Diskusjon Triggere PortefĂžljer

Nordic Nanovector fundamentale forhold 2019 (NANO)

nano_ol
Investeringer: #<Tag:0x00007f3f802c78f8>

Screenshot_2018-12-11-22-17-57

:popcorn:

2 Likes

Jeg har ikke funnet noen dokumentasjon som indikerer at predoseringen hindrer tumoropptak. Dosimetristudiet indikerte at tumoropptaket ved hĂžyere predosering var like bra (muligvis bedre), men at opptaket var mindre i rĂžd blodmarg.

Mikrotumorer i lymfeknuter som ikke synes pÄ CT-undersÞkningen eller PET-undersÞkningen vil i teorien finnes hos mange pasienter. Men jeg har vanskelig for Ä se hvorfor disse tumorer skulle oppfÞre seg veldig anderledes sammenlignet med de stÞrre. Derav ser jeg ikke hvorfor akkurat disse mikroskopiske tumorer skulle reagere veldig annerledes pÄ en dosering sammenlignet med den andre.

Som Merlin har vÊrt inne pÄ; det apriori mest sannsynlige er at Þkt dose gir Þkt behandlingseffekt. Dette gjÞr seg gjeldene for de fleste legemidler. At det ses linjÊr dose-effekt-respons ved konvensjonell strÄleterapi styrker denne tesen. Det er jo ogsÄ derfor (samt lovende dosimetri) selskapet har hatt sÄ stor tro pÄ 20/100 .

Svarer deg litt sent fordi jeg ikke har hatt anledning Ă„ fĂžlge diskusjonen den siste tiden. :slightly_smiling_face:

32 Likes

For Þvrig tilhÞrer jeg de her inne som synes at mdor fallet fra ca. 12 mnd til 9 mnd. sÄ mye vÊrre ut enn det det faktisk var. Det virker pÄ meg som dette var litt uflaks tallmessig, men at sjangsene er veldig gode for at den stiger til over 12 mnd ved neste rapportering.

18 Likes

Det er relatert til forskningen med Orano Med i hvertfall. Om det skal bedĂžmmes etter ‘closest prior art’ eller ‘present claims’? Klassifisering i forhold til eksisterende patentering, og fĂžler vi er pĂ„ et omrĂ„de jeg ikke har noen kunnskap Ă„ bidra med i utgangspunktet her.
image
image

1 Like

212Pb-NNV-003 var vel projektnavnet til samarbeidsprojektet med Orano Med? SĂ„ det er vel sannsynligvis patenten for dette nye tilskudd i pipelinen?

1 Like

Er et par eksplosive termer NANO bruker i de utfyllende brevene helt pÄ slutten der.

Ser jo ut som om det nok en gang har vÊrt en del regulatorisk sandpÄstrÞing, vet ikke om dette kan ha forsinket en igangsettelse av kliniske studier for orano, de vil vel neppe begynne pÄ noe sÄnt fÞr patentbeskyttelsen er i orden

0 Likes

Tenkte ogsÄ det fÞrst, men det sammenlignes direkte mot Lu177 forsÞk i mus. Posteren til OranoMed pÄ ASH hadde ikke en slik sammenligning i seg som jeg la merke til.
De forsÞker Ä endre pÄ eksisterende vedtak tilsynelatende

Kanskje inkludere det i en allerede godkjent patent-beskyttelse?

2 Likes

NÄ lurer jeg veldig pÄ hvor nÊrt det er et klinisk samarbeid mellom Orano og Nanovector. Vi vet at NANO ikke har penger til Ä ta sin del, sÄ da spÞrs det om de har planlagt en fundraising for oppstart til neste Är eller om Orano er interessert i Ä lisensiere teknikken. PÄ hjemmesiden deres gÄr det klart fram at de har flere kliniske samarbeid.

Jeg mener - hvis 212pb-nnv-003 viser bedre prekliniske resultater enn Humalutin?!

4 Likes

Helt Êrlig virker payloaden overraskende potent pÄ meg, mer og mer for hver ting jeg leser.

SÄ blir jo da spÞrsmÄlet som bears vil komme med om det er payloaden som er hele greia, eller om nano faktisk bringer nok verdi inn pÄ bordet med NNV003.

5 Likes

Det er sant. De har nok gjort test med begge payloads, men ikke publisert det. Spennende at 212Pb viste seg mye bedre enn Lu177 da! For vi vet jo allerede at Lu177 er en habil payload :slight_smile:

7 Likes

Og 177Lu har den fordelen ved seg at den nÄ begynner Ä bli veldig utbredt pÄ mange indikasjoner og mange forskjellige aktÞrer.

3 Likes

Musene hadde vekttap i tidlig fase av behandling, det sÄ ut til Ä ha hÞyere opptak i vitale organer forholdsmessig mot tumor, enn hva vi har sett pÄ Betalutin i dosimetri-studier. Men det er mennesker mot mus, sÄ vanskelig Ä si for mye der. Om safety ikke viser seg en utfordring, Pb212 brukes vel pÄ andre omrÄder tross alt allerede, sÄ kan det godt hende at det er noe meget spennende pÄ gang her. OranoMed har vel mulighet Ä stille med mye Þkonomisk stÞtte for kliniske studier, og da potensielt i mange indikasjoner samtidig.
Tror det er rett som @Bra_Britt gjÞr, Ä tenke pÄ det som spennende. Det er et samarbeidsprosjekt hvor NANO er med, sÄ trusselmessig for aksjonÊr-verdier, vil jeg tro fordelene der ogsÄ betydelig veier over eventuelle risikoer. Ikke minst er det potensielt mange pasienter som kan dra nytte av det =)

4 Likes

Her er bakgrunnen for Orano (Areva) samarbeidet:

http://www.oranomed.com/EN/home-309/nordic-nanovector-and-areva-med-to-investigate-potential-ofnbsp-lead212-conjugated-anticd37-antibody-for-treating-leukaemias.html

Edit:
Interessant. NETs er en indikasjon hvor det allerede er mye buzz om 177Lu.

Orano og Radiomedix startet samarbeid pÄ den indikasjonen i 2015 og gikk i klinikken i Är:
SĂ„ dette antyder jo fort at Orano kan vĂŠre i klinikken mot NHL eller leukemi i 2019?

http://www.oranomed.com/EN/home-277/areva-med-and-radiomedix-partner-to-develop-new-treatment-against-neuroendocrine-tumors.html

https://globenewswire.com/news-release/2018/02/20/1362056/0/en/Orano-Med-and-RadioMedix-announce-dosing-of-first-patients-in-AlphaMedix-Phase-1-clinical-trial.html

Orphan drug designation fikk de nÄ nettopp:

Edit2:
Fiffig Ä se at Radiomedix ligner veldig pÄ Nanovector, de har ogsÄ startet i det veldig smÄ og tidligere hatt fokus pÄ 177Lu, denne er fra 2013:

Edit3:
ALT henger sammen i dette feltet. Radiomedix og ITM har ogsÄ et samarbeid:

5 Likes

Det var vel kun leukemi? Fordi alphastrÄlene vil ikke bite sÄ godt i solide tumorer (NHL) (men tydeligvis biter den desto bedre pÄ leukemi).

ForĂžvrig har jeg hatt gleden av Ă„ granske bilder fra en del pasienter som var med i studien som ledet til registrering av Luthatera. Det er en god medisin.

8 Likes

Orano

Det jeg ikke finner et eneste kvidder om er hvordan kostnader og inntekter skal fordeles mellom Orano og Radiomedix. Skitt bais med selskaper som ikke er bĂžrsnoterte. :stuck_out_tongue:

2 Likes

De skal prÞve alfastrÄling mot Neuroendokrine tumorer + at Burkitts lymfom og NHL svarer godt i musemodellene. Kanskje det kan ha en plass innenfor solide tumorer allikevel da! :thinking:

AlfastrÄling anses forÞvrigt som 20 ganger mer farlig/potent enn beta-strÄling. NÄr man utregner totalt absorbert dose mÄ man gange med en faktor 20 hvis det er alfa-strÄling, for Ä fÄ verdien ut i Gy.

2 Likes

Jeg synes det faktum at teknologien skiller seg sÄpass fra det nano allerede gjÞr er noe av det som virkelig trigger interessen her. May be on to something big.

0 Likes

Rekkevidden pÄ strÄlingen er vel fortsatt ganske lav? Jeg skjÞnner at det er en mye stÞrre partikkel enn betastrÄling, og derav stÞrre sprengkraft, men nÄr rekkevidden er i 50-100nm har jeg hÄp om at bivirkningene i friskt vev skal vÊre manageable.

Eller?

Kilde
http://www.nordicnanovector.com/sites/default/files/link-documents/poster-ash-2018-oranomed-web.pdf

1 Like

Joda! Sammen med god mÄlstyring kan det sikkert bli skÄnsomt.

2 Likes

Akkurat dette er det beste med forum som TI. God graving, diskusjon og kunnskap. Veldig kjekt Ä fÞlge med pÄ!:+1::ok_hand:

16 Likes