Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Fundamentale forhold 2019 (NANO)

Kan se ut som Nano har en bedre tox-profil, med lavere grad av SAEs generelt og AEs i nervesystemet. Men det er også vanskelig å sammenligne siden Nano foreløpig har gitt mye mindre innsyn i AEs og kun REGN1979 har blitt brukt mot aggresive lymfomer.

4 Likes

Ja, dette er jo en lovende behandling, men Betalutin er veldig godt differensiert også mot denne mener jeg.
Her er det altså infusjon 1-2 ganger i uken med den smørbrødlisten av SAEs samt en drøss med pasienter som har discontinued av diverse grunner.

Enig i at vi ikke vet mer før det kommer utfyllende info på Betalutin, men jeg synes det ser lovende ut for arm 4 som en relativ enkel og mild behandling.

2 Likes

Hvor godt differensiert Betalutin er mot denne behandlingen tror jeg kommer til å avhenge av effekten i større pasientpopulasjoner. Det kan bli krevende å konkurrere med en behandling som gir 80% CR. Per dags dato er det behandlet for få pasienter med for ulike sykdommer til at jeg tror det er et poeng å gjøre en direkte sammenligning. Uansett er det en konkurrent man burde følge med på

Det er en infusjon som gis hver uke eller annen hver uke.

Nano har kun rapportert grade 3/4 Treatment emergent AEs/SAEs in 2 or more patients og andelen av pasienter med SAEs. Det at REGN har meldt alt av AEs, ikke bare grad 3/4 TEAEs gjør at det fort blir en skjev sammenligning som favoriserer Betalutin. Mange av grad 3/4 AEs som REGN har meldt forekommer med Betalutin også (mange av de forekommer også oftere hos Betalutin).

Nano scorer selvsagt svært godt på discontinuals, men jeg syns ikke oversikten over discontinuals for REGN var så ille. Discontinuation pga. AEs og død er selvfølgelig alvorlig. Men de aller fleste discontinuations skyldes PD, og flere discontinuals pga. patient/physicians decisions skjedde rett i etterkant av PD også. Såvidt jeg vet, er det ikke speiselt uvanlig å slutte med en eksperimentell behandling ved PD.

3 Likes

Er ikke grad 3/4 de mest relevante SAEs? Det spennende med Betalutin er jo at høyere dose skal få ned toks, ikke øke den som økt dose ofte gjør. Men det forskutterer jeg såklart, siden vi ikke har noe annet enn hematologisk profil på arm 4. Vi får vente å se.

Og 80% CR blir vanskelig å konkurrere mot, ja, men det tror jeg ikke før jeg får se flere pasienter.

2 Likes

http://www.nordicnanovector.com/sites/default/files/link-documents/poster-ash-2018-preclinical.pdf

4 Likes

Høh…! Den skjønte jeg lite av, hjelp!

Kort fortalt: kombinasjonen funker? Konklusjonen på slutten av posteren er relativt lettleselig synes iallfall jeg.

Slik jeg forstod det, så er enkelte celletyper motstandsdyktige mot Betalutin, deriblat RIVA og U-2932.

Men synergi-effekt oppnås ved å kombinere Betalutin og “mitotic kinase inhibitors” (altså et bedre resultat enn ved å bruke de hver for seg)

1 Like

Fordi full metabolsk regress av mållesjon på PET regnes som CR ved bruk av cheson criteria/ lugano 2014 criteria for evaluering av lymfombehandlingrespons. Dvs. At det kan være CR tiltross for restvæv, så lenge residual vævnaden er metabolsk inaktiv.

Forøvrig spennende resultater. Som andre har vært inne på virker bivirkningsprofilen noe dårligere. De ligger også et stykke bak i utviklingsløpet. Vi får holde øye med denne framover!

3 Likes

Jeg ser at de har et inklusjonskriterie som tilsier CD20+ kreft. Hvor vanlig er det med CD20+ FL i en R/R setting? Vet at CD20 kan ble nedregulert, men jeg er usikker på om de kan bli CD20 negative og hvor stor andel som kan bli det. Noen tanker rundt det?

Nedregulering som medfører rituximab-resistens er vanligere enn at Follikulært lymfom helt mangler uttrykk av CD20 ved flowcytometri. 1-2 % CD20 negative innenfor NHL, og jeg tror det er enda mer uvanlig i Follikulært lymfom i synnerlighet.

5 Likes

Vet vi noe om CD37 i samme setting? Er CD37-negativitet også en problemstilling? Det er kanskje ikke gode data på det, all den tid ‘‘alt’’ har handlet om CD20 og Rituximab.

Men innenfor gruppen av rituximab refraktære kan man kanskje anta en større andel cd20 negative enn for nhl som helhet?

CD37 er mindre frekvent uttrykt en CD20 innom NHL, men er fortsatt uttrykt i majoriteten. Over 90% hvis jeg husker rett.

2 Likes

Ja, det vil jo være logisk. Tror dessverre fortsatt det er ganske sjeldent. Forbinder CD20 negativitet mer med Diffust storcellet b-lymfom.

2 Likes

En til CD20:CD3 bispesific som ble presentert i går fra Roche:

De er også i tidlig fase og har gjort doeseskalering nå. Ser ut som dette er en klasse antistoffer det kan være greit å holde et øye med.

1 Like

Er det slik at begge disse(ihvertfall Roche sin) faktisk virker for pasienter som er refraktære mot anti-CD20 behandling?

Good find.

Krysser alle fingre og tær for at toksprofilen til arm 4 er så god som det hematologiske bildet antyder. Vi trenger nok alle 3 salgspunktene: engangsbehandling, hovedsaklig hematologiske bivirkninger og god ORR.

Bare tilfeldigheter at man ser tumorrespons i 90% av pasientene, eller korrelasjon?

Kan det være at behandlingstid gjør at mange av pasientene som har progressiv sykdom inngår i discontinued og dermed ikke trekker ned effekttallene på samme måte som for Betalutin?