Sendte denne for ca 2 uker siden, har ennå ikke fått mail tilbake, men føler jeg fikk svar i kveld.
"Håper du har tid til å svare på et par spørsmål.
Helt siden desember 2017 har dere kommunisert at rekrutteringen av pasienter til PARADIGME har startet og at første pasient vil bli dosert «any minute» (ref, Costa). Likevel ser det ut som (fra offentlige journaler) at hverken REK sør-øst eller Statens Legemiddelverk har godkjent endringssøknaden som gjør «Seamless» overgang til PARADIGME fra Lymrit 37-01 mulig? Hva er grunnen til at dere ikke forklarer dette til markedet i stedet for å kommunisere at alt er «on track» når det er faktisk er flere små forsinkelser? Slik jeg har forstått det kan dere heller ikke starte PARADIGME i utlandet til så lenge det ikke er godkjent i Norge?
Når man ikke vet årsaken til forsinkelsen så frykter man det verste, selv om dette forhåpentligvis bare er en formalitet. Dere guider fortsatt på at PARADIGME vil være ferdig innen H22019, men hvor mange tror egentlig på dette når første pasient fortsatt ikke er dosert, mer enn tre måneder etter at det var forventet?
Det samme gjelder oppstart av Archer-1 og fase-1 studiet av Humalutin, det ble utsatt ca. ett år uten en eneste forklaring. Jeg synes det er meget skuffende at guidingen ble endret uten noe forklaring? Jeg regnet med at Archer-1 ville bli utsatt på grunn at det ville være fordelaktig å ha mest mulig data til å bestemme hvilken dose denne skulle starte opp med, men så lenge dere ikke informerer så blir det mye spekuleringer.
Jeg forventer ikke at alt går på skinner, det er utrolig mye som kan skje som er utenfor deres (ledelsen) kontroll, men jeg forventer at vi har en ledelse som kan gi informasjon på en tydelig og god måte til markedet. Tillit til ledelsen er noe av det viktigste for en potensiell investor. Det tar lang tid å bygge opp, men kort tid å rive ned.
Det kan bli vanskelig for dere å hente inn penger igjen ved neste emisjon, så jeg håper dere snart vil ta ansvar å informere markedet om status. En melding om at PARADIGME er godkjent av norske myndigheter vil jeg anbefale at dere faktisk deler med markedet.
Jeg er en langsiktig aksjonær i selskapet og har tro på at der vil lykkes, men fremtiden håper jeg dere kan ha en bedre, tydeligere og mer transparent informasjonspolitikk. Sensitiv informasjon kommer fort på avveie, derfor er det viktig at dette børsmeldes så raskt som mulig.
”Bad news early is good news “
Jeg har også en liten oppfordring til dere angående kvartalspresentasjoner. Luigi Costa gjør en god jobb, men jeg tror likevel at det ville være fordelaktig om dere endret hvilke roller dere har under presentasjonene deres. Jeg oppfordrer dere til å vurdere og la CEO ta introduksjon og høydepunkter fra kvartalet, CFO gå gjennom det finansielle, CMO oppdatere på det medisinske og til slutt CEO konkludere og avslutte presentasjoner for Q&A. Dette er en modell som f.eks Targovax bruker, synes dette gir en mer tydelig og ryddig presentasjon siden alle som er «eksperter» på sitt felt presenter sitt område. Dette er kun ment som konstruktiv kritikk.
Ha en fin kveld.
Med vennlig hilsen"