Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Fundamentale forhold 2019 (NANO)

Synd med Costa. Likandes kar, veldig kompetent og med evne til å engasjere. Trist at han ble litt vel ivrig på presentasjoner og kom med informasjon som i beste fall var misvisende.

Dette innsidekjøpet viser at han faktisk bryr seg. Også i ettertid. Historia om kapteinen som rakrygget gikk ned med flagget til topps.

Likandes fyr, takk for det du har gjort.

Cpt. Hindsight: hva om Costa spilte åpent fra desember av og allerede da kom med kjøpet sitt.

5 Likes

Det er nøyaktig hva jeg og tenker.

Hadde Nano bare lagt ALT ego til side straks avslaget fra REK kom, meldt til markedet at
"sorry folkens her har vi støtt på noe som kommer til å ta tid å fikse opp i og det vil nok desverre forsinke PARADIGME ytterligere, vi melder tilbake med nye detaljer ved fire ukers intervaller uansett om vi har gode eller dårlige nyheter",
så hadde antagelig nedturen stoppet på 55 og Costa hadde vært sjef fremdeles.

For meg minner dette mye om den type revenue warnings som vanlige bedrifter gir når de mister avtaler, får produksjonsstopp, osv.

3 Likes

td:

Oslo (TDN Direkt): Styreleder Ludvik Sandnes i Nordic Nanovector sier selskapets konsernsjef Luigi Costa kan ha vært for optimistisk i kommunikasjonen. Selskapet vil fokusere på tydeligere kommunikasjon fremover, sier han.

-Luigis kommunikasjon med markedet har mistet troverdighet, og det har han tatt konsekvensene av i dag ved å gå av, sier Sandnes til TDN Direkt.

Sandnes sier fallet i aksjekursen er et uttrykk for fallet i tilliten. Kursen har falt over femti prosent de siste seks månedene.

Analytiker Morten Larsen i ABG Sundal Collier bekrefter at markedet gradvis har mistet tillit til kommunikasjonen fra selskapet.

-Det har vært en kommunikasjonsstil i dette selskapet der de har lovet for mye og levert for svakt, sier Larsen til TDN Direkt.

Styreleder Sandnes sier markedsaktørene selv må svare på hvorfor de har mistet tillit, men han tror det kan gå på kommunikasjonen og evnen til å skape forståelse for omgivelsene selskapet opererer i.

-Kanskje har vi forsømt å lære markedet opp i hvordan denne bransjen fungerer. Det går på å håndtere forventningene, og balansere forventninger mot hvor vi er. Her er det lett for at markedet misforstår. Jeg ser for eksempel at Luigis kroppsspråk er kommentert. Jeg ser ikke bort fra at hans entusiasme, kombinert med en langsom nyhetsstrøm fra selskapet, kan ha skapt en urealistisk forventning om at vi skal komme raskere til målet. Luigi skaper entusiasme i selskapet og er en driver internt, men foran et noe umodent aksjemarked, når det gjelder denne sektoren, så er dette en realitet som vi må ta lærdom av, sier Sandnes.

Sandnes understreker at selskapet er nødt til å publisere vesentlige kliniske nyheter på store konferanser, noe som gjør at nyhetsstrømmen imellomtiden kan bli begrenset.

-Vi kan ikke offentliggjøre data løpende når vi får de, vi er nødt til å vente til ASH (American Sociey of Hematology sin årlige konferanse, red. anm), det er der vi blir hørt og akademia og de store farmasiselskapene ser oss, og det er der vi kan ha et potensiale for samarbeid, lisensiering, og så videre. Det gjør at det er stille fra vår side i lange perioder, og de finansielle dataene som kommer hver måned inneholder egentlig ikke så mye ny informasjon. Vi må forklare markedet at det ikke kommer data før disse konferansene, sier Sandnes.

Styrelederen sier selskapet nå vil kommunisere tydeligere og på mer regulær basis. Blant annet vil selskapet holde en presentasjon på norsk hvert kvartal, hvor de vil søke å svare på alle spørsmål fra småaksjonærene.

-Vi vil prøve å være bedre på å kommunisere denne bransjens særegenheter. Det er langt mellom hvert datapunkt som forteller hvor selskapene står. Vi må styre forventningene, og utdanne markedet. Jeg tror det er de to lærdommene vi har fra dette, sier Sandnes.

Larsen i ABG Sundal Collier sier det over en periode har vært en mismatch mellom ledelsen i selskapet og investormiljøet. Et eksempel han trekker frem er at generalforsamlingen nylig stemte ned et forslag til aksjeinsentivprogram for ledelsen, delvis på grunn av at investorene mente at ledelsen allerede hadde mottatt en betydelig mengde aksjer. Sammen med for optimistisk guiding, har det gjort at investorene har mistet tillit, sier Larsen.

-Flere uttalelser fra selskapet har vist seg å være litt for optimistiske, de har alltid vært litt forut for hendelsesforløpet og sånn sett satt seg opp til en rekke skuffelser, sier Larsen.

Bare seks måneder etter IPO-en måtte selskapet justere det kliniske studieprogrammet. Også da falt aksjer kraftig, sier Larsen.

-Verdi i bioteknologi handler om tillit. Det er så mange selskaper å velge mellom. Jeg håper det vi ser nå er at de rydder opp i kommunikasjonen, og blir mer realistiske, sier Larsen.

bendik.storen@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70

4 Likes

Det er litt todelt at man leser om at REK har forsinket en del av prosessen. Hadde de gitt sin godkjennelse før nyttår og nåværende kommunikasjonsstrategi hadde fortsatt med Costa i spissen så ville det nok medført mye frustrasjon fremover.

Med bakgrunn i gårsdagens endring så virker det som at kommunikasjonsstrategien blir lagt om betydelig, og det er ganske tydelig at det trengs basert på markedets reaksjon.

Det er snakk om motvekt Fornybarkrakk, og motvekt er viktig for at forumet skal bli troverdig.
Hvis alle jubler vilt med flagget til topps på de villeste hausseinnleggene kan det være greit om noen er mer moderate og gjenspeiler virkeligheten slik den oppfattes av andre.

Og - jeg har ingenting personlig imot “Spotty” (den var søt forresten). God driv i han, morsom å følge med på, men det blir litt voldsomt overpositivt til tider.

3 Likes

Hvornår planlægger du at sælge dine 100.00 aktier igen?

Som du kanskje var mitt utgangspunkt “All-In” i NANO, altså 100% av min portefølje.
Etter det så har jeg skrapt sammen hver eneste ledige krone i krigskasser, feriekasse, sparekontoer, konas sparekonto og litt andre steder jeg ikke burde stikke nesen min. Alt har gått til NANO-aksjer.

Så solgte jeg min Opel Ampera-e og investerte i NANO.
Så lånte jeg “noen hundre tusen” for å kjøpe aksjer for første gang i mitt liv (det er nå løst inn.)
Så solgte jeg kona sin Opel Ampera-e og investerte i NANO.
Så solgte jeg et familieklenodie av en tømmerhytte (håndlaftet av min far) til min søster.

Absolutt alt er investert i NANO og senest å går kjøpte jeg 100.000 aksjer til 41,30 pr stk.

Så her sitter jeg med et solid millionbeløp minus i NANO og gleder meg over et musepiss av en kursforbedring. Passe patetisk, joda.

Jeg har gått fra “alle egg i en kurv” til “jacke’d to the tits” og fremover står og faller jeg med NANO.
Jeg bestemte meg i løpet av høsten 2017 at jeg ikke skulle selge noe NANO før NANO er realisert, solgt, konkurs - whatever. Jeg sitter til absolutt siste bloddråpe.

PS: Jeg har noen få tusen aksjer på Nordnet som jeg leker meg med, altså trader litt - med det går sjelden bra :slight_smile:

8 Likes

Hehe… Motvekt… Du er han som holder på ditt selv etter IR har bekreftet det motsatte i email. I dag stod tilogmed Lisa R og sa nøyaktig det samme som Malene. På tidenes mest sette presentasjon. Er det motvekt eller er det å være litt innbittt?

4 Likes

Vi får vente og se. Hun lovde også svar på alle emailer så jeg avventer der. Happy om hun kan bekrefte at det er ok, spesielt om det skjer på direkte spørsmål om lovverket tillater det eller dispensasjon er gitt fra REK.
Detaljer er viktig…

1 Like

@Spot-On det er lov å glede seg i dag. Fryktet det verste på dine vegne når meldingene kom i går. Hadde ikke sovet godt om jeg akkurat hadde jacka titsa rett før. Nå kan vi alle se fremover mot 2020 og laste opp det vi kan i mellomtiden! (Jeg sa jeg ikke ville handle før jeg så en tydelig bunn. Capitulation bottom som jeg skrev om i TA tråden. Mener vi har sett den nå).

2 Likes

Hva er egentlig et fornuftig kursmål for betalutin 3.linje alene? Har lekt litt med kalkulatoren, men usikker på hvor høy markedsandel det er fornuftig å legge til grunn

Markedsandelene Jefferies forventer:

“The brokerage anticipates that Betalutin achieves 50pct penetration in the US and c40 pct in Europe with US/EU list prices of $90k/EUR40k.”

Hva viser kalkulatoren med de tallene?:slight_smile:

Så en fair value på ish 250kr aksjen da? :slight_smile:

Hva tenker egentlig Marco om siste døgns hendelser?

Imo. kompetent CEO-materiale. Også mulig han i CEO-rollen kan finne rom for å gjøre det samme som i dag i tillegg? Han jobber strengt talt med å distribuere og selge en bjørn vi ikke har skutt enda.

Ha, det var jo den saken jeg prøvde å linke til bak betalingsmuren!

Nå skal det sies at de fleste av avtalene ble stillt i et dårlig i lys i artikkelen, og at selskapene nok hadde overbetalt.

Vanligvis så ligger gj.snitt premium på 56%
Her finnes det masse kul info: http://www.hbmpartners.com/media/docs/industry-reports/HBM-Pharma-Biotech-M-A-Report-2017.pdf

1 Like

Smilet til ‘very soon’ har vel strengt talt en annen årsak muligens(“any day”, “any minute now”). Men håper du har rett =)

1 Like

https://www.linkedin.com/in/andrew-kay-a1770312/

Hvordan var han her som CEO?

1 Like

Må lodde stemningen litt.

Hvor sannsynlig er det at Betalutin får markedstilgang i 3. linje FL?

• 100%
  • 91-99%
  • 81-90%
  • 71-80%
  • 61-70%
  • 51-60%
  • 50%
  • 41-49%
  • 1-40%
  • 0%

0 stemmegivere

1 Like

Oppkjøp kan komme “any day now” og Big Pharma har penger å bruke!!! :tada::boom::champagne::moneybag::dollar::moneybag::dollar: hehe :wink:

Men sånn seriøst så tenker jeg NANO passer veldig fint for en del BP aktører som Bayer o.l.
Det kan være de da vil vente til etter PARADIGME hvis de vil de-riske, og da har forhåpentligvis NANO tatt igjen mye av det tapte :slight_smile:

Pluss dette fra rapporten kan jo sies å være litt treffende med tanke på NANO: “Premiums paid in 2017 for public US and European biopharma companies dropped to an
average of 31%. One should note that average premiums paid for US companies during 2016
and 2017 would be over 100% if one includes the sale of Tobira in 2016 (premium paid 500%)
and the sale of Dimension Therapeutics in 2017 (358%). Both deals were done at very high
premiums at a time when the stocks of these two companies were quite depressed

4 Likes