Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Så det er ikke manglende tilgang til det viktige Kina-markedet for polysilisium som er grunnen til kursraset, og at anlegget i Moses lake måtte stenge ned? Da nyheten om nedstegning kom den 15. juli så var kursen kr 5.68. Siden den gang så har både Marshall Wace og Blackrook kjøpt tilbake store deler av shorten, noe som burde ha bidratt til kursoppgang gitt at man bruker logikken deres – men fasit viser jo at kursen nå er kr 3.25 på tross av tilbakekjøpene.

For NANO så har det vel ingenting å si at Jostein Dahle solgte aksjer og at det stadig har kommet nyheter om forsinkelser, noe som medfører økt kapitalbehov og større risiko rundt konkurrenter i forhold til tidligere planer.

Nei, la oss skylde på shorterne og manipulering av markedet straks kursen går motsatt vei av det vi forventer…

PS: For de som ønsker se artikkelen om REC som ble fjernet så er det en kopi her:
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:pTDFCajplLkJ:https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/10/09/7460120/har-tjent-enormt-pa-kursfall-i-rec-silicon+&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no

9 Likes

Hm, henter frem denne gamle artikkelen vedr. shorting og Kredittilsynet.

1 Like

Kommentarer til ukens liste?

Er spent på Skorstad…

Her har du hele topp 50 pr 14.10. Tar med forrige uke også siden det ikke er blitt postet.


Kilde: Stocktalk.no

21 Likes

Takk, @Inkognito666!
Her var det mange små som har solgt…
Interessant å se New York Mellons kuvending . Dumpa og kjøpt tilbake.

Da har jeg mottat betaling for mitt utlån til Short i Q3 gjennom Nordnet.
Mottok hele 3,74 NOK, har i perioden stort sett hatt 620 aksjer, men økte med 200 i slutten av august.

Til sammenligning så eide jeg 300 aksjer i NAS i store deler av august. Her mottok jeg 16,67.

Så det er tydeligvis bedre butikk å låne ut til short i Norwegian.

1 Like

Hva har du tenkt deg å gjøre med avkastningen?

4 Likes

Siden jeg tjente så godt på NAS og har litt pant stående så blir det en 0,5 Cola fra Narvesen på vei hjem fra Jobb.

5 Likes

Short utlån er vel kun for Investor konto?

Har alt i Aksjesparekonto og håper det ikke er noe triksing fra Nordnet fra det hold som jeg ikke er klar over.

Kun Zero konto ja.

Derav navnet, Zero- kontroll;)

2 Likes

Ser ut som shortpeaken er nådd for denne gang?

“Alle” vet det er emisjon eller partnerskap og enda lånes aksjer ut…

Blir meget overraskende om ikke Worldquant LLC er en av de som tegner seg på emisjonen.

(Irritasjonen går til utlånerene og ikke shorterene)

Mener at Worldquant kun driver algoritmebasert trading. Ble omtalt på Tid er penger synes jeg å huske. Spørs om de har noen kunnskap om Nano i det hele tatt ut over ticker og kurs…

Worldquant sitter i snitt litt under 1mnd hver gang de går short av nevneverdig antall. Dvs de må begynne å dekke inn i løpet av uka? :smiley:

Hvordan vi småfolk hamle opp med dette her…

1 Like

Ny aktør det der, kan ikke huske å sett den på lista før?

Citadel er helt nye i nano…

Shorten deres er nok tatt ut på 20.50-22kr. Det virker i utgangspunktet som galskap for meg å sette en short på en bunnskrapet emisjon, men dette er tross alt superproffe folk, hva vet lille jeg?

GSA har masse shorthistorikk i nano, og er nok i kulissene de også med et par hundre tusen.

1 Like

For å være helt ærlig, så tror jeg disse shortaktørene ikke er så nøye med lover/regler sånn som å melde inn short på riktig tidspunkt… Da worldquant økte short sist, så vær det vel en som fant ut det isåfall måtte være en uforholdsvis (les usannsynlig) stor del av omsetningen dagen i forveien…

Frisk satsing det der, men kan umulig være fundert på noe annet enn teknisk. Til gjengjeld så ser chartet begredelig ut så jeg kan ikke si de kommer til å bomme. Ulempen deres er vel at de ikke kjenner Nano fundamentalt slik vi gjør (tror jeg da).

2 Likes