Krakket, , jeg kom til å tenke på Oilimps innlegg.
OilimpINSIDER-26,2%(-1,5%)3d
td:
Oslo (TDN Direkt): Styreleder Ludvig Sandnes i Nordic Nanovector sier lønnsnivået er en utfordring i rekrutteringen av en ny styreleder. Selskapet er fornøyd med kandidatene til ny konsernsjef, men sier prosessen kan ta litt tid.
-En av utfordringene med å rekruttere en ny styreleder er lønnsnivået i Norge. Vi skal ikke være lønnsledende, men vi ligger i den laveste kvartilen, selv om vi er blant de som lønner best i Norge.
En ny styreleder må godkjennes av en ny generalforsamling, hvor forslag om honorar samtidig vil bli fremlagt.
Sandnes har varslet at han ønsker å tre til side som styreleder til fordel for en person med bredere internasjonal erfaring og kontaktnett innen biotech-bransjen.
-I den perioden selskapet går inn i nå trenger vi en med et internasjonalt nettverk som kan etablere internasjonale partnerskap. Jeg innser at dette ikke er min sterkeste side, men ønsker å bli i styret som link til det norske aksjemarkedet, sier Sandnes.
Han sier det erfaringsmessig kan ta lang tid å rekruttere personer til styrer.
-Jeg er leder av valgkomiteen i et annet biotekselskap og har av erfaring sett at det kan ta opptil ett år å få på plass nye medlemmer. En utfordring er norske styrehonorar, sett opp mot at en må bruke ganske mye tid på arbeid i styret. I Nano hadde vi 18 møter i 2016 og 12 i 2017. Aksjonærene bør være forberedt på å betale bedre om de ønsker internasjonale medlemmer i styrene, sier Sandnes.
Sandnes sier letingen etter en ny konsernsjef går fremover, og at selskapet er fornøyd med kandidatene de har møtt så langt. Det vil likevel kunne gå noe tid før en ny sjef er på plass.
-Det tar tid å intervjue og deretter møte styret og ansatte, kandidatene har gjerne en oppsigelsestid i sin nåværende arbeidsplass, og skal i tillegg tenke seg godt om før de takker ja til et lite selskap i Norge, sier Sandnes.
På generalforsamlingen onsdag ble det fremmet tydelig motstand fra et mindretall av de tilstedeværende aksjonærene mot forslaget om å tildele prestasjonsbaserte aksjeenheter (PSUer) til ledelsen, noe styreleder Sandnes mener er nødvendig for å kunne rekruttere en kompetent leder. Analytiker Morten Larsen i ABG Sundal Collier mener selskapet tidligere har gikk for gode kompensasjonsordninger til ledelsen i selskapet og forstår aksjonærenes misnøye (Se børskommentar 14:31).
Sandnes sier selskapet kun vurderer internasjonale kandidater til konsernsjefstillingen.
bendik.storen@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70