Si det heller enklere da; markedet bestemmer prisen/aksjekursen! Men det er slett ikke det samme som at markedet alltid har rett. For med det insinuerer man at markedet alltid setter riktig pris på et selskap. Men det finnes en mengde eksempler på at markedet blir tatt med buksene ned og rævkjørt så til de grader når et utenforstående selskap A, som ser verdiene i selskap B og som byr en helt annen, og langt høyere pris enn det markedet er villig til å gi for aksjer i selskap B.
I dag er det heftet mye usikkerhet rundt NANO. Usikkerhet som ledelsen i NANO har gitt anledning å utvikle seg, delvis gjennom å ikke holde markedet tilstrekkelig informert og delvis ved at ledelsen hare holdt igjen info om fremdriften i de forskjellige studiene. Og usikkerhet er gift for aksjekursen, noe vi har sett gjennom 2017 og nå i 2018.
Ledelsen benytter en retorikk som gir inntrykk av at ting skal skje innen dager/uker og når det da går måneder uten at noe skjer, begynner markedsaktørene å ane uro og usikkerheten får ytterligere næring.
Personlig tror jeg det er mye som må på plass før markedsaktørene igjen får tiltro til ledelsen og NANO. Tillit er noe man bruker lang tid på å bygge opp, men som kan rives ned i løpet av minutter. Det kan godt hende at situasjonen fortoner seg både lys og optimistisk fra innsiden i NANO, der man sitter med fasiten på mange av de spørsmål markedet har, men så lenge de ikke er villige til å opplyse oss, og lite eller ingen ting skjer, så er det ikke unaturlig at svartsynet får mer og mer grep om flere og flere.
Men jeg føler meg fortsatt rimelig sikker på at i løpet av 2019 vil mye bli avklart. TTT og tålmodighet vil være avgjørende i tilfellet NANO. Men det vil også hjelpe med en smule overbærenhet for en ledelse som helt klart har imponerende bakgrunn, men som dessverre ikke har den nødvendige forståelse for den frustrasjonen som etterhvert er ute blant aksjonærene.