Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector ASA - Generell tråd (NANO)

Se lenge det er hold i det kritiske, f.eks at man diskuterer effekt av medisinen eller safety eller konkurrenter eller markedsforhold er det OK. Alt annet mener jeg bare blir synsing. Tenk f.eks hva du må ut med i formueskatt om du sitter på 300k aksjer i Nano + 250k opsjoner? Eller du har tenkt å kjøpe en bolig til 15.mill?

Det at jeg sa selg på 115 da alle emisjonsdeltagere lå skeivt etter innside salg var synsing er greit. Uansett sa jeg kjøp på vei nedover hvis du tror på caset, nok om det.

2 Likes

Too Long; Did Not Read
Skatt i forhold til opsjoner og slikt.

LIV konto på netfonds som jeg hovedsakelig opererer med, skatter du av de eventuelle aksjene dine der først når du tar ut penger(ikke selger aksjen i seg selv) fra kontoen(da skatter du hele beløpet). Før den tid regnes beløpet på denne kontoen som det innskutte beløp, tiltross for om flere år passerer og du har avkastning på hundrevis av prosent(formuen til de som har satt nanoaskjer på en slik konto til 12kr per aksje, er fremdeles samme, stor renters rente effekt).

På opsjoner er det noe annet, du skatter på ‘strike price’ når du erverver opsjonen. Som i tilfellet ved siste NANO handel var som følger:
Opsjoner:
‘Differansen mellom strikeprice og aksjekurs på utøvelsestidspunkt må inntektsbeskattes’

600 options strike price 25(15000), 49675 aksjer strike price 28(1390900), 6250 options strike price 35(218750). total 56525 options.
total strike price: 1624650
Det var verdien opsjonene hadde før utøvelse av retten, innhente aksjer for de, utføres.
Da måtte verdien mellom også skattes på.
85.75 var vel sluttkurs mandag 23.01(?)
56525 opsjoner, snitt strike price ~28.75
85.75-28.75 = 57 || 57*56525 = 3221925
Så litt over 3.2 millioner må inntektsbeskattes, og formuen steg fra 1 624 650 til 4 846 575.

Hvorfor det kan være lurt av økonomiske årsaker å benytte seg av opsjonsretten til aksjer pga skatt, er flere(netfonds livkonto, renters rente effekt etc).
Men trenger ikke være skattemessige fordeler som er motivasjon bak denne handelen vi ser på.
Som Holmes har påpekt, kan det rett og slett dreie seg om at den ansatte ønsket å selge for å frigjøre kapital fort.
Det er økonomiske fordeler for den enkelte å ha gjort dette, om han/hun forutså at det var nær en bunn. Så jeg heller mer mot å vurdere denne handelen i seg selv i retning en handel av en person som kan ha kommet nær innsideopplysninger(tross alt en ansatt, som kan ha overhørt/sett indisier til at alt går som planlagt). Selv om jeg er åpen for kunnskapen om at det trenger ikke å ha noen slik betydning, at det bare er en ansatt som trengte å frigjøre midler, noe som også er sannsynelig.

Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte i går. Jeg la inn kjøp på 85 og ville ikke strekke meg en krone opp til 86. Når skal jeg lære? :confounded:

1 Like

Vet ikke hvor langsiktig du tenker med eventuelt påfyll. Men vil peke på 114 som nøkkeltall, og forventet god nyhet om hjørnet(ånå, 30 dager ±, men markedsreaksjon er mye i forventninger til nyheter, ikke bare nyheten). Det er ganske mange % dit, og oppfatter det som en sannsynelig stigning.

Jeg vet, men det blir ganske mange lapper ekstra når jeg skal ha 2000k til… :scream:

2 Likes

Det er en helt korrekt påstand.

k står for kilo og betyr 1000, så 2000*1000 = 2 000 000. Det er en solid mengde i de fleste lapp former =] Hjelper å diversifisere om aksjebeløpet i kroner å ører merkes på kroppen, mer enn å beregne %-er avkastning i fremtidig mål.
Selv har jeg uvanen å selge meg ut på oppturer og miste deler av de. En tanke på at 2% opp 100 dager i året er tross alt 200%! Så liker å trade litt. Ble litt salg på 94 på nano i dag i forsøk på å trade, gikk ikke helt =P Men var flink og lot være å selge stort sett.

Samme spekulative trendkanal som tidligere i dag, bare litt zoomet inn.

Blir spennende å se neste uke, videre oppgang kan fort utløse et nesten like solid kjøpssignal som da vi brøt 28 i fjor.

2 Likes

Men hva skyldes oppgangen ? Posisjonering i forkant av Q4? Posisjonering i forkant av data om en måned? Synes det høres merkelig ut. Jeg forventer at den kommer ned noe på mandag, mulig jeg kjøper da.

@studenten86 - jeg mente selvfølgelig 2k, og ikke 2000k :smile:

3 Likes

Jeg har kanskje tenkt at det er shorterne som har lekt litt chicken, hvem har turt å dekke inn forsiktig lengst. Så når den bikket over 90, så måtte de bare øke tempoet litt på handlingen for å få en forsvarlig risk.

Tenker også at det må en melding til for å virkelig få futt på dette, men bare det å ikke etablere en enda mer negativ trend i det kortsiktige er jo flott, er ikke så fristende å selge en aksje som har vist at den kan fremdeles gjøre store byks.

Vel, den etablerte seg jo over 93, som var motstand i mitt chart. Jeg ser for meg at det kan bli test av 100 igjen neste uke…

Jepp, den gikk akkurat så langt at det ble virkelig interessant. :slight_smile:

IPA i kveld. :slight_smile:

Hvis man tar med emisjonsaksjene, så er det nå omsatt NANO for litt under 4 milliarder kroner på kurser over 80.

1 Like

Jepp, den gikk akkurat så langt at det ble virkelig interessant. :slight_smile:

IPA i kveld. :slight_smile:

Hvorfor er det slik, at når en aksje ligger med brukken rygg, så vil man ikke kjøpe mer. Når den stiger, angrer man. Når den etablerer seg høyere, så er den plutselig for “dyr”. Hva skjer? Hvorfor kjøpte jeg ikke på 86? Fordi jeg skulle spare 2000 kr? Idioti.

5 Likes

Folk hater at noe går ned 20% selv om det går opp 200%, det skal alltid gå opp hele tiden, i hvert fall fra snittet. Jeg personlig er heller inne tidlig og ligger litt minus i begynnelsen, men da må man være tålmodig. Og viktig å spre seg utover flere aksjer, gjerne som er i ulike faser av hype syklusen.

5 Likes

Som jeg har sagt tidligere mange ganger. Mitt råd er hvis man er positiv til en aksje, men tenker jeg vil ha den bare litt billigere, da går jeg inn. Da skal man vurdere meget sterkt å kjøpe litt kanskje 50% med en gang i tilfelle toget går uten deg med. Spare litt krutt hvis den går til nivået du opprinnelig tenkte å slå til på.

5 Likes

Personlig prøver jeg meg litt frem og vurderer blant annet stragei hvor en f.eks har 20% en brukt til trading og 80% en bare lar ligge. En kan selsvagt tape en del om en er ute på et tidspunkt, men da sikrer en seg ihvertfall å få med seg mesteparten.

2 Likes

Jeg har jo mesteparten av kapitalen i Nano, det er ikke det. Men jeg hadde tenkt å kjøpe mer og ha et rundt tall. Hadde håpet at den kom ned til 83 igjen. Så tenkte jeg, OK - 85. Men den dagen endte jeg opp med å kjøpe PCIB. Tenkte Nano toget ikke går før en stund. I går kjøpte jeg Funcom. Tenkte fremdeles Nanotoget tanket til avgang. Og plutselig går toget og nå må jeg ut med ca. 20k mer for å kjøpe 2k aksjer. Det blir litt drøyt plutselig?

1 Like

Det er en farlig og lite konstruktiv tankegang, men jeg sliter også med dette. “Kunne kjøpt billigere” og så går man glipp av en fin reise. Jeg synes @Duogdu er veldig god på å se fremover og ikke hva aksjen har kostet. Har sikkert noe å lære der…

5 Likes

Om det er av en pot du ønsker å trade kortsiktig med, kan det nok hende at å sette opp et markedskjøp til mandagsmorgen ikke er å anbefale. Om du tenker å sitte en måneds tid+ på det, tror jeg du vil finne det en ok inngang. Er ute å flyr mandag i børstiden, så vurderer å sette opp markedskjøp til da og gi nasdaq og ctrv’s lyttepost fyken til fordel for et selskap jeg har mer tro på.