CEO’s som har vært innom Radium + Einarsson sine utsagn indikerer at søknadsprosesser til regulatoriske myndigheter er mer som en formell form for samtale hvor to parter prøver å bli enige om hvordan søker skal greie å levere det myndigheten føler de trenger for å kunne gi det søker vil ha. Noen myndigheter er enklere å diskutere med enn andre, ref: Per Walday sin kommentar om at britiske myndigheter var enklere enn FDA. FDA skulle alltid snakke så mye.
Dette underbygger det jeg har fundert på en million ganger før. NANO søkte om BTD da de søkte om PARADIGME, med den forventning om at de kom til å få motkrav fra FDA. Denne prosessen - med søknad og krav, søknad og krav - kommer til å pågå en stund til, helt til NANO har fått formet sin søknad, med tillegg (safety, efficacy, pharmakokinetics, dosimetry, produksjon og kvalitetskontroll, salgsorganisasjon, ETC ETC ETC) tilfredsstillende til FDAs krav for å innvilge BTD.
Vi har sett (jeg kan finne kilden snart) timelines for BTD hvor BTD blir designert, og AA blir tildelt 3-6 måneder senere. Men ingen spør seg - hva skal NANO med BTD og AA hvis de ikke har produksjonsfasiliteter og salgsorganisasjonen klar til å pumpe ut Betalutin til pasienter?? Svaret er ingenting. Det er også ett krav fra FDA om at dette skal være på plass før AA blir tildelt. Det kan jeg også skaffe kilden på, men ikke mens jeg er på arbeid. Les
i guidance for indutstry-dokumentene på fda.gov.
Nordic Nanovector har derfor en del momenter som må være tilfredsstillende før BTD blir designert. Hva FDA setter som efficacykrav vet jeg ikke, men ledelsen virker å ha knalltro. Er det godt nok for FDA når de får se pasientene som passer inklusjonskriteriene fra Lymrit 37-01?
Jeg vet bare at NANO driver per nå og bygger salgsorganisasjon og kvalitet og produksjonsansvarlige.
Det forteller meg at noe skjer.
edit: la til kilde på noen varianter av BTD-forløp. (Endret tidsløp til 3-6mnd)