosjekt i Engebøfjellet. Klagene er vedlagt.
Vi ber om at vurderingen oversendes NFD innen 1. desember 2021.

Allerede tirsdagen etter sender KLD anmodningen videre til sitt faglige organ, Miljødirektoratet (Mdir):

Departementet ber om at Miljødirektoratet gjør en vurdering av anførslene som fremkommer i vedlagte klager knyttet til de miljømessige konsekvensene av Nordic Rutile sitt prosjekt i Engebøfjellet. Vurderingene vil bli anvendt i tilbakemelding til Nærings- og fiskeridepartementet.
Vi ber om at vurderingene sendes oss ila tirsdag 30. november.

Svaret fra Mdir tilbake til KLD var noe forsinket, men ble i dag publisert på eInnsyn med dokumentdato 9. desember.

Av denne brevvekslingen kan det trekkes følgende konklusjoner:

  • NFD ville aldri spurt om KLDs miljømessige vurdering dersom de hadde til hensikt å avslå klagen. NFDs oppgave er å vurdere rettigheter etter mineralloven, samt ekspropriasjonssaken. Dersom saken ikke holdt vann, ville de avslått på dette grunnlaget. Det er derfor fornuftig å anta at det juridiske her er ferdig behandlet og i favør NOM.
  • Jeg vil også tro at partiet Venstre som hadde statsråden i NFD før valget ville brukt et eventuelt avslag for alt det var verdt i valgkampen i september og kommet med avgjørelsen allerede da - men siden avgjørelsen etter alle solemerker er positiv så var det ikke så viktig å få fortgang i den.
  • KLD har nylig avslått klagene på utslippstillatelsen. Alle miljøargument fremsatt av aktivister ble behandlet i denne ankesaken. Nå som anken er avslått betyr det at KLD fremdeles er for Nordic Minings deponi og prosjekt.
  • Videre virker det noe rart at NFD skulle legge seg borti det miljømessige når det finnes eget departement for dette. Den eneste forklaringen jeg kan komme på er at de ønsker å tette alle mulige hull mtp kritikk av opprettholdelse av driftstillatelsen. Dette er kirsebæret på kaken og prikken over i-en. NFD skal rett og slett smykke seg med KLDs velsignelse for å gjøre sin egen avgjørelse mer uangripelig.
  • Ettersom KLD satt svarfrist fra Mdir 30. november når de selv måtte svare innen 1. desember tyder på at de ikke har til hensikt å behandle eller vurdere Mdirs vurdering ytterligere. Den skal kun videresendes til rette departement.
  • Nå som svaret fra Mdir ble mottatt av KLD den 9. desember må vi anta at NFD i dag har fått svaret i hende.
  • Det er nærliggende å tro at NFD ikke kommer til å behandle Mdirs anmonding, men at de kun kommer til å copy-paste hele uttalelsen inn i avgjørelsen før den er klar til utsending.
  • En mulig kilde til forsinkelse er de seneste dagers Covid-nedstenging. Selv om mineralavdelingen sikkert jobber uanfektet av dette vil avgjørelsen kanskje få en tur innom noen høyere i systemet som har ekstra mye å gjøre om dagen.

Under er bilder av brevene. Jeg har enda ikke fått innsyn i brevet som ble publisert i dag med den faktiske vurderingen. Det vil jeg trolig heller ikke få før NFD har kommet med sin avgjørelse.

:inbox_tray:Brev fra NFD til KLD, datert 19. november:

:inbox_tray:Brev fra KLD til MDir, datert 23. november:

:inbox_tray:Svar fra Mdir til KLD, datert 9. desember:

13 Likes

Fikk jaggu innsyn i dokumentet.
Vedlagt er Miljødirektoratets vurdering av de miljømessige anklagene mot NOM. Dette er altså sendt til NFD som skal bake det inn i avgjørelsen sin.
God bok!

Vurdering av anførsler om miljømessige konsekvenser i klager om Nordic Rutiles prosjekt i Engebøfjellet.pdf (213,1 KB)

13 Likes

Takk for alle dokumentene du legger ut her og informasjonen du graver frem @Donatello . Virkelig en bidragsyter og nettopp derfor jeg elsker å være en del av dette. Du gjør tekinvestor til et bedre forum :trophy:

6 Likes

Det var hyggelig sagt av deg! Jeg har vært aksjonær siden 2014 og over tiden har dette prosjektet blitt en slags hobby for meg. Det at man kan snike i postlister gjør det mulig å tilskaffe seg “lovlig innsideinformasjon” som kan være langt mer opplysende enn børsmeldinger alene.

Og fordi jeg har satt meg inn i alle rapportene og undersøkelsene så føler jeg at dette er et miljømessig trygt prosjekt som i tillegg kan vise seg å være en pengebinge av dimensjoner med en margin på spinnville 68%.

Da er det greit å kunne drøvtygge litt på all rådataen som sirkulerer i forvaltningen og gi noen indikasjoner til de som ikke er like nerd som meg.

Takk for at du setter pris på det :slight_smile:

11 Likes

Mener det er på plass å gi skryt og gode tilbakemelding til de som gjør et ekstra stykke arbeid. Vi er for mange som har lett for å slenge dritt om hverandre, mens å si noe positivt om en annen er blitt en sjeldenhet føler jeg selv.

Følger selv med på en god del aksjer, og har ikke samme mulighet til å følge så dypt som du gjør med alle aksjene, dermed er personer som deg gull verdt for meg. Stå på og vet at det er nok flere som setter pris på arbeidet du legger ned :grin:

4 Likes

Sant så sant. Den gangen jeg eide andre aksjer var det gull å finne ildsjelene som kunne belyse alt som foregikk, f.eks biotek og hvordan den prosessen fungerer :slight_smile:

2 Likes

Noen som har noen tanker på hvor stor emisjonen blir og noen regnestykker på hva NOM kan stå i når produksjon er i gang?

:pick::rocket:

De bør vel bare hente akkurat nok penger til egenkapital til lånefinansiering V driften?

2 Likes

Sånn jeg har forstått det, så har de en investor som muligens stiller stort når de planlegger å hente ca. 1 milliard i emisjon, så på dagens kurs ca. 333.333.333 nye aksjer…

E24:

Kapitalbehovet anslås til nærmere to milliarder kroner, og Nordic Mining tar sikte på å hente halvparten av dette beløpet gjennom ny egenkapital.

– Vi har signert en intensjonsavtale med et japansk handelshus for levering av råstoff fra gruven, og det er sannsynlig at dette selskapet også går inn med en stor andel av egenkapitalen vi skal hente, sier Fossum.

1 Like

Emisjon er jo en het potet for tiden. Jeg skal prøve å oppsummere hva jeg vet og tror i to ulike bolker:

Vi vet at:

  • Finansieringsbehovet er $ 218 M (1962 M kr)
  • Banklån skal utgjøre et sted mellom 50-60 %
  • Det japanske handelshuset skal delta med en signifikant andel i en rettet emisjon mot NOM (altså ikke mot datterselskapet Nordic Rutile)
  • Handelshus i Japan har nære relasjoner til japanske banker som gir gunstige lån til virksomheter som leverer råvarer til Japan
  • EU har tilsvarende støtteordninger til å dekke kapitalbehov til virksomheter som leverer råvarer til EU. Både titan og lithium står på EUs liste over kritiske råmaterialer.
  • Norge har ordninger for eksportkreditt, men jeg er ikke sikker på om NOM kvalifiserer
  • NOM engasjerte i sommer Clarksons Platou og Sparebank 1 Markets som finansielle rådgivere for å lodde stemningen blant internasjonale investorer, samt danne en helhetlig finansieringsplan. Det ble sagt på Q2 og Q3 at det var betydelig interesse fra investorer.
  • CEO har nylig sagt at finansieringen er stort sett i orden, men avventer endelig avgjørelse fra NFD ettersom den formelt sett utgjør en liten risiko. De får altså bedre betingelser av å vente til driftstillatelsen er formelt i orden enn å akseptere finansieringen i dag.

Sånn sett så ser det veldig bra ut.
Men la oss regne på hvordan en eventuell emisjon vil se ut dersom man lander på 50% emisjonsdekning. Dette er absolutt worst case i mine øyner.

50% emisjon tilsvarer et kapitalbehov på 981 millioner kroner.
Emisjonskursen vil være på et helt annet nivå enn i dag. Når emisjonen skal settes er prosjektet vesentlig derisket ettersom finansiering og driftstillatelse er OK .
Jeg tillater meg å håpe på en emisjonskurs rundt 5 kr og håper det er et konservativt anslag. Tidligere kursmål er nærmere 10-15 kroner for et derisket prosjekt.

981 millioner kroner delt på 5 kr per emisjonsaksje tilsvarer 196, 2 millioner nye aksjer. I dag er det ca 230 millioner aksjer i markedet.
Worst case blir dermed en utvanning på ca 45%

Det var altså mine $0,02.
Hva tenker dere andre ?

5 Likes

Er nokså noe jeg og har igjennom tenkt! Så om man vil sitte dypt i denne så må man laste opp nå med evt. utvanning :money_with_wings::money_with_wings:

2 Likes

Synes det høres ut som fornuftige anslag jeg.
En ting vi som allerede er i aksjen kanskje undervurderer er hvor mange potensielle investorerer som faktisk anser risikoen mtp NFD godkjenning som faktisk langt større enn hva vi mener den er. (Hører fra flere hold at det er mye kynisme og oppgitthet om hvordan politikere i Norge (les: ministere) historisk har brukt slike saker i politisk spill og dermed gir mer uforutsigbart risk-moment.

Mener selv at dette er en urealistisk negativt perspektiv på situasjonen…

Dette tror jeg legger mye mer press ned på kursen enn hva den kjente/forventede emisjonen vil gjøre. Derisket var det vel 17-18 NOK fra SP1M og 14 NOK fra DNB. I mine kladdeark har jeg satt emisjonskursen noe høyere enn 5 NOK :slight_smile:

3 Likes

Ja, jeg håper jo selvsagt på høyere emikurs og lavere utvanning selv. “Best case”-kolonnen i excelarket mitt ser jo betydelig bedre ut.

Uansett er det vanskelig å komme fra at dagens kurs er gratis penger med tanke på den overhengende sannsynligheten for et flertrinnsrakett av gode nyheter de kommende fire ukene:

  • Driftstillatelse OK
  • Banklån OK
  • Japansk handelhus-finansiering OK
  • Byggestart OK

Så jeg tror det blir bra nå altså.

1 Like

Jeg er meget nysgjerrig på excel-arket ditt. Kunne du vært interessert i å dele?

Jeg tror ikke jeg har skjønt helt, beklager litt lat spørsmål

Dette finansieringsbehovet dere snakker om, er det for å komme i gang med utvinning overhodet, eller er det gjennom levetiden til gruven?

Jeg synes 2 milliarder for en kai , knuseverk og et rør ut i sjøen høres sykt dyrt ut?

Den politiske risikoen i norge er nok desverre betydelig gjennom hele levetiden til denne gruven

Det er ikke SÅ interessant.
Bruker det mest for å estimere fremtidig utbytte, og da må jeg anta en viss mengde aksjer, et visst overskudd, en viss P/E og en viss utbyttepolitikk.

Tror jeg landet på et sted mellom 30 øre og 1 kroner per aksje i utbytte når Engebø er i full drift.
Det er en stund siden jeg jobbet med det sist, så nå finner jeg det ikke i farten.

Jeg kan jo lage det på nytt og se om jeg kan legge det ut her så kan alle dere få lov til å dra litt i alle variablene selv og se hvordan resultatet blir.

2 Likes