Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Fundamentale forhold 2019 (NANO)

Si det heller enklere da; markedet bestemmer prisen/aksjekursen! Men det er slett ikke det samme som at markedet alltid har rett. For med det insinuerer man at markedet alltid setter riktig pris på et selskap. Men det finnes en mengde eksempler på at markedet blir tatt med buksene ned og rævkjørt så til de grader når et utenforstående selskap A, som ser verdiene i selskap B og som byr en helt annen, og langt høyere pris enn det markedet er villig til å gi for aksjer i selskap B.

I dag er det heftet mye usikkerhet rundt NANO. Usikkerhet som ledelsen i NANO har gitt anledning å utvikle seg, delvis gjennom å ikke holde markedet tilstrekkelig informert og delvis ved at ledelsen hare holdt igjen info om fremdriften i de forskjellige studiene. Og usikkerhet er gift for aksjekursen, noe vi har sett gjennom 2017 og nå i 2018.

Ledelsen benytter en retorikk som gir inntrykk av at ting skal skje innen dager/uker og når det da går måneder uten at noe skjer, begynner markedsaktørene å ane uro og usikkerheten får ytterligere næring.

Personlig tror jeg det er mye som må på plass før markedsaktørene igjen får tiltro til ledelsen og NANO. Tillit er noe man bruker lang tid på å bygge opp, men som kan rives ned i løpet av minutter. Det kan godt hende at situasjonen fortoner seg både lys og optimistisk fra innsiden i NANO, der man sitter med fasiten på mange av de spørsmål markedet har, men så lenge de ikke er villige til å opplyse oss, og lite eller ingen ting skjer, så er det ikke unaturlig at svartsynet får mer og mer grep om flere og flere.

Men jeg føler meg fortsatt rimelig sikker på at i løpet av 2019 vil mye bli avklart. TTT og tålmodighet vil være avgjørende i tilfellet NANO. Men det vil også hjelpe med en smule overbærenhet for en ledelse som helt klart har imponerende bakgrunn, men som dessverre ikke har den nødvendige forståelse for den frustrasjonen som etterhvert er ute blant aksjonærene.

3 Likes

Markedet hadde f.eks åpenbart ikke rett når det bestemte at aksjekursen til NANO skulle være 11kr, som ga en marketcap milevis under cashbeholdning.

7 Likes

Så lenge det var selgere på kr. 11 så hadde markedet rett. Igjen, tilbud og etterspørsel.

Så i teorien kan kursen gå ned til 12 kroner igjen ettersom nåværende kapital forbrennes i dagens tempo, og det ikke kommer mer oppløftende og kursdrivende info?

I teorien, ja. Men da må Betalutin bli erklært fullstendig verdiløst og selskapet oppløst. Da blir bare aktiva (i NANOs tilfelle bankinskudd) igjen, og evt. verdi av patenter. Med 99.999% sikkerhet kommer det ikke til å skje.

1 Like

I teorien kan alle selskaper og spesielt biotech startups gå så nær null at det kun er fremførbart underskudd som har noen verdi. :stuck_out_tongue:

1 Like

Hadde Betalutin bedre effekt når aksjen gikk fra 12 -129, enn medisinen har nå? Det er liksom det eg ikkje skjønner med biotek og børs generelt. Handler altfor mye om psykologi og TA. Og Nano er i mitt hode langt fra en aksje man kan handle utfra TA!

Sitter heldigvis med veldig lavt snitt, men likevel kjip utvikling. Men om kursen var på ATH i dag, så hadde vi jo vært veldig fornøyd om man ser på kursen 2 år tilbake i tid… :slight_smile: Vi ser jo bare på at den har vært over det doble…

2 Likes

Tja, noen vil jo si at de som har solgt seg ned i NANO basert på TA har gjort det ganske bra…

image

1 Like

Sier TA noe om videre utvikling akkurat nå da? Det har jo kommet så mange spådommer siden kursen var dobbelt så høy, og hele veien dit vi er nå. Har vært mange “bunner”…

Rektig, det blir som å se på kona til naboen. Deter ikke bra!

2 Likes

Etter dager som dette håper jeg samtlige her inne er klar over at det er akkurat sånn her markedet fungerer. Verdier blir overført fra de utålmodige til de tålmodige. Det er fremdeles mange utålmodige som skal bli presset ut, og mange med saftige tap. Det er rett og slett bare sånn det fungerer. Det er veldig få som greier å tjene veldig mye penger.

Vi kjenner alle på grunnen nå.

4 Likes

Markedet har alltid rett ettersom pris settes basert på tilbud og etterspørsel, men det betyr ikke at dette er riktig pris i fremtiden. Det er jo akkurat slik man tjener penger på aksjer… å forstå fremtidig tilbud og etterspørsel… å se ting resten av markedet ikke ser.

De som kjøpte på 11 kr og opp så dette, de som solgte på 120+ (shortere) så det og… at prisen er underpriset eller overpriset i forhold til X tid i fremtiden.

Edit: Det at storshorterne (GSA) begynner å dekke short nå sier meg at de mener at prisen er underpriset og at nå er den riktige tiden for å dekke seg. Dette er proffer som kommer til å holde prisen i en range til de har fått dekt seg. Jeg tror denne rangen blir rundt 50-60 kr. Når de er ferdig lastet tar det av. Se på Genmab grafen.

3 Likes

Kjente det strammet seg litt i magen når jeg leste innlegget ditt :grimacing:

Du er inne på 2 klassiske fallgruver å gå i som investor hvis eneste mål er å tjene penger, og det er absolutt noe for alle å tenke på i den neste tiden.

• De som gjerne vegrer seg for å ta tap og rir med nedover i en aksje kaller ofte de andre for utålmodige som en slags velbegrunnet forklaring på hvorfor de blir sittende. De ekstreme “tålmodige” handler gjerne mer på veien nedover og påberoper seg genistreken av å senke snittet ved å gjøre det. Mens egentlig kastes bare mer penger inn i tapssluket. En ond sirkel kan være i gang. “Utålmodig” i denne sammenheng ytres som ett slags skjellsord mot de som sitter utenfor og ser inn på galskapen.

• Å påberope seg en visshet om at bunnen er nådd kan være den siste spikeren i kisten for de som da kaster det de har av midler inn i fossen og er overbevist om at nå kan det kun gå opp igjen.

Selv sitter jeg med penger i Nano som jeg kan tape helt om nødvendig. Men jeg ser det er flere på forumene rundt om som tydeligvis ikke kan takle tap så bra. Til de anbefaler jeg å ikke følge noens kjøp før både det fundamentale OG tekniske bekrefter ett trendskifte til det positive.

1 Like

Nå begynner ting å røre litt på seg…

https://www.einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--974761122--9815--2011&jid=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FJournalpost--974761122--2011--9815--83--2018

5 Likes

Haha vi har jo ment å se bunnen siden midten av januar. :wink: Så vet ikke helt hva man skal si.

Det man derimot kan si er at jo at du ønsker å kjøpe en aksje når den bryter opp gjennom viktige motstander på høyt volum. Da får du ikke kjøpt PÅ BUNNEN seff.

Jeg kjøpte på 59,85 idag og trodde det var et kupp å få kjøpt under 60. Men jeg kunne kjøpt enda lavere… Hvor langt ned går den ?

Hva har det seg at det nå er Statens Legemiddelverk som har mottatt en søknad om vesentlig endring? Jeg forstår ikke saksgangen eller hvilke organer som har beslutningsmyndighet. De hadde jo et langt lite eventyr med REK som ikke så ut til å nå frem.

Hvis man tenker at det er høy risiko for at Nordic Nanovector feiler kan jeg være enig i at det er noe i det første punktet ditt. Men jeg er rivende uenig i det og da gir det ingen mening.

1 Like

Jeg er 100% enig i tankegangen din og tok derfor et lite tap i Biotec i fjor og et større tap i APCL i år. Begge aksjene har gått enda lavere siden jeg solgte og stumpene har vokst litt i kryptovaluta så valget der var helt riktig.

Det største tapet jeg har hatt siden jeg begynte for snart 10 år siden er nå i Nano, men jeg sitter helt rolig, av den enkle grunn at jeg tror de får dette i havn før eller siden. Som @Fornybar sier så gjelder ikke argumentene Nano, for min del. Men altså ellers enig.

@Keeper neste støttenivå er vel rundt 55-56. Om den bryter under 50 skal jeg begynne å bli bekymret :smile:

3 Likes

kilde?