Mye står og faller mede legenes vurderinger og økonomiske insitamenter. Det er her Marcos hare gjort et fremragende kartleggingsarbeid.
Brief Summary:
This study is a phase I/II, open-label study in patients with relapsed indolent non-Hodgkin lymphoma. Part A of the study included a phase I dose escalation to define the maximum tolerated / recommended dose for expansion of (177Lu)-lilotomab (Betalutin), and a phase IIa part to evaluate safety and preliminary efficacy. Part B of the study will assess the efficacy and safety of two different Betalutin/lilotomab dosing regimens in adult patients with relapsed rituximab / anti-CD20-refractory follicular lymphoma who have received 2 or more prior therapies.
“Patients must be refractory to the last rituximab/anti-CD20 based treatment, defined as no response (no CR or PR) during therapy or a response (CR/PR) lasting less than 6 months after the completion of a regimen of rituximab/anti-CD20 therapy (including occurrence of progressive disease (PD) during rituximab/anti-CD20 maintenance therapy, or within 6 months of completion of maintenance therapy). A previous regimen is defined as one of the following: at least 2 months of single agent therapy; at least 2 consecutive cycles of chemotherapy.”
Fra ‘https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01796171?term=lymrit+37-01&rank=1’ inklusjonskriterie for studiet.
At de pasientene er en del av inklusjonskriteriet for paradigme-studiet, er det ens-betydende med at det er kun de Betalutin vil gies til ved markedstilgang?
Edit, dumt å spørre deg @FakeNews du har jo allerede svart ^^ Men tror det er her misforståelser eventuelt kommer fra.
Om Betalutin blir godkjent vil de nok få godkjenning for hele 3FL. spørsmålet er om et produkt som har innrullert 130 pasienter som er refactory for CD20, vil bli brukt av leger på pasienter som har CD20 expression.
Synspunkter. Det er vel åpenbart at legene, i hvert fall i USA, også skjeler til økonomiske insitamenter når det gjelder valg av behendling
Det er uansett irrelevant, for hvis pasienten IKKE er RTX refractory, så vil jo legen behandle med Rituximab… Men det er vel et poeng å prøve å finne et svar.
Om jeg i et pennestrøk skal fjerne 60% av antatt markedsandel, så er det noe jeg tenker på som relevant. ^^
Sakset fra dr Zinzani, CMD 2017
40% av 40% er vel 16%, noe som ikke er en markedsandel jeg ville antatt er optimistisk sådan. Det er mange alternativer, og kan nok godt hende Rit som monobehandling vil anbefales av leger i slike tilfeller.
“The benign tolerability profile of rituximab makes it a suitable candidate for first-line treatment of follicular NHL patients with a low tumor burden. In a trial of 49 patients, 73% achieved a clinical response (26% complete response) with rituximab treatment.”
Betalutin utvikles ikke for å ta 40% av 40%, men 100% av 40%.
Edit
Evnt en enda større andel av hele 3FL, hvis det er sånn at de får godkjennelse for det.
Hvor i alle dager kommer dette fra. At Betalutin ved godkjenning ikke skal få ta del i 100% av FL linje 3 pasienter ?
Link???
I alle fall noe helt annet en det som er guidet fra Nano…
Selvsagt!! (Hvis det har bedre effekt, sikkerhet og behandlingsregime enn behandlinger som går på CD20).
-og det er jo det vi (og NANO) sammenligner Betalutin mot.
Kjenner at jeg får litt vondt i magen når uttrykket «fjerne med et pennestrøk» brukes i kreftbehandling. Vi snakker mennesker. Håp.
Og kroner.
En enkel teknologi som kutter kostnader og gir håp. Det er i dette segmentet Betalutin befinner seg. I mitt hode.
At de får en annen behandling er vel ikke at de bare forsvinner. =)
Men tenker også at de vil være aktuell for hele 3FL. Men spesielt i tilfeller hvor det er relapse etter Rituximab.
Ser den, studenten. Er nok farget av egne erfaringer med NHL. De «forsvant».
Grunnet manglende, riktig diagnose. Derav manglende og relevant behandling. Og manglende, eksprimentell behandling.
Jeg våger å påstå at markedet ikke helt skjønner og har tatt inn over seg det som den siste tiden har kommet av nyheter fra NANO:
Fast track fra FDA USA , Archer godkjent, Betalutin med sannsynlig tilleggseffekt som medfører økt uttrykk av CD20 på celleoverflaten, (slik at Rituximab igjen vil ha virkning); de har identifisert markører som påviser hvilke pasienter som vil kunne ha effekt av Betalutin ved behandling DLBCL og der også de mest aggressiv variantene av DLBCL også inngår. Ut fra disse markørene de nå har funnet kan de selektere hvilke pasienter som da vil kunne ha effekt av behandling. Det refereres også til en poster PB 2328 med « co- tagetable pathways to reverse treatment resistance»; dvs. det er mulig det finnes muligheter for en medikamentell eller annen form for aktivering av resistente undergrupper av DLBCL som også da kan respondere på Betalutin?
Er det noen som har tilgang den EHA posteren nevnt over?
https://learningcenter.ehaweb.org/eha/2018/stockholm/216039/sebastian.patzke.functional.screen.for.177lu-lilotomab.satetraxetan.drug.html?f=menu=6ce_id=1346ot_id=19042media=3marker=168
De henviser i den linken også til en poster PB 2328.
Men jeg skjønner nå hvorfor de ennå ikke har villet presentere interimresultater fra DLBCL studien da de har vært på sporet av markører som utgjør en viktig seleksjon av pasienter ut fra hvem som vil respondere på behandling ved DLBCL. DLBCL er en stor gruppe ( den største) med mange subtyper.
Astrup👍
Det er vel allerede i utgangspunktet så få pasienter i det studiet at det blir krevende å presentere data på en god måte har jeg tenkt.
Nå har jeg raskt lest igjennom posteren og det er riktig at materialet er lite, men:
Resistens hos noen undergrupper av DLBCL skyldes sannsynligvis strukturendringer av DNA i disse blodceller, mulig forårsaket av tidligere kjemoterapi, antibiotika eller andre faktorer knyttet til tidligere behandlinger ( eller genetisk). Et mulig enzym som ( er under utprøving, jeg skal sjekke opp dette når jeg får tid) er som nevnt i artikkelenTopoisomerase som kan koble DNA ( dobbel helical struktur) riktig igjen og det kan være en måte å låse opp igjen den motstand som gjør disse cellene av de DLBCL undergruppene resistente.
Jeg er imponert over hva de har klart å kartlegge vedr. DLBCL nevnt over.