Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Financial calendar

Finnes det noe mer binært øyeblikk enn dette?

2 Likes

Opp 10% før kjennelse

1 Like

Nordic Mining ASA (EN Expand:NOM): The Norwegian state wins court case against NGO’s

8 Likes

Nå må det ffs være nok

6 Likes

Pressemelding fra Naturvernforbundet indikerer at de vil fortsette (som de vel har sagt hele veien, så ingenting nytt i det): – Kampen for Førdefjorden fortsetter | Naturvernforbundet. Men dette koster dem mye penger.

2 Likes

Aksjen spretter opp før dommen. Noen gambler på serier i retten og kursoppgang. Kjøper aksjer kursen går opp, men faller dagen etter selv med seier i retten. Det spekuleres i innsideinfo, har mer tro på spekulanter som gambler. Noen tanker om hvor kursen går videre?

1 Like

Buy the rumour, sell the news. Eneste som er sterkere enn kjønnsdriften

6 Likes

Normalt så selger større aktører seg på dager med høy omsetning da det er lettere for dem å komme seg ut. Dag som idag med en rettssak passer bra for de som ønsker å ta gevinst evnt. De som begynner å få for stor eksponering mot Nordic Mining grunnet oppgangen.

Så kan vær flere grunner til nedgang.

4 Likes

Gode råd her, noen som har tro på denne i nærmeste fremtid, eller kanskje en volatil traderaksje. Blir nok ikke stille rundt miljøvernere med det første.

Oslo tingretts dom av 10 01 2024 (97 sider):

5 Likes

Nordic Mining ASA: Resignation of CFO

hmmmm…… hvordan tolker vi denne ? Liker ikke at folk slutter i innspurten.

Ifølge ordlyden i børsmeldingen slutter han straks med siste arb dag i NOM 31 01 2024
(+ serviceavtl med NOM etter dette) for å utforske muligheter utenfor selskapet.

Med andre ord går han ikke til en konkret ny jobb, om vi skal holde oss til ordlyden i børsmeldingen.

Iflg ordlyden begynner NOM straks arbeidet med å finne ny CFO.
Med andre ord kom oppsigelsen fra CFO uventet / uten forvarsel.

Må være flere enn meg som skulle ønske konkret opplyst i alle fall NOE om hva som utløste denne oppsigelsen, på dette tidspunktet.

Forrige CFO gikk (evt bla kastet) uten forvarsel «på dagen».

Børsmeldingen 22 08 2023 med info om ny CFO, med tiltredelse 15 10 2023:

https://newsweb.oslobors.no/message/597562

Ny CFO fungerte altså i stillingen i hele 3 måneder (snev av ironi)

Børsmeldingen 27 04 2023 da forrige CFO (Gjerde) sluttet i selskapet - også han for å «utforske andre muligheter utenfor selskapet»:

https://newsweb.oslobors.no/message/588747

Dette var kort tid etter at hele Engebø-finansieringen kom på plass gjennom en rekke avtaler og emisjoner.

Tror ikke han var noen god fit for rollen, bør kunne få tak i noen med litt mer bransjeforståelse. Setter penga på at neste ikke blir en nordmann.

3 Likes

Rart du nevner det - gjorde meg lignende tanke selv.
Bakgrunn fra shipping - ganske stort sprang til gruvedrift.
Forrige CFO hadde heller ingen bransjebakgrunn

Siden Engebø er første nye gruve i Norge på 40 år, er jeg enig i at det er god sannsynlighet for at utenlandsk CFO nå rekrutteres.

2 Likes
1 Like

Var tidligere aktiv på FA Forum. Og følger fremdeles ørlite med. Det dukker jo opp - der som her og i andre fora - interessante innlegg. Og tillater meg å sitere ett jeg syntes var interessant. For ordens skyld, kilden/nick er “Carbo” og innlegget datert 22.01.2024. Syntes det var informativt, og liker overskriften. Hvorfor skal alle miljøforkjempere egentlig forbli uimotsagt?

sitat

Informasjonskrig Nordic Mining - På tide med motoffensiv!

Carbo

NOM22.01.2024 kl 13:382474

I lang tid har Nom vært rammet av at Naturvernforbundet bruker media som verktøy til å svartmale og villede folk til å tro at Engebøprosjektet er en naturkatastrofe av dimensjoner. Naturvernforbundet har gjort et formidabelt stykke arbeid og har langt på vei lyktes med å få folk til å tro at livet i Førdefjorden nå skal ofres til fordel for dumping av 170M tonn tildels uutnyttet avgangsmasse.

For det første mener jeg grensen er nådd for hva som kan tolereres fra Naturvernforbundet!
Det ser ikke ut som de har grenser for virkemidler som kan benyttes, enten det gjelder direkte feilinformasjon eller bruk av tolkninger som formidles som etablerte sannheter.
For meg virker det som at Engebøprosjektet skal stoppes for enhver pris, selv om det går på bekostning av hva som er fakta.

For det andre mener jeg at informasjonen som formidles til media fra Naturvernforbundet, tildels kommer fra kilder med interessekonflikter som sammenblander naturvern og forretningsmessige interesser til selskapet AMR.
AMR krever som kjent rettighetene ett av mineralene som Nom har fått tildelt fra staten på Vevring siden.

Det er nå på tide at det settes ned et utvalg som aktivt arbeider for å ivareta Nom`s og mineralnæringens renomme! Hvor er Norsk Bergindustri som skal ivareta sine medlemmer i bransjen? De skriver at «…økt forståelse for bergindustriens samfunnsrolle er blant våre viktigste arbeidsoppgaver».
Spesielt har de et ansvar for faktaformidling ved en tilspisset konflikt mellom egne medlemmer. Ikke en lyd å høre fra dem mens Naturvernforbundet til stadighet får spaltelass i media til å spre ensidig misvisende informasjon om Engebøprosjektet. Media har et stort ansvar i sin formidling og det er nå på tide at et utvalg går gjennom publiserte artikler og vurderer disse opp mot fakta.
Det er åpenbart at resultatet av en slik gjennomgang vil være grunnlag for saker som kan og bør meldes til PFU.

Oppfordring til dere som leser dette:

Lag en e-post og kopier inn teksten over.
Send til:

ah@norskbergindustri.no

sitat slutt

Rett skal være rett: Norsk Bergindustri kom nylig med en uttalelse etter en annen rettssak i Tingretten (nok en gang var NOM tredjepart). Så det er mulig de avventer ytterligere uttalelser også i pågående i Høyesterett før dom har falt (rettssaken avsluttes i dag, og dom følger vel i løpet av noen uker):

– Nå er det på tide at stridsøksa legges ned Norsk Bergindustri

For ordens skyld. Har selv noen aksjer (1.9 mill, sry 1.7m) i NOM.

3 Likes