Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Fundamentale forhold 2019 (NANO)

Amen.

1 Like

Og vi ser nå hva som har skjedd med Funcom…

Det var mange, jævlige måneder før det avtok mot slutten av 2017. Det korresponderte med inndekning av short og ymse annet.

Heldigvis var det fundamentale caset inntakt. Så da kom solen frem etter regnværet. Nå kjenner jeg ikke NANO, men håper det samme gjelder her :+1:

6 Likes

=Min holdning er likevel at våre skriblerier på diverse diskusjonsforum har ingen/minimal påvirkning av kursutviklingen.

Men vi lar oss forføre og lure av psykologiske forhold. For når kursen faller, da er baisserne mest aktive på forumet og følgelig får man inntrykk av at det er baisseinnleggene deres som er «motoren» i nedturen. Men det er snarere motsatt; nedturen er motoren som driver baisserne til å være svært så produktive i en slik periode, fordi de da sitter med inntrykk av at det er deres fortjeneste at kursen går ned. I slike perioder blir også hausserne mer pasifiserte og deres aktivitet avtar.

Men når så kursen snur nordover igjen, blir vi som er positive langt flittigere til å skrive innlegg. Følgelig får vi et inntrykk av at det er våre bidrag som driver oppturen. Men også denne gangen er det gjerne stikk motsatt; det er oppturen som driver oss haussere. Og gjennom dette får mange inntrykk av at baissing og baissing hjelper på hvilke vei kursen går.

Sorry, det er helt andre krefter som styrer kursutviklingen. Men kursretningen styrer gjerne hvilke «leir» som er mest aktive på forumet. Det hele dreier seg om psykologi.

Ha en fin fond ag. NANO kommer og det kommer til å bli en kjempesuksess. Og det kan ingen baisser gjøre noe som helst for endre.

5 Likes

image

2 Likes

Er ikke helt overbevist om det all den tid nordnet, netfond osv ofte var på topp av meglerstatistikken den gang det var synlig. I både oppgang og nedgang. Gjerne med volum 2-3x nestemann på lista.

@Fornybar: Mener jeg så deg gjør samme type misforståelse for et par dager siden da du kommenterte at Nordnet/Netfonds sine kunder fortsatt øker eller er store på topp20. Det er ikke deres kunder, men meglerselskapet/fondet selv som er aksjonær på topp20. Og de kan tidvis handle mye, som du nevner. Men 2-3 ganger større enn nestemann på megelroveriskten har jeg aldri sett de.

Det var nok ikke meg du så for noen dager siden. Jeg prater ikke om topp20, men intradag meglerstatistikk. Ofte dominert av norske meglerhus, derav tolkningen at det er norske småsparere som leker tradere, bevæpnet med info/sentiment/osv påvirket av de største forumene. Hvorfor skulle det være mange tusen unike lesere hvis ingen bryr seg om hva som blir skrevet?

“Og dette vil ergre de store, men enkelte små vil det more.”

Nå var ikke Herman Wildenvey nano-aksjonær, men mens vi ser på pausefiskene og nano er i dvalemodus, kan det være trøstende å tenke litt på spensten i denne aksjen. Mange virker å være fortvilet over at veien til 124,- er uendelig lang. Før svartsynet tar oss helt, kan et lite dykk i arkivet være oppmuntrende:

3/11-2016: 59,75
5/12-2016: 124,00 ATH.

100% på fire uker.

Relevansen er kanskje ikke så stor, men man må huske at mens investeringscase som nano er “binære”, er aksjen mer eller mindre “bipolar”. Legg til at mange aksjonærer så er paranoide, så har man oppskrift for sirkus.

8 Likes

Og ekstrem vekst utløser fort ekstrem volatilitet. Har vært lærerikt om ikke annet. :stuck_out_tongue:

Leit å se kursen under 60 kr intradag. Sender signaler om at støtten ikke er supersterk, selv om den nok ble trigget av en liten kaskade av stop-losser. Godt å stenge over :slight_smile:

60 er jo kun antydet støtte i kraft av å være et rundt tall. Lukter 53-55 lang vei

1 Like

Hva tenker folk om det fundamentale? Er vel strengt tatt det eneste som betyr noe for kursen i det lange løp. Jeg kjenner jeg bryr meg mindre og mindre om kursen og ser heller på hva som skjer bak i kulissene. Costa sier gang på gang at vi er i rute og da har man vel strengt tatt ikke noe grunn til å tro noe annet?

Det at folk i tillegg bruker fritiden sin på å snakke dritt om en aksje de selv ikke eier er også en smule spesielt. Hva er det som utløser trangen til folk om å måtte snakke dritt om en aksje de ikke eier? Føler det er spesielt NANO dette går utover (?).

2 Likes

Fordi de har en agenda for å få billigere inngang. Om dette er jobben deres (hyret av store fisker), eller om de gjør dette privat, vet jeg ikke, sannsynligvis begge deler.

Jeg vet ihvertfall for meg selv å holde meg unna HO og andre syreforum, leser bare her hos TI.

4 Likes

Nå er vi under 3 mrd i market cap. Og jeg er enig med SavePig, tror ikke dette snur før vi er et godt stykke nede på 50 tallet.

Må bare rette deg litt, ATH er 129 kr på Nano :+1: de 5 kr betyr en del på noen tusen aksjer :money_mouth_face::heavy_dollar_sign:
Hey, nytt forslag til nick til deg, ATH129? :grin::moneybag:

Salg for å kjøpe tilbake billigere nær bunn, er mer risikabelt enn på høyere nivåer. Dette nivået trader jeg minimalt på av risikohensyn pga svært lave nivåer. Håp om inngang i 53-56 nivå er ikke aktuelt å forsøke på for min del. Innkjøp under 100-lappen er et kupp i mine øyne i forhold til det kjente fundamentale, på pot som en har anledning å holde til ~2020.

3 Likes

NANO prises nå til LOA på ca 25% i 3. linje FL og 0% i resten.
Jeg klarer enda ikke finne konkurrenter som har tilsvarende effekt som Betalutin med tilsvarende eller bedre sikkerhetsprofil - og hvertfall ikke enklere behandlingsregime.

Personlig har jeg satt meg mål om å øke NANO-porteføljen med 30% over de neste ukene og har fått gjort en rekke kjøp så langt i år. Må si jeg nyter at jeg kan fylle opp til de lave kursene som nå tilbys. Det spørs om man vil oppleve det samme når man har fått bekreftelse på første doserte pasient og godkjenning av studiedesign i USA og Norge.

Jeg er ikke bekymret og nyter stjele billige aksjer fra Focuss og hans likesinnende.

1 Like

Takk for at du deler.
Jah hva skal man si og hvordan skal en tolke det.
Av konkurransemessige årsaker?
Hva tenker dere?

Enda en grunn til at inside handelen uteblir. De sitter på rett og slett for mye kursdrivende info!

Det verste med Lotepus og resten av Hegnar baise klanen er jo det faktum at selv om argumentasjonen de bruker ikke holder mål, så faller kursen ustoppelig. Ingen/få av de største aksjonerene viser interesse for å øke/holde kuren oppe. Og ftf som angivelig låner bort aksjer for at shorterne skal kunne leike seg? Lukter råttent av Nano for tiden. Om eg er bitter og lei? Ja selvfølgelig. Har stolt på Costa og resten av ledelsen. Det har kostet