Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Som sagt, om de lykkes på tidsskjema ser dette fortsatt bra ut. Jeg regner det som en de-risk, men det er ikke gratis penger. Denne renta brenner godt med cash hvert år fram til NOM har lønnsom drift.

Jeg har sittet med denne i årevis, er på papirtap nå, men opportunity cost over samme periode er nok langt mer betydelig (bra bullmarked andre steder de senere årene). Jeg bestemte meg dog for at dette prosjektet ville jeg eie en del av, vinn eller forsvinn. Jeg selger ingenting, men må kanskje vurdere å øke den beskjedne posten.

Er NOM undertrykt av shorthandel? Kursen er laber.

Det har alltid vært en håndfull aktører som har vært flittige og gode på å tjene gode penger på shorthandel på Oslo "banan"børs, men å fokusere på det mener jeg er feil. En som shorter en aksje er en garantert fremtidig kjøper.

Tror nok heller vi ser litt konsekvens av usikkerhet og manglende info rundt finansieringen som sålangt er annonsert.

Det er meglere og selskapet selv som bør sikre at eksisterende aksjonærer har så god informasjon som vi i det minste har krav på rundt prosessen. Jeg forventer at de kommer snarlig med mer informasjon til markedet om detaljer som vil gi noe mer klarhet.

Det er ingen shortere som er store nok til å vise igjen på shortnordic listen. Det har ikke vært større shortere inne siden 2019.

Fullstendig kapitulering?

Ikke noe særlig volum den kræsjer på engang

2 Likes

Man ber jo dessverre litt om det selv ved å være inne i en aksje som har et så utkrystallisert behov for finansiering i en tid hvor pengene sitter alt annet enn løst og i en aksje som har vært kjent for å gi romslig rabatt i emisjoner. Vondt blir til verre når utvanningen øker proporsjonalt med den daglige kursnedgangen. Ingen vil kjøpe, men stadig flere vil ut. I en økende grad av desperasjon.

1 Like

Invitation to extended company presentation and Q3 2022 result on Tuesday 8 November 2022 at 10:00 (CET)

1 Like

Det blir bra å få høre litt fornuft fra CFO på Tirsdag.

Fremførbart underskudd fra 2021:

Litt grønn på skatt og di, men når de en gang tjener penger så kan dem skrive denne sum av på skatt! Jackpottt i så fall?

Det totale fremførbare underskuddet er på 585 millioner kroner, så det vil ta noen år før NOM må betale skatt siden overskuddene blir ganske lave de første 5-10 årene.

Noen betrakninger om ulike fremtider med ulike emisjonskurser. Filen er vedlagt for de som vil leke seg med andre tall
NOM-book.xlsx (18,8 KB)

2 Likes

Er der noe håp i hengende snøre/støre angående industripartnerskapet med EU? Ser det nevnes råvarer/mineraler?
Kom til å tenke på, at Engebø muligens er strategisk for Europa i forhold til mineraler?
Mitt enkle hode har jo forstått der slik at Kina omtrent kontrollerer alle råvarer internasjonalt?
Men sitter vel langt inne for Vestre å gi noe hjelpende hånd til NOM, og de som faktisk forsøker å få noe Norge kan eksportere?

2 Likes

Det er ikke noe spesielt med dette: dette er en ordning som skal gjøre at man blir mindre straffet av å investere i noe som er veldig kapitalkrevende før det gir avkastning

Fremdeles er man ikke i mål i Norge siden man må betale formuesskatt i alle de årene

1 Like

Her er en liste over EUs krititiske råvarer (Raw Materials Information System)

Men jeg tror ikke Titan (prosessert rutil/titandioksid) er viktig nok til å inngå partnerskap. Det hadde vært mer aktuelt for Lithium og Keliber.
Vi kan uansett spørre om det på Q3 på tirsdag.

2 Likes

Hva er dette slags rør?
Det er greit, du har solgt deg ut og vil ha lavere inngang før/under emisjon , vi forstår det.

Det var en kortslutning i hodet mitt, man betaler ikke formuesskatt når man går med underskudd.

Men det andre spørsmålet gjenstår: hva må de formuesbeskatte for når de kommer i drift?

Aksjeselskaper skal ikke betale formuesskatt. For aksjeselskap fastsettes formuesverdien på eierne med basis i aksjeverdien.

Så den dagen vi som aksjeeiere må betale formueskatt fordi NOMs aksjeverdi har gått i taket, så bør det være en glede for de fleste.

2 Likes

Dette er nytt for meg.
Skal ikke selskaper (selv om de er aksjeselskap) betale skatt for f.eks arbeidende kapital?

Jeg skjønner at vi som aksjeeiere må betale formuesskatt hvis verdien er høyere enn banklånene våre etc, men selve selskapet er vel ikke unnsluppet formuesskatt på egne verdier av den grunn ?

Edit: Lov om særregler for beskatning av selskaper og selskapsdeltakere (selskapsskatteloven) - Lovdata
" § 1-2. Formuesbeskatning
Aksjeselskap er fritatt for å betale skatt av formue."

Lærte noe nytt i dag også.

Ukraina er en av de største europeiske leverandørene av rutill, det strategiske bildet kan altså ha blitt endret en del det siste året. Jeg regner med at tall som er eldre enn et år vil være relativt utdatert for europa, og at importveien for rutill er blitt eldre. Når det er sagt så er det mye ilmenitt i andre land, bl.a. også Norge, så det er litt vanskelig at akkuratt rutillen i engebø skal være viktig nok til at EU vil inn som partner.

Thanks! Btw, would be great if this was in English, so it would be easier to understand for non-Norwegian speaking.