Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Da har jeg begynt å laste i NOM :slight_smile:
Sjekt å se at @Nocturne også er ombord :eggplant:

3 Likes

Åssen gikk rettsaken da?? Finner ikke noe på nett.

Ok, fant det på ett annet forum. November der.

Vel, jeg var ombord - og jeg kommer nok ombord igjen etterhvert :slight_smile:

1 Like

https://chat.xtrainvestor.com/channel/nom

Står godt forklart her hvorfor disse “funnene” er på feil premisser.
Kort fortalt har de antatt en prosentandel som er 200 ganger høyere enn påviste verdier av finpartikler. De kunne ikke svare på hvorfor de hadde kommet med denne antagelsen under rettssaken.

4 Likes

Invitation to the presentation of the Q3 2023 results on Tuesday 7 November 2023 at 10:00 (CET)

Nordic Mining ASA (EN Expand:NOM): Interim report per 30 September 2023

Solid presentasjon i dag, alt etter plan og nok penger frem til driftsstart eller med deres egne ord i presentasjonen i dag :

“Construction on track to start production in Q4 2024 at budget”

Selskapsverdi fortsatt kun ca 1.5MRD og som beskrevet tidligere…

Årlig driftsresultat (EBITDA) er estimert til 500 MNOK årlig i årene 2025-30. Produksjon for de første 5 års drift er allerede solgt og vil generere en kontantstrøm på ca. 4 milliarder NKR. Markedsrisiko er således betydelig redusert.

Mineralene som skal utvinnes er sterkt ettertraktet på verdensmarkedet og selskapet har nå sist oppjustert estimater i november 2022 fra 2.1 til 3.1 milliarder USD over prosjektets levetid.

Etter mine begrep en underpriset verdi på dette selskapet gitt potensialet her. Tiden vil vise om vi ikke snart ser en betydelig høyere pris på selskapet nå i tiden før driftsstart av verdens største titanium (rutil funn) og Europas eneste granat gruve. Definert som et “kritisk mineral” i EU direktiv i mars i år, eneste andre rutil gruve i Europa er tross alt i Ukraina ikke langt unna fronten.

3 Likes

De har vel noen lån som er utfordrende. Ett lån har betaling etter hvor mye brutto inntekt er. Har noen satt opp regnestykket på hva nordic selv sitter igjen med på EBITDA etter betalt alt av lån og det som skal betales for brutto inntekt?

Nordic Mining ASA: Completed drawdown of USD 50 million royalty instrument

Klassisk brudd oppover i chartet, så alt ligger til rette for at selskapet skal reprises nå som det kun er rettsaken igjen som gir noen form for risiko for at dette ikke blir butikk.

Veldig høy marketcap ift kurs nå etter siste emisjon (nederst rad i chartet), så det er greit å ha i mente at gammel kurs ikke er så veldig relevant.

1 Like

Hvor mye tror dere den går på ett positivt utfall i rettsaken? Var ikke denne rettssaken bare ett halmstrå?

I dagens miljø fokuserte verden blir jeg ikke kjempe overaska men trodde denne saken var en walk in the park?

1 Like

Bygger sten på sten med alle gode nyheter/on track. Så regner med den går over 1 kr denne uka. Da ting går etter plana, og h2 2024 faktisk nærmer seg med stormskritt.
I tillegg en fin stigende trend :fire:

Domsavsigelsen er utsatt til 10. januar: Overraskande vending: Dommen i fjordsøksmålet vert utsett – NRK Vestland.

2 Likes

Kalddusj i dag, kan ikke forstå at domsavsigelsens utsettelse skal gi en slik nedtur, men chartet så litt extended ut på kortere timeframes med siste tids oppgang, så rent teknisk var det å forvente en pullback, men hadde ikke sett for meg det skulle bli 2-siffret.

2 Likes

Aksjer er lett tilgjengelig for short og noen har tjent godt med kronasjer på å shorte NOM ved hver minste sjanse.

At en såpass stor sak med det vanvittige fokuset fra media blir noe utsatt er helt innenfor normalen… Egentlig helt innenfor normalen på hvilken som helst sak…

En utsettelse impliserer at saken ikke er så dårlig begrunnet at det er trivielt å avgjøre. Da er det rimelig å regne inn litt mer juridisk risiko.

4 Likes

Aksjen vil helt sikkert få en ny opptur i tiden før avgjørelsen i “Fjord Søksmålet” kommer 10 Januar. Med andre ord så vil kursen da også nå nivåer over 0,80 øre. Og et stykke over om dom som forventet går i Statens favør. Sterk nedgang i går da kortsiktige solgte seg ut etter at utsettelsen av dommen ble kjent. Nå vet vi i det minste hva vi kan forvente rundt hjørnet og det er en solid oppside i forhold til dagens nivå.

Og for hver dag som går nærmer vi oss driftsstart og jeg antar en trinnvis re-prising av aksjen.

2 Likes

Nordic Mining ASA: Cooperation on quartz in Norway

3 Likes
1 Like

Major Shareholding Notification - Mirabella Financial Services LLP

1 Like